• bäbissugen

Linser på barn? Någon med erfarenhet?

Jag läste precis att det finns linser även för barn. Är det någon som har erfarenhet av detta?
    Vi fick precis veta att vår 4-åring är lite långsynt och har brytningsfel. Om det går så funderar vi på linser istället så han slipper glasögon.

• Svar på tråden Linser på barn? Någon med erfarenhet?
  • Vinxen

Varför krångla med linser när glasögon funkar lika bra?

• oväntatväntatgravid

Va?! Ska en 4-åring behöva peta sig i ögonen för att få in något sånt? ... Ett barn i den åldern petar gärna olägligt i ögonen och kan säkert få in skräp eller råka peta ut linserna... varför duger inte glasögon? 

• Lacey

Tror du får mycket svårt att hitta en optiker i Sverige som skriver ut linser till en fyraårig.
    Barnet ska själv kunna klara av att sköta linserna.

Dessutom behövs ju ett par glasögon i vilket fall då linser inte ska användas när man är förkyld.

Verkar helt galet att ge din fyraårig linser för att du har något mot glasögon.

Kom över det och gör det bästa för ditt barn.

• Lacey

Fyraåring, jäkla iPhone som byter ut ord!

• Callan

Det finns ingen åldersgräns enligt lag, däremot brukar de flesta vänta till ca 13år innan de tillpassar linser.
    Under 8 får man inte gå till optikern heller utan då är det ögonläkare som gäller och det är rätt få ögonläkare som pysslar med linser och ännu färre som anser det vara bra till barn. 

Dessutom är det ju stor chans att synfelet växer bort hos ditt barn.
    Som mamma hade jag avvaktat och som optiker hade jag tyckt att det inte var klokt  

• bäbissugen

Är det någon som har unga barn med linser? Jag hade gärna hört deras åsikter om hur det funkar och inte bara åsikter från de som bara spekulerar.

• Bonanza

Visst vore det skönt för barnet att slippa det helvete som glasögon är, men jag tror att du får svårt att få en optiker att skriva ut linser till ett så litet barn eftersom det blir ett hygienproblem. Jag hoppas att min glasögonbärande dotter kan skaffa linser om några år, kanske runt 9-10 år? 

• happy in hell

Vår dotter hade kontaktlinser från 3 veckors ålder (!). Det berodde på att hon föddes med gråstarr och fick sina egna linser bortopererade. Kontaktlinserna satte vi i och tog ut varje dag. Men när hon var drygt ett år gammal hade hon blivit väldigt bra på att peta ut linserna. Vi hittade dem i vagnen, i sandlådan, i galonisarna osv. Linserna blev med tiden repiga och de var mycket svåra att hålla rena. Så från hon var ca 1,5 år har hon glasögon istället. Hon bär dem hela dagarna och är inte alls lika irriterad i ögonen som hon blev av linser. Jag var orloilg atthon skulle ogilla glasögonen för att de märks så mycket på huden eller att hon skulle göra illa sig på dem när hon ramlar mm. Men det funkar jättebra.  Jag skulle nog tänka mig för en och två gånger innan jag prövade linser på ett så litet barn som fyra år. De leker och busar, badar, leker med sand osv. Linserna blir nog väldigt hårt utsatta.

• bäbissugen

Skönt att det gått bra för er. Om vi får linser utskrivna så vill vi testa. Vår son är väldigt mogen av sig så det kan kanske fungera bra. Men om det inte gör det så har vi ju försökt. Glasögon kommer han ju ändå att få och är bra som komplement. Visst kommer det kosta oss lite extra pengar med både linser och glasögon men den kostnaden tar jag gladerligen om det fungerar med linser. Såg förresten att man kan få gratis glasögon genom: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.866963-barn-far-gratis-glasogon

• Grodfrugan

Jag vet att detta är en gammal tråd men vill ändå dela med mig av våra erfarenheter. Vår dotter behövde glasögon från 4 års ålder. Hon behövde använda dem så mycket som bara möjligt för att ge ögat en chans att träna sig. Hennes glasögon satt jämt på sniskan och hon tyckte de var ivägen när hon åkte skidor, lekte ute mm. Hennes syn förbättrades inte som väntat efter 1,5 år av glasögonanvändning. Vi son föräldrar föreslog till ögonläkaren att testa linser. Svar blev självklart nej! Fick höra att det brukar fungera så bra med glasögon. Vi stod på oss och läste på mycket. Vi fick en remiss till en ny ögonläkare och fick testa linser. Vår tjej fick linser vid 5,5 års ålder och resultatet är över all förväntan. Vi sätter i linsen, hon tar ut. Hon vet precis vad som gäller med hygien mm. Vi har inget tjat mer hemma, inga trasiga glasögon och en syn som förbättras så otroligt mycket på bara några månader. Linser är i många fall bättre för hjärnan då en lins inte bryter på samma sätt som glasögon. Även vår ögonläkare har nig reviderat uppfattning nu... För er som känner att ni har barn som det skulle fungera med lins för så finna det inga hinder att vänta. I andra länder finns studier som förespråkar användning av linser just för att bilden som når hjärnan är så precis. Blir irriterad över kommentar som ovan. Alla barn är olika. Vissa klarar glasögon toppen, vissa klarar linser lika bra eller bättre. Självklart är det på barnets villkor och på föräldrarnas ansvar.

• bäbissugen

Tack Grodfrugan för ditt svar. Kul att höra att det gått bra och att ni lyckats få linser.
    Pm´r dig lite frågor om det går bra.

Tack på förhand!

• happy in hell

Det ger oss gott hopp om att vår dotter kommer fixa linser inom ett par år i alla fall. Det är bättre för synutvecklingen, det vet vi, men glasögon är ju ändå bättre än ingenting alls, vilket blev resultatet av linser som bara petades ut hela tiden. tack för att du skrev!

• Tuggakka

Jag har aldrig testat linser själv eller på mina barn men jag förstår inte varför ni alla är så negativa mot glasögon på småbarn. 

Jag fick glasögon när jag var fyra år och visst gick det sönder ibland men så är det. Mina barn fick bägge två glasögon vid 1,5-2 års ålder det har fungerat utan problem men vi har heller aldrig gjort det till något problem utan som ett redskap. De är nu 4 och 5 år och är vana glasögon användare men jag skulle inte ens tänka tanken på att testa linser så tidigt men kul att det går.  

Hur går det har ni fått linser till ert barn? Hur starkt synfel har barnet? Våra barn har nu 7,5 och 6 samt brytningsfel. 

Svar på tråden Linser på barn? Någon med erfarenhet?