• Anonym (IBStjej)

Hjälp mig! jag har IBS och kan inte äta nått...

Hej! Jag har nys fått reda på att jag lider av IBS efter 10 års symptom. Jag har mått fruktansvärt varje dag i 10 år och är väl van vid det men nu vill jag pröva att faktiskt må BRA! 

Kan någon snäll människa hjälpa mig med vad jag borde och inte borde äta ? 
    Det är ju väldigt individuellt men några riktlinjer jag ska hålla mig till? just nu känns det som om jag inte kan äta något alls...

Jag kör laktosfri kost sen ett par år nu och det har hjälpt lite grann iallafall.
    det brukar kännas bättre när jag dricker mycket vatten och motionerar regelbundet.
    brukar må sämre av fullkorn,fett och godis.

• Svar på tråden Hjälp mig! jag har IBS och kan inte äta nått...
  • Barbabok

Lök, paprika, sparris, mycket fibrer kan bråka för många. MjölkFRI kost kan hjälpa.

• Anonym (Lisa)

Hej! Är i din situation, har inte haft problem lika länge dock, men ändå. 
    Jag testade att hålla mig borta från laktos först, och jag tyckte att det förbättrade men inte helt. Sen kom jag på att det var "fusk"-produkter jag inte tålde. Typ matlagningsgrädde. Det gör mig jättedålig. Samtidigt som äkta vispgrädde fungerar hur bra som helst, riktig mjölk, och sådana saker.

Något som gjorde underverk dock var när jag började hålla mig borta från potatis och pasta - vilken skillnad! 

• Anonym (Lisa)

Friterad mat är också hemskt för min mage.

• tina14

Har också IBS och dessa rekommendationer har funkat för mig: ingen fet mat, ingen alkohol, inget kaffe. Drick mycket vatten och ät mycket fullkorn. Ät på regelbundna tider, ofta men lite åt gången, låt aldrig magen bli tom, som min läkare sa, för dig är det bra att småäta. Att undvika mjölkprodukter som du gör kan också hjälpa.

Konstigt att du blir sämre av fullkorn, är du säker, eftersom tarmarna i regel jobbar för fort bromsas tarmrörelsen vid fullkornsrik kost och man brukar må bättre.  

Det viktigaste av allt för mig är att ta det lugnt, jag blir dålig så fort jag stressar eller bokar in saker som stör mitt vardagliga schema.

har du fått någon medicin? Det finns dels pulver att blanda med vatten som ska hjälpa tarmrörelserna (fullkorn i medicinform), sen blir många hjälpa av att ta tabletter mot diarré (kommer inte på vad de heter just nu, fråga din läkare), jag fick rekommendation att kunna ta en halv tablett alltid för underhåll och full dos när jag är dålig. Jag använder dom dock bara i mina dåliga perioder då kosten och tänka på stressen gör att jag mår bra nu i långa perioder.

Hoppas du blir bättre, jag behövde bara gå i sex år innan jag kom till "rätt" läkare.....kom ihåg det går att få ett vanligt liv utan att må dåligt, jag har lyckats.     

• Anonym (IBStjej)
    tina14 skrev 2012-05-03 17:05:41 följande:
    Har också IBS och dessa rekommendationer har funkat för mig: ingen fet mat, ingen alkohol, inget kaffe. Drick mycket vatten och ät mycket fullkorn. Ät på regelbundna tider, ofta men lite åt gången, låt aldrig magen bli tom, som min läkare sa, för dig är det bra att småäta. Att undvika mjölkprodukter som du gör kan också hjälpa.

Konstigt att du blir sämre av fullkorn, är du säker, eftersom tarmarna i regel jobbar för fort bromsas tarmrörelsen vid fullkornsrik kost och man brukar må bättre.  

