Kliande bett, vad är det för ohyra vi fått på oss?
Hejsan!
Jag och min flickvän flyttade in till våran sommarstuga förra veckan efter att den stått tom i vinter. Direkt efter första natten hade tjejen besvär med kliande bett, till en början stora som myggbett, men efter mer kliande blev de större som broms/brömsbett (kliar 10 gånger värre än ett myggbett). Någon natt senare blev även jag angripen (minns att jag vaknade mitt i natten med att febrilt klia på ett bett).
Typiskt var att dom satt i grupper nära varandra där vi blivit bitna. Nu funderar vi på om det är vägglöss, alternativt loppor (fågelloppor, kattloppor). Det märkliga är att vi aldrig sett skymten av en lus eller loppa, som att dom skulle vara osynliga. Det är inte bara på natten vi blivit bitna, utan också även mitt på dagen långt ifrån sängen, så vi har ju dom på oss ibland.
Kan vara värt att nämna att vi inte har husdjur (dock har vi kelat med en hundvalp som får springa lös ute). Vi har en stor trädgård som vi har vårpysslat i dagarna före vi sov första natten i stugan (har läst att man kan få fågelloppor av att pyssla i trädgården).
Mer detaljerat än såhär kan jag inte beskriva. Vad är det för ohyra vi har på oss och hur får vi bort dem? Snälla hjälp!