• FabulousMom

Gravidförsäkring som ger ersättning vid för tidig födsel?

Finns det någon grav.försäkring som ger ersättning om man föder för tidigt? (från v. 23 och framåt) Får man bara ersättning för tiden efter barnet är fött eller även för graviditeten?

T.ex man blir inlagd i v. 23 med sammandragningar och får stanna kvar till barnet föds i v. 30. Sen stannar man ca 8-10 veckor på neo. Vad får man ersättning för?

Ge gärna tips på försäkringsbolag samt vid vilken vecka man kan teckna den?  

• Svar på tråden Gravidförsäkring som ger ersättning vid för tidig födsel?
  • vivla

Jag har folksam och fick ut 6000 pga havandeskapsförgiftningen, då låg jag inne 8 dec-18 dec, sen blir man berättigad tillfällig föräldrapenning för vård av sjukt barn under tiden barnet är inlagt på neo lr hemsjukvården.

• Eliasmamma
    Vi låg inne mellan 12-25 oktorber, sonen föddes den 15:e i vecka 35+3. Fick ut 2500 kr för dessa dagarna. Hade betal försäkringen hos folksam. Kommer även ha den denna gång för man vet aldrig.
  • FabulousMom

Ok vad bra Glad Jag tänkte också ta folksam eftersom jag har mina andra försäkringar där via facket. Från vilken vecka kan man teckna den?

• FabulousMom

Hittade den nu Glad det står att man även får ersättning för tillfällig fp vid allvarligt sjukt barn? får man extra pengar då eller? för tillfällig fp får man ju från Fk.

• Eliasmamma

Vi fick tillfällig fp både jag och sambon men krävs intyg från läkaren då. Man kan teckna när som men börjar gälla först i vecka 26 på folksam tror jag det var

• FabulousMom

Ja precis, men jag tänkte om man får extra pengar från försäkringen. Nu när jag läst igenom avtalet verkar det som om man får 200 kr/dag på sjukhuset. Försäkringen gäller från v. 10 för mamman och från v. 23 för barnet Glad då är det betalförsäkringen.

• Eliasmamma

Ja du får ju ex pengar om ni måste stanna kvar osv. Vi fick ut 2500 kr för de 10 dagar vi låg inne då sonen föddes en mån för tidigt

Svar på tråden Gravidförsäkring som ger ersättning vid för tidig födsel?