• Anonym

Behöver hjälp från er som äter/ätit pergotime!!

Jag är inne på min första kur pergotime, så jag vet inte vad som är normalt att känna. Min normala cykel ligger på 30 dagar och idag är jag på dag 31. Jag har haft sådan mensvärk i ett par dagar nu, men ingen mens. Är detta vanligt innan mens när man äter pergotime? Typ en jobbig pms? Eller kan jag hoppas på en liten i magen?? :)

• Svar på tråden Behöver hjälp från er som äter/ätit pergotime!!
  • slamkrypare

Det finns inget "normalt", allt är individuellt så det är omöjligt att säga hur det är för dig.

Fick du göra vul under kuren för att se om någon äggblåsa utvecklades och vet du om/när du fick ägglossning? Vet du hur lång lutealfas du brukar ha? (lutealfas = antal dagar från ägglossning till mensens första dag)

• Sandra N

kan du inte göra ett test o kolla då? :) Jag blev gravid efter 1a kuren, håller tummarna för dig

• Anonym ((TS))

Jag äter pergotime för att det är inte säkert hur det ligger till med min ägglossning. Men i april kände jag av den och SÅG den ;) sekret som aldrig förr...vilken lycka man kan få av sekret ;) hihi. SÅ har jag aldrig haft förr. Då hade jag alltså ägglossning för 13 dagar sen (två veckor sen imorn), så den var lite senare än va den kanske varit förr...vet ju inte. Jag testade i tisdags, 11 dagar efter ägglossningen och så idag 13 dagar efter ägglossning. Jag tror båda var negativa, min man såg inget...men jag tyckte jag såg en skugga. Säkert inbillning. Kan ju vara för tidigt också. Men det skumma är att jag har sådan mensvärk och det känns som om det rinner mens när jag rör på mig...men det är flytningar som kommer istället.
    Vill så gärna bli gravid, börjar nästan tappa hoppet...

• Anonym ((TS))
    Sandra N skrev 2012-05-03 10:31:57 följande:
    kan du inte göra ett test o kolla då? :) Jag blev gravid efter 1a kuren, håller tummarna för dig
    Åh vad härligt! Hur länge hade ni försökt? Första barnet? Hur kände du dagarna innan du fick ett plus?
    Ursäkta alla frågor ;)
  • slamkrypare
    Anonym ((TS)) skrev 2012-05-03 10:56:11 följande:
    Jag äter pergotime för att det är inte säkert hur det ligger till med min ägglossning. Men i april kände jag av den och SÅG den ;) sekret som aldrig förr...vilken lycka man kan få av sekret ;) hihi. SÅ har jag aldrig haft förr. Då hade jag alltså ägglossning för 13 dagar sen (två veckor sen imorn), så den var lite senare än va den kanske varit förr...vet ju inte. Jag testade i tisdags, 11 dagar efter ägglossningen och så idag 13 dagar efter ägglossning. Jag tror båda var negativa, min man såg inget...men jag tyckte jag såg en skugga. Säkert inbillning. Kan ju vara för tidigt också. Men det skumma är att jag har sådan mensvärk och det känns som om det rinner mens när jag rör på mig...men det är flytningar som kommer istället.
    Vill så gärna bli gravid, börjar nästan tappa hoppet...
    Varken sekret eller känningar är visserligen garanti för att ägglossning verkligen har skett, men det låter ju lovande. Men du har alltså inte gjort vul för att kolla blåsorna och inte heller progesteronprov efter förväntad äl?

Lutealfasen brukar ju vara på ca 2 veckor, mellan 12-16 dagar är vanligast men kan också dra iväg ett par dagar till. Så har du inte fått mens framåt tisdag-onsdag så är det nog läge att testa igen.
  • Anonym ((TS))

(kom inte mitt svar upp??) får jag väl skriva igen ;)

Jag antar att jag hade ägglossningen för att sekretet bildade "en bro"mellan fingrarna, men blev nu lite orolig av att läsa ditt svar :( Kommer mensen, vilket jag tror...blir det ägglossningstest under kur 2! Testat såna test 2 gånger förr, utan att de visat något. Så jag hoppas pergotimet funkar på mig :D

Gjorde ett vul, där min läkare såg två äggblåsor som skulle spricka mellan 16april och 21 april, eftersom de spricker mellan 2cm till 3 cm. Jag hade sekretet 20 april. Min läkare kör inget prov efter ägglossningen, jag insisterade..men han sa att det ej behövs. Bara man kolla upp äggblåsorna, så att de ej är för många.

• slamkrypare
    Anonym ((TS)) skrev 2012-05-03 11:21:12 följande:
    (kom inte mitt svar upp??) får jag väl skriva igen ;)

Jag antar att jag hade ägglossningen för att sekretet bildade "en bro"mellan fingrarna, men blev nu lite orolig av att läsa ditt svar :( Kommer mensen, vilket jag tror...blir det ägglossningstest under kur 2! Testat såna test 2 gånger förr, utan att de visat något. Så jag hoppas pergotimet funkar på mig :D

Gjorde ett vul, där min läkare såg två äggblåsor som skulle spricka mellan 16april och 21 april, eftersom de spricker mellan 2cm till 3 cm. Jag hade sekretet 20 april. Min läkare kör inget prov efter ägglossningen, jag insisterade..men han sa att det ej behövs. Bara man kolla upp äggblåsorna, så att de ej är för många.
    Vad bra att du fick göra vul i alla fall, då låter det mer sannolikt att det verkligen var ägglossning omkring den 20:e. Då är det bara att vänta ett par dagar och se vad som händer Jag vet, timmarna går sakta när man väntar
  • Thunderkatten

Jag har använt pergo ett antal gånger. För mig blir då äl dag 19-21 och cykeln blir 31-33 dagar, om det nu kommer nån mens alltså. ;) Kraftigaste äl-flytningen brukar jag ha 1-2 dagar innan jag får utslag på äl-testen. (Använde tidigare de billigare tills de ger en stegring och sen dyrare för att vara alldeles säker. Nu har jag bytt till fertilitetsmonitor istället.) Jag har nästan aldrig pms, mensvärk eller så, varken med eller utan pergo så det kan jag inte uttala mig om. Vad gäller flytningar så kan de i sig vara ett graviditetssymptom. Även mensvärken kan vara ett symptom på att livmodern växer. Det är jättesvårt att säga. Bara att vänta och se, och hålla tummarna. Lycka till!

