• lilyros

Bebis förstoppad trots att jag ammar?

Är lite knäckt, min lilla dotter (nu 6v) började helt plötsligt att sluta bajsa förra veckan. Mellan tisdag och lördag inget bajs alls trots att hon tidigare haft flera bajsblöjor både dag och nattetid. I lördags natt fick vi en bajsblöja som heter duga men det var dock väldigt rinnigt. Efter det ingen bajsblöja igen och nu har det snart gått en vecka. Hon har sedan start haft problem med gaser och vi ger henne minifom och semper men nu börjar hennes vakna tillstånd bara handla om att ha ont, krysta och gråta. 
    Tycker så synd om henne, man ser ju att hon har ont. Vet inte om det bara handlar om gaser eller om hon faktiskt är förstoppad. Hon fiser en hel del men som sagt, inget bajs.
    Enligt nätet är det ovanligt med förstoppad bebis som ammas. Tips någon?

• Svar på tråden Bebis förstoppad trots att jag ammar?
  • EmmaRoSa

Er bebis är inte förstoppad, utan det är normalt att de inte bajsar på två veckor det har bara gått 1 vecka så ta det lugnt. En bebis som ammas kan inte bli förstoppad. Prata med din bvc om du är orolig. 

• Vinxen

Min dotter väntade 19 dagar med att bajsa när jag helammade. Ringde barnakuten och dom sa att upp till 20 dagar är ingen fara om dom inte verkar ha jätte ont vill säga.

• Vinxen

Helammande barn kan inte bli förstoppade. Det e nog gaser skulle jag tro...

• Hannathu
    Vinxen skrev 2012-05-04 10:23:21 följande:
    Helammande barn kan inte bli förstoppade. Det e nog gaser skulle jag tro...

Det stämmer inte...
    De kan bli förstoppade om de tex har mjölkallergi eller en förträngning i tarmen.

Om TS är orolig kontakta läkare för att utesluta såna problem
  • Vinxen

Okej det va iaf vad 3 läkare på barnakuten sa till oss...

• Liten elak och intelligent

Magmassage och att hjälpa henne genom att sätta henne i krystställning (som man gör om man EC:ar, kolla youtube) kan vara bra. Det underlättar.

• JosefineEr

Min lilla sjuveckors tjej slutade också med att bajsa dagligen nyligen, de tar upp mer näring i mjölken nu och behöver inte bajsa lika ofta. Hon får också både Sempers droppar och Minifom, pruttar som en hel karl!:) Har du prövat Windis pysventiler? Dom har fungerat bra för oss!

• lilyros

Skulle just skriva att vi började prova Windis förra veckan och det var därefter som hon slutade bajsa, därför vågade jag inte fortsätta. Men jag provade idag igen faktiskt. Och då kom det bajs på själva grejen man stoppar in i stjärten precis som att det ligger där innanför och trycker men inte kommer ut...

lilyros skrev 2012-05-04 19:51:16 följande:
    Skulle just skriva att vi började prova Windis förra veckan och det var därefter som hon slutade bajsa, därför vågade jag inte fortsätta. Men jag provade idag igen faktiskt. Och då kom det bajs på själva grejen man stoppar in i stjärten precis som att det ligger där innanför och trycker men inte kommer ut...
    Prova att håll henne över potta/toalett/annat kärl som mamman gör på den lilla bilden nedanför den stora på länken. Då kan hon kanske bajsa.
  • lilyros

Ser ingen bild, hur menar du? Skulle det iså fall kanske funka på en 6 veckors? (tror jag förstår hur du menar, så som man håller barn i tex skogen).

lilyros skrev 2012-05-04 20:05:09 följande:
    Ser ingen bild, hur menar du? Skulle det iså fall kanske funka på en 6 veckors? (tror jag förstår hur du menar, så som man håller barn i tex skogen).
    Nu tycker jag att EC i sig är suveränt och det funkar utmärkt även på 6-veckors men nu var det ju inte det som det handlade om....  Men jo, tänk efter, det är ju onekligen lättare att bajsa om man liksom böjer ihop kroppen och då kan krysta lite. Att ligga ner och bajsa är inte så lätt eller hur?

Har ni testat att massera magen också?

Ser du inga bilder i bloggen här?

http://ecsimplified.com/how-to-start-ec-infant-pottying-with-a-newborn-baby-part-ii/

• JosefineEr

Du masserar innan du använder Windi va? Jag brukar få använda den 1-3 ggr per tillfälle med paus för massage för att det ska hända något, bajs är vanligt när vi använder den:) Annars klassikerna som cykla med de små benen, försiktigt trycka knäna mot magen och massera i cirklar på magen brukar fungera för oss. Men alla är ju olika:)

• skogsvitter

Det är helt normalt att ammande bajsar så sällan, om bajset är löst så är det som sagt inte förstoppning. Vår andra dotter mådde mycket bättre i magen än vår första men hon bajsade varannan vecka när hon var nyfödd!

Gaser är en annan sak. Och det kan såklart göra ont. Men gaser och antalet bajsningar och inget med varandra att göra.

Ammande bebisar kan bli förstoppade men det är extremt ovanligt som kan bero på tex mjölkallergi eller betydligt allvarligare sjukdomar, och därför sa nog läkarna till dig Vinxen att det inte "kan" bli förstoppade. Att bajsa sällan är inte att vara förstoppad, om bebisen ammar.

• skogsvitter
    lilyros skrev 2012-05-07 12:13:46 följande:
    När har tarmen mognat och gaser och magknip försvinner?
    Ibland efter några veckor, ibland efter några månader. Det är väldigt olika men oftast blir det bättre runt 2-3 månader.
Svar på tråden Bebis förstoppad trots att jag ammar?