Det viktigaste av allt för mig är att ta det lugnt, jag blir dålig så fort jag stressar eller bokar in saker som stör mitt vardagliga schema.

har du fått någon medicin? Det finns dels pulver att blanda med vatten som ska hjälpa tarmrörelserna (fullkorn i medicinform), sen blir många hjälpa av att ta tabletter mot diarré (kommer inte på vad de heter just nu, fråga din läkare), jag fick rekommendation att kunna ta en halv tablett alltid för underhåll och full dos när jag är dålig. Jag använder dom dock bara i mina dåliga perioder då kosten och tänka på stressen gör att jag mår bra nu i långa perioder.

Hoppas du blir bättre, jag behövde bara gå i sex år innan jag kom till "rätt" läkare.....kom ihåg det går att få ett vanligt liv utan att må dåligt, jag har lyckats.     
    jag blir förstoppad i perioder och då är fullkorn min värsta fiende, då sitter jag med magknip i en vecka utan att det händer nått. Vatten dricker jag mellan 2-4 liter dagen så jag borde inte vara uttorkad iallafall... jag har fått sånt där som ska hjälpa tarmrörelserna men av någon anledning börjar jag kräkas av det... <nu på sistone  har det varit lite stressigt och jag känner att det har blivit extremt mycket värre... Tack för bra tips :)
  • Anonym (IBStjej)
    Anonym (Lisa) skrev 2012-05-03 17:03:29 följande:
    Hej! Är i din situation, har inte haft problem lika länge dock, men ändå. 
    Jag testade att hålla mig borta från laktos först, och jag tyckte att det förbättrade men inte helt. Sen kom jag på att det var "fusk"-produkter jag inte tålde. Typ matlagningsgrädde. Det gör mig jättedålig. Samtidigt som äkta vispgrädde fungerar hur bra som helst, riktig mjölk, och sådana saker.

Något som gjorde underverk dock var när jag började hålla mig borta från potatis och pasta - vilken skillnad! 
    Ska pröva att hålla mig bort från pasta och potatis! men vad äter man istället ris är ju inte så gott varje dag?

tack för tips :) 
  • Anonym

Jag fick låg dos antidepressiv, saroten. Det har hjälpt. Men jag har endast haft smärtor på nätterna. Inte som vanliga IBS symptom. Men det var den diagnosen jag fick.

• Anonym

För min man som har IBS funkar glutenfria produkter, då blir hans symptom (diaree, magont, uppsvälldhet) MYCKET bättre (han är INTE glutenintolerant)! Man kan även testa probiotika med snälla bakterier t.ex probimage -tabletter från apoteket

• Anonym (IBStjej)
    Anonym skrev 2012-05-03 17:25:38 följande:
    För min man som har IBS funkar glutenfria produkter, då blir hans symptom (diaree, magont, uppsvälldhet) MYCKET bättre (han är INTE glutenintolerant)! Man kan även testa probiotika med snälla bakterier t.ex probimage -tabletter från apoteket
    tack! :)
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (IBStjej) skrev 2012-05-03 17:18:09 följande:
    Ska pröva att hålla mig bort från pasta och potatis! men vad äter man istället ris är ju inte så gott varje dag?

tack för tips :) 
    Stekta wokgrönsaker, mycket sallad och sådana saker :) Det blir ju typ som GI... 
    Jag tycker att det går superbra att varken äta ris, potatis eller pasta till maten! Har gjort så i ca ett år nu. Självklart så äter jag det nångång ibland, men det är inget vi köper hem. 
  • Solaika

Min syster lever med IBS sen många år tillbaka. Det som gör hennes mage riktigt dålig är vete framför allt. Råg går bra. Potatis och ris fungerar utmärkt vanlig pasta däremot är rena döden. Finns pasta gjord på ett speciellt mjöl som jag inte kommer ihåg vad det heter nu. Det är från Gotland iaf. Kostar lite mer men funkar bra för känsliga magar. Hon åt laktos/mjölkfritt förut men nu äter hon en tablett (Prolactase) som gör att hon utan problem kan äta hela mjölkprodukter. Ju naturligare mat desto bättre dessutom. 

