• Minna76

    Vilken åldergräns finns och andra krav man bör uppfylla?

    Skulle gärna höra vilka krav man måste uppfylla då det gäller att adoptera. Vilken åldersgräns gäller? Är det olika för man och kvinna? Kan man som ensam kvinna adoptera? Hur lång är väntetiden?

    Jag har varit gift tidigare. är det ett hinder? Gått igenom svåra saker som gjort att jag velat diskutera med psykolog och terapeut. Mår bra idag!    Känner att jag har mycket ärlek att ge åt ett barn.

  • Svar på tråden Vilken åldergräns finns och andra krav man bör uppfylla?
  • Juno

    Man kan säga att kraven är i två steg: 1 det som svenska myndigheter kräver för att ge dig medgivande och 2 det som givarlandet kräver för att godkänna dig som förälder åt ett barn från deras land.

    För att få medgivande krävs att man är 25 år men inte äldre än 42 (något äldre för mannen). Par ska vara gifta, ensamstående ska vara singel. Man ska vara utan anmärkning i polisregistret och ha en rimlig ekomomi så att man kan försörja ditt barn.

    När du sen har fått medgivande skickar du din ansökan till ett land som accepterar dig. Kraven som länderna har varierar oerhört mycket. Det kan vara att man nekar personer som har övervikt, kronisk sjukdom, icke religös livstil och som kan få barn på biologisk väg. Några länder, men inte alla, accepterar ensamstående. Mer information om adoption och ländernas krav får du på
    www.mia.eu
    www.adoptionscentrum.se
    www.bfa.se
    www.ffia.se

  • Lillsudd
    Minna76 skrev 2012-05-03 21:25:22 följande:

    Skulle gärna höra vilka krav man måste uppfylla då det gäller att adoptera. Vilken åldersgräns gäller? Är det olika för man och kvinna? Kan man som ensam kvinna adoptera? Hur lång är väntetiden?

    Jag har varit gift tidigare. är det ett hinder? Gått igenom svåra saker som gjort att jag velat diskutera med psykolog och terapeut. Mår bra idag!    Känner att jag har mycket ärlek att ge åt ett barn.


    Ja, du kan adoptera som ensamstående - men får inte vara äldre än 42 år när du får medgivande för sista gången. Ett medgivande gäller i två år, men som ensamstående tar en adoptionsprocess vanligen längre än så. Man behöver alltså ofta göra en ny medgivandeutredning och det är åldern då som är viktig. Hinner man fylla 43 år innan man gör den sista utredningen går det alltså inte att gå vidare med adoptionen.

    Det som är viktigt är att ställa sig i kö hos en eller flera organisationer, för att göra det behöver du inte ha ett färdigt medgivande. Köavgift betalas sedan årligen till dess adoptionen är färdig.

    För en del länder, men långt ifrån alla, kan tidigare äktenskap vara ett hinder. Men dessa är normalt inte aktuella för ensamstående i alla fall.

    Det kan vara problematiskt om du tidigare lidit av psykisk ohälsa, det beror lite på graden, när det var och om du i övrigt behövde till exempel sjukskrivning för någon längre period. Under utredningen kommer du få lämna utdrag från försäkringskassan och finns tidigare sjukdom behöver detta förstås diskuteras. För ensamstående är stabil ekonomi, god hälsa och stabilt nätverk förstås extra viktigt för att bli godkänd som förälder till ett barn som varit med om en eller flera separationer och kanske hunnit leva några år innan ni träffas.
  • Vitsippa

    Hej!

    Jag ser att du har fått många bra råd redan. Jag vill bara göra ett förtydligande angående den övre åldersgränsen. Rekommendationen från Socialstyrelsen, som de flesta av landets kommuner verkar följa, är att man inte ska ha fyllt 43 när man lämnar in sin ansökan om medgivande till kommunen. Detta gäller ensamstående såväl som bägge makarna om man söker som ett par. Själva medgivandet kan man alltså få när man är något äldre eftersom utredningen tar sin tid.

    Viktigast att göra nu är nog, precis som de andra har svarat, att du ställer dig i sökandekö hos någon eller några av organisationerna. Om du kommer fram till att adoption inte är för dig har du bara förlorat pengar. Ställer du dig inte i kö nu men bestämmer dig för att gå vidare med adoption kommer du att ha förlorat värdefull kötid och kanske också möjligheten att adoptera.

    För övrigt kan jag bara råda dig att läsa, läsa, läsa om allt som har med adoption att göra!!!

    Du får gärna ställa frågor till mig privat också. Jag påbörjade själv en utredning som ensamstående för många år sedan (som jag dock avbröt av olika anledningar) och ska nu adoptera från Kina tillsammans med min man.

    Lycka till!   

Svar på tråden Vilken åldergräns finns och andra krav man bör uppfylla?