MeAndBaby skrev 2012-05-10 12:38:32 följande:
Fast "gifterna" är ju för ett gott ändamål för hunden kan man ju säga, den slipper förhoppningsvis TBE och andra (?) allvarliga sjukdomar. Det blev f ö ett Scalibor ändå. Med en badande hund som gärna rulllar sig i skog och gräs känns det tryggast trots allt.
Gifterna är fortfarande gifter. Finns gott om exempel på hundar som fått förändrat beteende av dessa halsband. Personligen har jag träffat ägare som upplevt att hunden blivit slö, deppig eller fått aggressionsproblem som inte funnits tidigare.
Jag går mycket i skog och mark själv, fästingarna är en del av miljön. Risken för borrelia är ständigt närvarande. Inte skulle jag ta ett bad i en giftpöl först för att undvika att fästingarna hoppar på mig? Förstår du vart jag är påväg med resonemanget?
Det är ett skadligt gift som finns i halsbanden, och är direkt farligt för hunden. Min hund badar också, och är tokig i att rulla runt i skogen och smutsa ner sig så mycket som möjligt. Han har inget fästingmedel alls, ,man får helt enkelt plocka bort de fästingar man hittar. Det är säkrast för hunden. Tycker jag.