• Sanna Ryan

Gränsen för flicknamn och pojknamn

Jag läste just i en annan tråd angående flicknamn och pojknamn. 

Vad tycker du? 

1. Ett pojknamn är ett pojknamn, oavsett om 1 flicka heter så.
    2. Ett pojknamn blir automatiskt ett flicknamn om en flicka bär namnet.. 

EXEMPEL!

En flicka döps till Bertil. Är Bertil då ett pojknamn eller flicknamn?
    Alt 1: Det är ett pojknamn, för Bertil är ett pojknamn.
    Alt 2: Det är ett flicknamn, för flickan heter ju Bertil!

OBSERVERA!
    Unisexnamn hör inte till omröstningen men diskutera gärna även var gränsen går för unisexnamn!  

2012 Adam & Oliver 2012
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gränsen för flicknamn och pojknamn
  • 070104

Antar att det var tråden jag skrev i? 

Min åsikt är att ett pojknamn alltid kommer vara ett pojknamn till lika många, eller fler flickor bär namnet. 
    Annars hade inte flick-/pojknamn existerat eftersom nästan alla namn bärs av minst 1 av varje kön, och därmed skulle alla namn vara unisexnamn. Men för mig är ett unisexnamn ett namn som bärs av lika många av varje kön. Dvs, ett namn med 10 respektive 1000 bärare är för mig inte ett unisexnamn.

• Lena

0-10% killar => tjejnamn
    10-90% killar => unisexnamn
    90-100% killar => killnamn

• FridaKarin

Svårt. Bertil anser jag är en pojknamn(eh gubbnamn) men om en tjej skulle heta det så är det ju ett namn på en tjej. Så vet inte vad jag ska välja.

• Vulpecula

Jag tycker egentligen att begreppen börjar kännas en aning förlegade, särskilt nu när kvinnor får heta mansnamn och tvärtom. Det går inte att säga definitivt att "så här är det", men det har mycket med tradition och associationer att göra. Folk tänker nog automatiskt "pojke!" och associerar till män när de hör namnet Bertil, vilket gör det till ett pojknamn. Men om Bertil började användas för flickor, och folks första tanke blev "flicka!", skulle det bli ett flicknamn. Sådant händer faktiskt - Lovis var ett pojknamn in på 1800-talet och Tony ett flicknamn till början av 1900-talet.

• gbgumman

Kan inte svara

Tycker

Vissa pojknamn alltid kommer att vara pojknamn
    Vissa flicknamn alltid kommer att vara flicknamn

Vissa passar båda.

Mamma till Eskil och Sonja
Svar på tråden Gränsen för flicknamn och pojknamn