• Anonym (Förhandlaren)

Nytt jobb, ny lön, vad ska jag begära?

Ska på en andra intervju, och vi ska bland annat diskutera lön.
    Anställningen gäller en tjänst som marknadskommunikatör, på en landstingsägd skola.
    Har ett snarlikt jobb idag, men med en annan "titel" och en "fattigare" arbetsgivare. Bor i en småstad och tjänar 28 000.
    Det nya jobbet ligger i en större stad, i mellansverige.

Vad tjänar marknadskommunikatörer? Den info jag hittat har legat på 35' och uppåt, men jag vet verkligen inte om det kan stämma...

• Svar på tråden Nytt jobb, ny lön, vad ska jag begära?
  • Minne00

Kolla med facket!
    Jag brukar alltid säga att jag tjänar så här mycket nu och under det gr jag inte men jag tror att jag förtjänar XXX:-
    Bra öppning till förhandling!  

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • nytt eller gammalt

Bra förslag att kolla med facket först. Sen om du Vill ha mycket högre lön än du har idag- säg inte vad du har nu. Om du har relativt hög lön för yrket- tala om vad du har. Tänk efter i förväg vad ditt mål är, börja förhandlingen en bra bit över målet. Låt inte dem ge första budet. Ha faktaargument om hur bra resultat du visat tidigare som blir till nytta för nya arbetsgivaren redo. Kom inte med argument om din personlighet eller så, det brukar inte göra nytta.

Hm det var nog det viktigaste.

• Anonym (Lollo)
    nytt eller gammalt skrev 2012-05-04 00:10:02 följande:
    Bra förslag att kolla med facket först. Sen om du Vill ha mycket högre lön än du har idag- säg inte vad du har nu. Om du har relativt hög lön för yrket- tala om vad du har. Tänk efter i förväg vad ditt mål är, börja förhandlingen en bra bit över målet. Låt inte dem ge första budet. Ha faktaargument om hur bra resultat du visat tidigare som blir till nytta för nya arbetsgivaren redo. Kom inte med argument om din personlighet eller så, det brukar inte göra nytta.

Hm det var nog det viktigaste.
    Varför inte låta arbetsgivaren lägga första budet? Så gör jag alltid. Då får jag veta vad de anser att jag är värd, samt att jag har något (lägsta golv) att utgå ifrån.
  • nytt eller gammalt

Min erfarenhet är att den som ger första budet får ett övertag. Om du t ex har tänkt dig 35 000 men arbetsgivaren ger budet 26 000, blir det supersvårt att få lönen till 35. Men om du ger första budet 38 så är chansen stor att du får åtminstone 34.

Om man i förväg vet att man kommer ligga nära i startbuden så spelar det ju mindre roll förstås! Det beror egentligen mycket på vad det är för jobb, ta t ex sjukgymnast. Deras löner ligger rätt nära varandra, där finns det inte så stort spelrum. Inom andra yrkesgrupper kan spännvidden vara enorm, då är förhandlingen mycket viktigare.

Ytterligare ett tips till TS förresten, du bör försöka ta reda på hur gärna de vill ha dig innan ni pratar lön. Helst inte förrän du är ensam kvar och redan utvald.

• Petrellie

Jag tycker inte alls du ska blanda in vad du har idag. Det är inte relevant. Relevant är vad du ska göra på din nya tjänst, hur mycket din arbetsgivare är beredd att betala och vad som är rimligt för den tjänsten, på ett sådant företag och i den stad du ska arbeta i.

35 000 är inte orimligt. Det hade jag på marknadavdelningen på ett privatägt företag för ett antal år sedan.

• Anonym (Förhandlaren)

Hmm, jag känner också att min nuvarande lön egentligen inte har nåt med saken att göra, så den tänker jag inte avslöja.

Jag tycker att 35 000 känns som det jag skulle VILJA ha och som jag är kvalificerad för, men att det känns skitläskigt att dra till med t ex 38 för att ha lite krypmarginal... Men jag skulle ta jobbet även om jag "bara" får 30.
    Det skulle innebära hälften så långa resor och jag skulle spara in rätt många tusenlappar per år på det, plus 5 timmar mindre restid per vecka, så det skulle ändå ge ett stort plus i kassan.

Iofs,så vet jag ju att det är så förhandlingar går till.
    Till nuvarande jobbet begärde jag 31, men visste att jag skulle varit nöjd med 26, och landade på 28, så det blev ju bra.

• KattenH81

Jag tror inte man ska nämna vad man har idag- har kompisar som avslöjat det och sen i lönediskussion har det använts mot dem då de begärt högre lön. Bättre då att hävda att man har en högre lön än vad man egentligen har...

Till mitt första jobb ringde jag facket och frågade (skulle få anställning som typ marknadsanalytiker o hade kanske 25 som "nöjdnivå") De sa snarare 25-30 vilket jag själv upplevde som nästan orimligt högt då men sedan sa till arb-givaren. Fick 28 (flera år sen nu). Var skitnöjd men insåg sen att det nog var en låg nivå på min arbetsplats (men jobbat upp det under 3 år nu!)

Så facket (i mitt fall unionen) var en bra hjälp!

Svar på tråden Nytt jobb, ny lön, vad ska jag begära?