• kaarl

Kliande bett, vad är det för ohyra vi fått på oss?

Hejsan!

Jag och min flickvän flyttade in till våran sommarstuga förra veckan efter att den stått tom i vinter. Direkt efter första natten hade tjejen besvär med kliande bett, till en början stora som myggbett, men efter mer kliande blev de större som broms/brömsbett (kliar 10 gånger värre än ett myggbett). Någon natt senare blev även jag angripen (minns att jag vaknade mitt i natten med att febrilt klia på ett bett).
    Typiskt var att dom satt i grupper nära varandra där vi blivit bitna. Nu funderar vi på om det är vägglöss, alternativt loppor (fågelloppor, kattloppor). Det märkliga är att vi aldrig sett skymten av en lus eller loppa, som att dom skulle vara osynliga. Det är inte bara på natten vi blivit bitna, utan också även mitt på dagen långt ifrån sängen, så vi har ju dom på oss ibland.

Kan vara värt att nämna att vi inte har husdjur (dock har vi kelat med en hundvalp som får springa lös ute). Vi har en stor trädgård som vi har vårpysslat i dagarna före vi sov första natten i stugan (har läst att man kan få fågelloppor av att pyssla i trädgården).

Mer detaljerat än såhär kan jag inte beskriva. Vad är det för ohyra vi har på oss och hur får vi bort dem? Snälla hjälp!

• Svar på tråden Kliande bett, vad är det för ohyra vi fått på oss?
  • carne

Kattloppor kommer ifrån ekorrar. Så de kan va såna bett ni fått. Annars vet ja inte. Hur ser betten ut?

• kaarl

De ser ut som myggbett om man låter bli att klia som jag gör, men sambon klarar inte att hålla sig så på henne blir dom stora som brömsbett (max 1 cm stora)

• carne

hmmm... min son är överkänslig mot bett och har fått kattlopp-bett ett par gånger. de blir en vit prick i mitten av svullnaden. nästan varig.
    Då kanske de inte e de ni fått

• Callan

Det får vi ibland, troligen av våra katter.
    Typiskt runt anklarna och kanske i midjan där tröjan åker upp under natten och de kommer åt att bita.
    Vi tvättar och gör rent allt i sängen och rummet/huset då brukar det försvinna. 
    Försök med det först, annars är det väl anticimex som gäller... 

• Themis

Och om klådan blir för hemsk kan ni köpa en 7-pack Clarityn att dela på ett par dagar så tar den ner klådan.

Human body = 60% water, cucumber = 96% water Eating cucumber = 57.6% cannibalism Conclusion: Cannibals are 57.6% cucumnivorous
  • kaarl

Okej nu när jag frågade sambon så sa hon att det visst blev som en vit fläck mitt i svullnaden, dock inte varig.

• Themis
    kaarl skrev 2012-05-03 20:41:12 följande:
    Okej nu när jag frågade sambon så sa hon att det visst blev som en vit fläck mitt i svullnaden, dock inte varig.
    Det kan vara att hon är överkänslig mot den typen av bett, finns ju folk (jag, ibland)  som får 7 cm stora bulor av myggbett också. Därför tänkte jag på tabletter så hon inte river sönder sig.
    Human body = 60% water, cucumber = 96% water Eating cucumber = 57.6% cannibalism Conclusion: Cannibals are 57.6% cucumnivorous
  • Snäckan84

Jag ha samma varje vår/sommar. Kvalster bett. Finns i textilerna. Se till att alltid vädra sängkläder el släng in dem i frysen en stund. Väldigt vanligt i sommarstugor. Lycka till!

• kaarl
    Themis skrev 2012-05-03 20:43:27 följande:
    Det kan vara att hon är överkänslig mot den typen av bett, finns ju folk (jag, ibland)  som får 7 cm stora bulor av myggbett också. Därför tänkte jag på tabletter så hon inte river sönder sig.
    Okej hon köpte en salva idag som hon smörjer in betten med men ska även köpa det du rekommenderar!
    Snäckan84 skrev 2012-05-03 20:46:33 följande:
    Jag ha samma varje vår/sommar. Kvalster bett. Finns i textilerna. Se till att alltid vädra sängkläder el släng in dem i frysen en stund. Väldigt vanligt i sommarstugor. Lycka till!
    Du tror det?? Du verkar så säker, va glad jag blir.
Svar på tråden Kliande bett, vad är det för ohyra vi fått på oss?