Sen ska du prata med din läkare o se till att du får läkemedel mot förstoppning OCH diarré. Du verkar ju vara den typen som drabbas av båda sorterna. Movicol eller Laktulos är det vanligaste.. Lactulos finns receptfritt på apoteket men prata med läkaren först. IBS-tarmar är känsligare än friska tarmar. När du blir förstoppad ska du oxå dricka ÄNNU mer och det är oxå jätteviktigt med motion regelbundet för att underlätta för tarmarna att hitta en bra rytm.  

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Anonym (IBStjej)
    Solaika skrev 2012-05-03 17:56:33 följande:
    Min syster lever med IBS sen många år tillbaka. Det som gör hennes mage riktigt dålig är vete framför allt. Råg går bra. Potatis och ris fungerar utmärkt vanlig pasta däremot är rena döden. Finns pasta gjord på ett speciellt mjöl som jag inte kommer ihåg vad det heter nu. Det är från Gotland iaf. Kostar lite mer men funkar bra för känsliga magar. Hon åt laktos/mjölkfritt förut men nu äter hon en tablett (Prolactase) som gör att hon utan problem kan äta hela mjölkprodukter. Ju naturligare mat desto bättre dessutom. 

Sen ska du prata med din läkare o se till att du får läkemedel mot förstoppning OCH diarré. Du verkar ju vara den typen som drabbas av båda sorterna. Movicol eller Laktulos är det vanligaste.. Lactulos finns receptfritt på apoteket men prata med läkaren först. IBS-tarmar är känsligare än friska tarmar. När du blir förstoppad ska du oxå dricka ÄNNU mer och det är oxå jätteviktigt med motion regelbundet för att underlätta för tarmarna att hitta en bra rytm.  
    okej tack! Bra tips
    Anonym (Lisa) skrev 2012-05-03 17:37:42 följande:
    Stekta wokgrönsaker, mycket sallad och sådana saker :) Det blir ju typ som GI... 
    Jag tycker att det går superbra att varken äta ris, potatis eller pasta till maten! Har gjort så i ca ett år nu. Självklart så äter jag det nångång ibland, men det är inget vi köper hem. 
    okej ska pröva om jag klarar att äta så :)
  • Ineedanick

jag har ibs, och klarar absolut inte fullkorn. äter jag havregrynsgröt får jag jättedålig mage.

• yimby

Har IBS och är inne i ett fruktansvärt skov just nu. Magen blir så uppsvullen att jag inte orkar gå alls. Dricker kallt vatten nu tills det lägger sig, kanske tar några dagar på bara fasta. Sen får jag se vad jag vågar mig på.
    Just nu tål jag ingenting. Kan inte koncentrera mig på något annat än att jag mår dåligt och vill att det ska gå över.

• Anonym (A)

Det är ju olika för alla men för mig gäller:

1) Inga fullkorn
    2) Undvika gluten, men vill jag äta typ pasta får det inte vara fullkornspasta
    3) Undvika lök och annat väldigt stärkelserikt, små mängder går bra
    4) Äta vattenlösliga fibrer

Sedan mår jag bättre om jag äter ganska energität mat (dvs fett), det tror jag inte har med att kolhydrater är dåligt för mig utan att då blir man mätt på mindre och jag mår bättre om magen inte blir så full. Bra frukost brukar vara turkisk yoghurt med lite nötter och honung. Sen försöker jag tänka på sånt som att tugga maten noga.

Hoppas du blir bättre snart!

• MammaJohanna1

Jag kan absolut inte äta hel- och halvfabrikat. Jag kan inte heller äta paprika eller paprikapulver, mycket lök och ingen purjolök. 

När jag har skov kan jag inte dricka något kaffe alls, när jag är "frisk" fungerar det om jag tar en kopp kaffe/dag i samband med mat.

Jag förde matdagbok och skrev upp vad jag åt och hur jag mådde efter det. Jag kunde se ett mönster efter några veckor. 

Svar på tråden Hjälp mig! jag har IBS och kan inte äta nått...