• trz

Hjälp med bostadsbidrag, AKUT!

Hejsan!
    Lånade en kompis inloggning så jag hoppas allt blir rätt nu..

Jag har bott i en lägenhet ett par månader med sambo. Han har då stått på kontraktet. Nu bor han inte här längre och är inte skriven här. Vi pratade med hyresvärden om att jag skulle ta över kontraktet 1a mars. Sen vart det massa strul med posten och olika missförstånd från deras sida. Därav hade jag inget kontrakt ett bra tag. För några dagar sen löste allt sig och jag har nu ett kontrakt där det står klart och tydligt att det börjar gälla från och med 1a mars.
    Nu ska jag söka bostadsbidrag. Det är jag och min dotter som bor här och enda nuvarande inkomsten är föräldrapenning och barnbidrag.
    Om jag går till försäkringskassan i morgon och söker bostadsbidrag, får jag det då liksom från och med i morgon eller kan jag få från och med 1a mars, typ utbetalt i klumpsumma eller liknande? Har fått låna en del pengar nu för att få allt att gå runt så det skulle verkligen behövas!
    Vad ska jag säga när jag är där och söker i morgon för att kunna få igenom det här?
    Tack! /Linn

• Svar på tråden Hjälp med bostadsbidrag, AKUT!
  • Hejhoppsan

Bostadsbidrag betalas inte ut retroaktivt, utan bara fr.o.m. den månad då ansökan inkommer.

• mrsStatham

Förlåt om jag ärokänslig, men jag förstår faktiskt inte vad som är så speciellt akut.
    Du kommer ju ändå få ett riktigt svar i morgon när du träffar försäkringskassan  

Bara två saker är oändliga
  • trz

Det akuta är ju just att jag ska dit i morgon. Av erfarenhet vet jag att dom inte brukar vara jättevilliga att betala ut pengar, men vet man vad man ska säga kan det gå ändå liksom.
    Jag har vänner som berättat att dom fått en klumpsumma från bostadsbidraget.. Hur går det till då..?

• MrsKnapa

Man får visst ut bostadsbidrag retroaktivt. Men max 3-6 mån kommer inte ihåg. De lär du svar på imorn, men från att du ansöker tar de upp till 30 dagar för dem att fatta beslut!

• mrsStatham
    trz skrev 2012-05-03 22:52:55 följande:
    Det akuta är ju just att jag ska dit i morgon. Av erfarenhet vet jag att dom inte brukar vara jättevilliga att betala ut pengar, men vet man vad man ska säga kan det gå ändå liksom.
    Jag har vänner som berättat att dom fått en klumpsumma från bostadsbidraget.. Hur går det till då..?
    Min erfarenhet är att de är väldigt rättvisa och ärliga, menmen.
    Läs pdf'en jag länkade för att få svar på din andra fråga 
  • trz

Jag har läst, och jag tackar för svar! Borde väl egentligen kunnat hållt mig tills i morgon, men det är lite panik i livet just nu med allt som måste gå runt. Det vart strul med föräldrapenningen också så den här månaden fick jag 1500 allt som allt. Ja ni hör ju hur illa det är..
    Dom är nog rättvisa i sina beslut.. Men det är inte gärna dom berättar att man faktiskt har rätt till vissa pengar.. Ja jag får klä på mig charmen och tejpa fast lite extra skinn på näsan när jag går dit i morgon och hoppas på det bästa..

Om det är som MrsKnapa säger så kan jag ju ha en chans..

• Hampusmatte
    MrsKnapa skrev 2012-05-03 23:00:24 följande:
    Man får visst ut bostadsbidrag retroaktivt. Men max 3-6 mån kommer inte ihåg. De lär du svar på imorn, men från att du ansöker tar de upp till 30 dagar för dem att fatta beslut!

Det är något annat bidrag du tänker på för bostadsbidrag får du bara från och med den månaden du lämnade in ansökan.

Lämnar du in papperna den 29/4 så får du bidrag för april utbetalt efter någon vecka. Sedan får du bidraget den 27:e varje månad.  
  • MrsKnapa

Nej de är det inte, när jag flyttade så ansökte jag om bostadsbidrag efter några mån, fick då till svar att jag max kunde få retroaktivt för X antal mån kommer inte ihåg, och de fick jag 5700:-!!!

• Ebba Caroline
    MrsKnapa skrev 2012-05-03 23:00:24 följande:

Bostadsbidraget får man bara får det datumet man sökt.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Helpful

FK har en skyldighet enligt FL att ge dig service och upplysningar.

För övrigt förstår jag inte att folk hänger upp sina liv på bidrag?:O Det är väl bättre att jobba lite övertid istället så slipper ni stressen! 

• Ebba Caroline
    MrsKnapa skrev 2012-05-04 13:11:33 följande:
    Nej de är det inte, när jag flyttade så ansökte jag om bostadsbidrag efter några mån, fick då till svar att jag max kunde få retroaktivt för X antal mån kommer inte ihåg, och de fick jag 5700:-!!!

Bostadstillägg kan man däremot få retroaktivt 3 månader bakåt i tiden.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • cloudberry79

Ja, man kan få retroaktivt, men bara om man faktiskt sökt från den månaden! Alltså, det kan ju ta ett tag innan man får in alla papper som krävs och FK tagit beslut. Du skulle sökt redan i mars även om kontraktet inte var klart.

Helpful skrev 2012-05-04 13:21:58 följande:
    FK har en skyldighet enligt FL att ge dig service och upplysningar.

För övrigt förstår jag inte att folk hänger upp sina liv på bidrag?:O Det är väl bättre att jobba lite övertid istället så slipper ni stressen! 
    Inte för att jag har mer än barnbidrag, men i mitt yrke har vi iaf ingen övertidsersättning.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Ebba Caroline
    cloudberry79 skrev 2012-05-04 13:24:12 följande:
    Ja, man kan få retroaktivt, men bara om man faktiskt sökt från den månaden! Alltså, det kan ju ta ett tag innan man får in alla papper som krävs och FK tagit beslut. Du skulle sökt redan i mars även om kontraktet inte var klart.
    Inte för att jag har mer än barnbidrag, men i mitt yrke har vi iaf ingen övertidsersättning.

Ja, dvs retroaktivt från den månaden man säkt. TS kan få från maj, om det är nu hon skickar in ansökan.
  • Ebba Caroline
    trz skrev 2012-05-03 22:52:55 följande:

För att de exempel har sökt från januari men inte fått belsutet förren i mars. Då får de utbtalt för januari och februari i en klumpsumma. Normalt har FK 30 dagar på sig att besluta men inbland kan det dröja och då får man retroaktivt, men bara från den månaden man sökt.
  • trz

Nu har jag iallafall vart där och hon fixade så jag får från och med 1a mars. Tack för hjälpen ändå!

• mrsStatham
    trz skrev 2012-05-04 14:51:41 följande:
    Nu har jag iallafall vart där och hon fixade så jag får från och med 1a mars. Tack för hjälpen ändå!
    Och du som visste av erfarenhet att de inte var jättevilliga att ge ut pengar Flört
  • Helpful
    mrsStatham skrev 2012-05-04 14:56:15 följande:
    Och du som visste av erfarenhet att de inte var jättevilliga att ge ut pengar Flört
    Dom är väl som de flesta myndigheter: de undviker väl att ge ut pengar om de kan!
Svar på tråden Hjälp med bostadsbidrag, AKUT!