• mikipiki

Hur kommer det sig att jag inte förbrände mer?

Detta kommer kanske att vara en dum fråga, men då får det vara det för jag kan verkligen inte förstå.

Idag gick jag en 'lång' promenad i (för mig) snabb takt (genomsnitt 5km/h enligt MapMyWalk appen). Jag svettades, stånkade och flåsade och dessutom släpade jag runt på barnvagnen (som väger 12kg) med min 3-åring i som väger 16kg. Jag gick cirka 5,9km på 50 minuter och när jag kommer hem så tänker jag att "nu måste jag åtminstone ha förbrännt 300 kcal. När jag öppnar appen så står det dock att jag 'bara' förbränt 200kcal vilket känns som rena dödsdomen med tanke på hur hårt jag kämpade.

Därför undrar jag om det kan vara så att jag HAR förbrännt mera eftersom jag är kort (tar ju lite mer krafter från mig att komma upp i den takten än för en lång person), överviktig och släpade runt på barnvagnen? Appen tar ju inte hänsyn till de faktorerna  i sin uträkning.

Drömmer

• Svar på tråden Hur kommer det sig att jag inte förbrände mer?
  • Pickeli

Det är möjligt, men man bränner inte så mycket kalorier genom hård träning som man kan tro

Google it!
  • MsM84

Du kommer aldrig få en exakt beräkning av förbrända kalorier, för det går inte att beräkna så exakt. Du har antagligen förbränt lite mer kcal för att du har puttat en barnvagn, men det är kanske 50 kcal. Träning förbränner generellt mindre kcal än vad man tror, för att gå ner i vikt är det viktigaste att tänka på vad man äter.

• Barbabok

Googlade och det verkar som att med barnvagn bränner man mindre än om man går utan, antar det har med tempot att göra. Verkar stämma bra med 200kcal, 5 km/h är normal promenadtakt.

• Sommarnatt10

Jag har en sida där man fyller i vikt o varaktighet sen letar man sig ner till rött aktivitet....kika på den o gämför med din app...jag hade en app innan som sa att jag hade för bränt typ ett äpple när jag gått 6km i rask takt...vilket jag tyckte va, lite. Www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html Nu vet inte jag om denna stämmer 100 heller men kan ju vara kul att gämföra, skiljer det allt för mycket så är ju något fel....

• fill hith

Jag gissar på solen och värmen gjorde det mycket jobbigare än vad det annars skulle varit. Därför kändes det som att du kämpade skithårt när du egentligen gick i vanlig promenadhastighet.

• mikipiki
    Barbabok skrev 2012-05-03 11:44:12 följande:
    Googlade och det verkar som att med barnvagn bränner man mindre än om man går utan, antar det har med tempot att göra. Verkar stämma bra med 200kcal, 5 km/h är normal promenadtakt.
    Fast det är väll ologiskt eftersom man puttar på en tyngd? Obestämd När jag googlade fick jag fram att man förbrände typ 20-25% mera, men det stod på aftonbladet så man kanske ska ta det med en nypa salt Glad
    Sommarnatt10 skrev 2012-05-03 12:19:56 följande:
    Jag har en sida där man fyller i vikt o varaktighet sen letar man sig ner till rött aktivitet....kika på den o gämför med din app...jag hade en app innan som sa att jag hade för bränt typ ett äpple när jag gått 6km i rask takt...vilket jag tyckte va, lite. Www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html Nu vet inte jag om denna stämmer 100 heller men kan ju vara kul att gämföra, skiljer det allt för mycket så är ju något fel....
    Enligt den hamnar jag på ungefär 300 kalorier vilket ju känns mer troligt Glad
  • mikipiki
    fill hith skrev 2012-05-03 12:23:13 följande:
    Jag gissar på solen och värmen gjorde det mycket jobbigare än vad det annars skulle varit. Därför kändes det som att du kämpade skithårt när du egentligen gick i vanlig promenadhastighet.
    Fast för mig var det inte vanlig promenadhastighet eftersom jag vanligtvis går i typ hälften av takten som jag gick i (helt sjukt otränad) så jag kände att pulsen ökade som den gör när man tränar hårt Obestämd
  • Sommarnatt10

Jag antar att din app inte tar hänsyn till vikt o det spelar ju roll, ju mindre man väger ju mindre förbränner man.

• Mamma SL
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-03 12:33:53 följande:
    Om du gick 5,9 km på 50 minuter så gick du med hastigheten 8,47 km/timmen. Inte 5 km/timmen.
    Ytterst ovanligt att gå så snabbt. Jag tror ts skrivit fel på distansen. När jag springer med pulsklocka som tar hänsyn till vikt, ålder och kön bränner jag ungefär 600 kalorier på en timmes löpning. Så jag tror inte att du brände mer än 300 på din promenad. Vill du bränna mycket ska du satsa på sånt som kickar igång efterbränningen, som intervaller eller styrketräning. Ökar du muskelmassan kommer kroppen även att förbränna mer även när du inte tränar. Men tänk på att träning gör gram på vågen, kosten gör kilon.
Svar på tråden Hur kommer det sig att jag inte förbrände mer?