• Trekk

Tips på förlovningsring?

Hejsan alla familjelivare!

Jag ska fria till min flickvän och söker just nu efter en fin och prisvärd förlovningsring.
    Jag vet extremt lite om förlovningsringar och vet inte vad som utmärker en sådan. Jag undrar om någon vet en hemsida med bra prisvärda förlovningsringar, eller alternativt någon man kan beställa av?

Vill köpa en fina ringar som inte är allt för kostsam (upp till 4-5000 ungefär) 

Ska förlovningsringar ha diamanter/safirer eller något liknande eller endast vara guld?

Har ni några bra tips? Glad

• Svar på tråden Tips på förlovningsring?
  • prästkrage1

Det finns många traditioner kring ringar så man kan göra lite hur man vill.

Svensk tradition är att både mannen och kvinnan får varsin slät guldring vid förlovningen och vid vigseln får kvinnan ytterligare en ring (och den kan ha en eller flera stenar). 

En annan västerländsk tradition är att kvinnan får en ring med en eller flera stenar på vid förlovningen, och vid vigseln får hon en alliansring (vanligtvis lite enklare) och mannen sin ring.  

Jag skulle rekommendera dig att prata med syster/väninna för att se ungefär vilken smak hon har, be dem titta på ringar till sig själva tillsammans med henne kanske?

• Linda1976

Fria utan ring, och gå och välj/köp gemensamt.

Jag skulle aldrig velat att min sambo valde själv. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Miss P71

Det finns en sida som heter guldshopen.se där finns många fina ringar.
     Jag skulle aldrig själv vilja ha diamanter i min förlovningsring. Men det är ju en smaksak tycker jag. Om du känner dig osäker så tycker jag att ni ska välja ringar tillsammans. Lycka till{#emotions_dlg.flower} 

• Trekk
    Linda1976 skrev 2012-05-03 15:47:17 följande:
    Fria utan ring, och gå och välj/köp gemensamt.

Jag skulle aldrig velat att min sambo valde själv. 
    Hon har subtilt låtit mig förstå att hon vill att jag ska välja den själv så att det blir en överraskning. Verkar vara en ganska stor deal för henne och jag har inget emot att gå henne tillmötes. Hade varit gött om hon hade velat välja med mig, men å andra sidan skulle det kunna leda till att hon vill ha diverse ringar min plånbok inte tillåter :)
  • Trekk
    Miss P71 skrev 2012-05-03 16:01:40 följande:
    Det finns en sida som heter guldshopen.se där finns många fina ringar.
     Jag skulle aldrig själv vilja ha diamanter i min förlovningsring. Men det är ju en smaksak tycker jag. Om du känner dig osäker så tycker jag att ni ska välja ringar tillsammans. Lycka till{#emotions_dlg.flower} 
    Tackar så mycket, ska kolla på sidan!
  • Linda1976
    Trekk skrev 2012-05-03 23:44:00 följande:
    Hon har subtilt låtit mig förstå att hon vill att jag ska välja den själv så att det blir en överraskning. Verkar vara en ganska stor deal för henne och jag har inget emot att gå henne tillmötes. Hade varit gött om hon hade velat välja med mig, men å andra sidan skulle det kunna leda till att hon vill ha diverse ringar min plånbok inte tillåter :)
    "din plåbok"  ni betalar väl för 17 tillsammans, hon är väl inte från 1800-talet.

titanringar.se är mitt tips! 
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Trekk
    Linda1976 skrev 2012-05-04 06:49:48 följande:
    "din plåbok"  ni betalar väl för 17 tillsammans, hon är väl inte från 1800-talet.

titanringar.se är mitt tips! 
    Typ, hon är japan :)

Tackar för tipset Linda! 
  • Ann Lee

Jag rekommenderar en slät ring om du har en budget på 4-5 tusen.
    Välj vit guld eller röd guld. Du kan välja tjock smal, rak kant, rundad kant osv.
    Oftast är det snyggare att din ring är lite bredare än hennes. Du har ju förmodligen längre/tjockare fingrar. Annars kan den se så smal ut på dig.
    Lycka till!  

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Trekk
    prästkrage1 skrev 2012-05-03 15:45:11 följande:
    Det finns många traditioner kring ringar så man kan göra lite hur man vill.

Svensk tradition är att både mannen och kvinnan får varsin slät guldring vid förlovningen och vid vigseln får kvinnan ytterligare en ring (och den kan ha en eller flera stenar). 

En annan västerländsk tradition är att kvinnan får en ring med en eller flera stenar på vid förlovningen, och vid vigseln får hon en alliansring (vanligtvis lite enklare) och mannen sin ring.  

Jag skulle rekommendera dig att prata med syster/väninna för att se ungefär vilken smak hon har, be dem titta på ringar till sig själva tillsammans med henne kanske?
    Tackar så mycket för tipsen! Då hon bor i Japan och jag ska dit för att fria så blir det lite svårt att välja ut gemensamt. Då hon var här i höstas tog jag i smyg mått på hennes ring, så dem har jag iaf :)
    Har luskat lite om hennes önskemål och det verkar som att hon helst vill ha en ring till sig på förlovningen och parringar på bröllopet. 
  • Trekk
    Ann Lee skrev 2012-05-04 13:55:43 följande:

Jag rekommenderar en slät ring om du har en budget på 4-5 tusen.
    Välj vit guld eller röd guld. Du kan välja tjock smal, rak kant, rundad kant osv.
    Oftast är det snyggare att din ring är lite bredare än hennes. Du har ju förmodligen längre/tjockare fingrar. Annars kan den se så smal ut på dig.
    Lycka till!  

Aha, det hade jag inte ens tänkt på! Tackar för de smarta tipsen, ska absolut kolla upp detta! :)
  • Ann Lee

Ett till tips som jag kom på...

Det behöver inte kosta mer att göra en egendesignad ring än köpa en färdig i butik. Även på smyckesauktioner kan man finna fina ringar.

Min vigselring har jag designat själv med hjälp av guldsmed på Kaplans. Om du bor i Stockholmsområdet kan jag varmt rekommendera dem, professionellt och trevligt bemötande. Du kan spana in utbud på deras hemsida www.kaplans.se

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Tips på förlovningsring?