• Anonym ((TS))

Tack för så snabba svar! Glad

Blir lite orolig eftersom testet i tisdags och idag inte var positiva. Jag vet att det kan vara tidigt, men det är så många som får starka plus tidigt. Nu är det bara att vänta, känns dom som om dagarna går i ultrarapid. Jag har aldrig varit gravid, så jag vet ju inte hur det ska kännas. Men svårt att tro att det ska kännas så här, har verkligen mensvärk till 100%, jätte skumt...

• Thunderkatten

Om man surfar runt här på fl så hittar man trådar där det står om "låghormonare". Det är personer som inte plussar förrän de har passerat bim (beräknad icke-mens) och mer därtill. Själv är jag lite mittemellan, har varit gravid två gånger och får supersvagt streck först på bim-2, alltså två dagar innan mensen skulle komma. Svårt att veta hur du är när det är första gången. :) Har sett allt från bim-7 till bim+7. Om man kollar på tabeller över hcg per graviditetsvecka (det som testen mäter) så ser man att det kan slå väldigt mycket från person till person utan att det är nåt konstigt.

Kram

• Anonym ((TS))

Eftersom det är första kuren vet jag ju inte om det är gravidsymtom eller pergosymtom som dummar sig med mig ;) Måste ha binda på mig för jag har fått så äckliga flytningar, typ som gröt...uhhhh. Aldrig haft förr.

• Planer för Juni

Det är inte alltid första pergotime-kuren ger ägglossning. Har läkaren kollat upp så att ett ägg skulle släppas/släppts?

Tyvärr finns det inget som är normalt, alla svarar olika på pergotime. Om du inte skulle bli gravid denna omgången, så kan jag trösta dig med att du kommer att bli expert på din egen kropp. Det blir lättare med tiden att utläsa symtom och vad som sker i kroppen. Kunskapen växer med frustrationen kan man säga.

Lycka till!

• Anonym ((TS))

Han såg tå ägg, men han tyckte det inte behöves kolla om något ägg släpptes. jaja. Det jag går på är att jag hade sekretet och väldigt ont denna fredag. Smärtat började sen släppa sakta  lördag, söndag. Men som du skriver, är ju bara kur 1 ;) Så jag får förhoppningsvis fler chanser om mensen kommer. Men det blir nog så att köra med ägglossningstest under kur 2.

• Anonym (***)

Hej i denna tråden oxå!   :)

Flytningar när man närmar sig mens är vanligt, är dom vita så tyder det dock på att mensen är på väg. Genomskinliga så är det mer gravidvarning.   ;)

Börja ta tempen oxå! Det är egentligen det enda säkra du har att äl verkligen har skett!!!
    Ha en termometer vid sängen och ta tempen vid samma tid varje morgon. Du ska ha haft minst 3 timmars sömn och INTE stigit upp innan. Sätt klockan....   ;)  
    När äl sker, då stiger tempen med ca 0,3 - 0,5 grader och håller sig där tills dess att du får mens. Får du inte mens och är gravid - då ligger tempen kvar på det högre värdet.

ÄL testen visar endas en stegring av LH hormonet vilket ska tyda på att du ska få ÄL inom 24 - 48 timmar men det är inte säkert!!!

• Anonym ((TS))

Jag har både det ena och det andra när det kommer till flytningarna nu ;) haha. När jag varit på toa och torkat mig är flytningarna som "lim-liknande", tunna på pappret. Ibland känns det som om jag "kissar" ut flytningar. Men i min binda är det tjocka vit/gula. Lite blandat ;) Flytningarna är som värst när jag typ rör mig. Då kommer som en menskramp och det rinner. Varje gång tror jag att mensen kom eftersom det rinner. Men icke!
    Mensvärken jag känner är värst på morgonen och kvällen, ganska lugnt under dagen. Men den håller inte i sig, utan kommer och går. Men det är alltid någon liten molnande värk som jag känner.

Tempen började jag med för typ 1 vecka sen, den går som en jojjo, försöker alltid ta den innan jag går upp. Men vissa mornar har jag varit uppe 2-3 innan för att gå på toan och sen somnat om. Tempen ligger runt 36,7 till 37.

Med pergotime blir vardagen aldrig tråkig ;)

• Sandra N
    Anonym ((TS)) skrev 2012-05-03 11:02:11 följande:
    Åh vad härligt! Hur länge hade ni försökt? Första barnet? Hur kände du dagarna innan du fick ett plus?
    Ursäkta alla frågor ;)

försökt i nästan ett år innan vårt 1a underverk kom m hjälp av pergo. Jag hade innan det enligt läkaren egen ägglossning ca 1-2 ggr/år. Efter den graviditeten verkade hormonerna komma igång o jag hade 28 dagars cykel som jag aldrig tidigare haft. 2 år senare var jag gravid igen på egen hand =) Kan inte säga jag haft några grav.symptom så tidigt..eller jo hade lite ömma bröst. Önskar dej all lycka till!
Svar på tråden Behöver hjälp från er som äter/ätit pergotime!!