tina14 skrev 2012-05-03 17:05:41 följande:
Har också IBS och dessa rekommendationer har funkat för mig: ingen fet mat, ingen alkohol, inget kaffe. Drick mycket vatten och ät mycket fullkorn. Ät på regelbundna tider, ofta men lite åt gången, låt aldrig magen bli tom, som min läkare sa, för dig är det bra att småäta. Att undvika mjölkprodukter som du gör kan också hjälpa.
Konstigt att du blir sämre av fullkorn, är du säker, eftersom tarmarna i regel jobbar för fort bromsas tarmrörelsen vid fullkornsrik kost och man brukar må bättre.
Det viktigaste av allt för mig är att ta det lugnt, jag blir dålig så fort jag stressar eller bokar in saker som stör mitt vardagliga schema.
har du fått någon medicin? Det finns dels pulver att blanda med vatten som ska hjälpa tarmrörelserna (fullkorn i medicinform), sen blir många hjälpa av att ta tabletter mot diarré (kommer inte på vad de heter just nu, fråga din läkare), jag fick rekommendation att kunna ta en halv tablett alltid för underhåll och full dos när jag är dålig. Jag använder dom dock bara i mina dåliga perioder då kosten och tänka på stressen gör att jag mår bra nu i långa perioder.
Hoppas du blir bättre, jag behövde bara gå i sex år innan jag kom till "rätt" läkare.....kom ihåg det går att få ett vanligt liv utan att må dåligt, jag har lyckats.
jag blir förstoppad i perioder och då är fullkorn min värsta fiende, då sitter jag med magknip i en vecka utan att det händer nått. Vatten dricker jag mellan 2-4 liter dagen så jag borde inte vara uttorkad iallafall... jag har fått sånt där som ska hjälpa tarmrörelserna men av någon anledning börjar jag kräkas av det... <nu på sistone har det varit lite stressigt och jag känner att det har blivit extremt mycket värre... Tack för bra tips :)