• MeAndBaby

Giftfritt fästingmedel (i maten?)

Har alltid kört med Scalibor-halsband på min hund, men nu när vi har bebis i familjen känns det inte så bra om han är och "rotar" i pälsen på hunden när hon har detta på sig (bebis får "gift" på händerna?). Så nu letar jag efter något effektivt fästingmedel som inte är så giftigt.

Hunden badar gärna och ofta på sommaren, funkar droppar i pälsen då? Måste man fylla på skyddet många ggr under sommaren?

Har hört om nåt nytt som man har i hundens mat, vet någon om det funkar och vad det heter, kostar mm? 

• Svar på tråden Giftfritt fästingmedel (i maten?)
  • dezibel

Exspot och Frontline (spot on) funkar inte på badande hundar eftersom effekten försvinner.
    Fixodida zx heter medel du har i maten och det är helt bortkastade pengar enligt mig.
    Scalibor (halsband) funkar så att det verksamma ämnet sprider sig i underhudsfettet på hunden inte i pälsen. Så länge barnet inte tänker gnaga på halsbandet är det alltså inte farligt.

• Ziindlaa

Har de senaste åren haft medel i nacken på våra hundar och de har inte haft en fästing. En av hundarna badar flera gånger i veckan på sommaren. Nu när de inte har medlet har båda hunnit få fästing. Man fyller på var 4-6 vecka. Klart smidigast tycker jag.

• Frida Ø

Skulle aldrig sätta scalibor på min hund, oavsett barn eller inte. Det verksamma ämnet är ett nervgift och varje sommar kommer det in många hundar som blivit sjuka av halsbandet (jobbar i djuraffär).

• dezibel
    Frida Ø skrev 2012-05-04 08:16:21 följande:
    Skulle aldrig sätta scalibor på min hund, oavsett barn eller inte. Det verksamma ämnet är ett nervgift och varje sommar kommer det in många hundar som blivit sjuka av halsbandet (jobbar i djuraffär).
    Jag tycker inte heller det är trevligt med gift men hellre det än andra svåra sjukdomar som leder till svårt lidande med avlivning som slutresultat.
  • Frida Ø

Dom hundarna som blir sjuka av Scalibor blir ofta väldigt sjuka. Man förgiftar ju hunden för att fästningarna ska hålla sig borta och då tror jag det finns andra alternativ.

Fixodida funkar superbra på vissa medans andra inte får någon effekt alls. Vet många som använder det med bra resultat, så det KAN vara bra :)

• Schwanna

Min hund får fixodida! Funkar bra...Vi hade drop on på nacke och rumpa först men han blev konstig av det medlet:/ Skulle aldrig sätta på ett halsband ttror jag.. 

• hundpuss

TS, det är roligt att du inte vill ha gifter i närheten av ditt barn, men hunden går bra?
    Kasta halsbandet, för all framtid.

Frontlines produkter har jag hört bra om, dock aldrig provat själv.  

• MeAndBaby
    hundpuss skrev 2012-05-10 11:11:42 följande:
    TS, det är roligt att du inte vill ha gifter i närheten av ditt barn, men hunden går bra?
    Kasta halsbandet, för all framtid.

Frontlines produkter har jag hört bra om, dock aldrig provat själv.  

Fast "gifterna" är ju för ett gott ändamål för hunden kan  man ju säga, den slipper förhoppningsvis TBE och andra (?) allvarliga sjukdomar. Det blev f ö ett Scalibor ändå. Med en badande hund som gärna rulllar sig i skog och gräs känns det tryggast trots allt.
  • hundpuss
    MeAndBaby skrev 2012-05-10 12:38:32 följande:
    Fast "gifterna" är ju för ett gott ändamål för hunden kan  man ju säga, den slipper förhoppningsvis TBE och andra (?) allvarliga sjukdomar. Det blev f ö ett Scalibor ändå. Med en badande hund som gärna rulllar sig i skog och gräs känns det tryggast trots allt.
    Gifterna är fortfarande gifter. Finns gott om exempel på hundar som fått förändrat beteende av dessa halsband. Personligen har jag träffat ägare som upplevt att hunden blivit slö, deppig eller fått aggressionsproblem som inte funnits tidigare. 

Jag går mycket i skog och mark själv, fästingarna är en del av miljön. Risken för borrelia är ständigt närvarande. Inte skulle jag ta ett bad i en giftpöl först för att undvika att fästingarna hoppar på mig? Förstår du vart jag är påväg med resonemanget?

Det är ett skadligt gift som finns i halsbanden, och är direkt farligt för hunden. Min hund badar också, och är tokig i att rulla runt i skogen och smutsa ner sig så mycket som möjligt. Han har inget fästingmedel alls, ,man får helt enkelt plocka bort de fästingar man hittar. Det är säkrast för hunden. Tycker jag. 
  • hundpuss

Jag har använt vitlöksolja på ryggen / nacken nån gång. Det funkade riktigt bra. Visst , hunden luktar lite vitlök, men det är helt giftfritt och har bra resultat.

Svar på tråden Giftfritt fästingmedel (i maten?)