• Frida Ø

Vilket fästingmedel funkar bäst för er?

Min hund drar åt sig fästningar som en magnet, efter en timma i skogen kan jag plocka 30 stycken små as som kryper omkring. Scalibor är inget alternativ oavsett hur bra det är, men förutom det, vad har funkat bäst för er?

• Svar på tråden Vilket fästingmedel funkar bäst för er?
  • Letisia

Jag kontaktade uppfodaren om fastingskydd och hon rekomenderade Standardt Päls. det ar ett Bvitamin tillskott. Enligt henne for hon bara enstaka fastingar per sesong po sina hundar.

jag kopte det i gor och har borjat fasa in det i maten. vi for se om det fungerar. en burk kostar 140kr. Min vovve ar oxo en magnet for festingar so jag hoppas verkligen att detta fungerar. jag tanker INTE anvanda mig av nogot skydd med gift i...

Lycka till!

• dezibel
    Lisssen skrev 2012-05-04 08:43:04 följande:
    Vitlökskapslar eller tabletter
    Hur funkar det med tanke på att vitlök är giftigt för hundar?
  • Frida Ø

Vitlök är giftigt men i små mängder blir dom inte akut förgiftade. Det innehåller ett ämne som ger förändring på de röda blodkropparna och påverkar syreupptagningsförmågan, vilket naturligtvis inte är bra men eftersom man inte alltid ser symptom så ger folk ändå.

• ModestyB

Jag använder en spray från Espree med eteriska oljor, bland annat citronella. Funkar väldigt bra mot mygg och annat otyg också. Jag använder den på mig själv. Jag har en ras med kort päls och mitt bästa fästingtrick är att alltid känns igenom hunden innan vi går in, svepa av henne med händerna. Hon får inte särskilt många fästingar men dom hon får vill jag få bort innan dom sätter sig fast.

• Lolee

Är det någon som har några tips på vad man kan använda på katter? Jag blir tokig på våran kisse som tar in fästingar varje dag!

• Dexter dot com
    Toktant skrev 2012-05-04 21:29:23 följande:
    Är det någon som har några tips på vad man kan använda på katter? Jag blir tokig på våran kisse som tar in fästingar varje dag!
    Det enda som finns är Frontline som funkar si så där.....men hellre nån fästing än 10-15 per dygn.
  • Joico

Frontlne/Effipro räcker bra. Scalibor/Expspot är onödigt starkt, de är mer om man bor längre ner i Sverige...

• Portie

Förra året körde jag på frontline spray. Kör på det detta året med, tycker det funkar bra och det håller i ca 4 veckor.

• Schwanna

Vi kör på pulver i maten, fixodida!  Skulle först använda droppar som vi hade förra året men han ändrade beteende och var långt i från sig själv, jätteläskigt:S 

• Sephrenia89

Efter att ha kört frontline och scalibour halsband och han (hunden) blev jätte dålig så kör vi fixodida, vill inte förgifta min hund någon mer gång..

Svar på tråden Vilket fästingmedel funkar bäst för er?