• Indiansommar

Trängselskatt i Göteborg

Fick ett brev från Transportstyrelsen idag om trängselskatten som ska införas i Göteborg 1 jan 2013. De informerar om priser, hur man betalar mm. Sedan står det att om man betalar försent så tillkommer en tilläggsavgift på 500 kr!!! Jag menar FEMHUNDRAKRONOR!!! Är det inte helt galet?? Nu brukar jag alltid betala mina räkningar i tid, men jag tycker ändå det var galet mycket pengar i förseningsavgift.

Vad tycker ni andra om trängselskatten? Vad tycker ni som bor i Stockholm som är tvungna att ha bil och får betala varje dag? Har det på något sätt blivit bättre i trafiken sedan skatten infördes? 

• Svar på tråden Trängselskatt i Göteborg
  • M Y L F

Hela idén med trängselskatt är galen. I Göteborg är det ju inte ens för att få mindre trafik och bättre miljö, utan för att få in pengar att finansiera västlänken.

Man kan inte passera Göteborg utan att åka förbi en tull. Jag tycker att vi skulle fått röstat om trängselskatt.

• karamellflickan

Tanken med trängselskatt är ju god men så som den blir i Göteborg är ju fullständigt idiotisk! Jag kan gå med på att man ska betala om man ska in och ut från de centrala delarna av stan, men jag tycker absolut inte att de som bara passerar stan ska behöva betala ett öre. Sedan så måste den allmänna kommunikationerna med buss, spårvagn och tåg fungera, vilket det inte gör idag. Och ärligt talat så tror jag inte att det kommer fungera så värst mycket bättre efter alla ombyggnationer som pågår i Göteborgsområdet idag. Ta tex alla problem som pendeltågen dragits med de senaste åren. Är det någon som tror att dessa försvinner bara för att stationerna byggs ut med längre perronger för att få plats med längre tåg?

• Sweet life

Jag bor i Stockholm och tänker mig för innan jag åker in till Stan med bil en vardag...

Jag ställer hellre bilen på en infartsparkering och åker kommunalt sista biten.

Angående påminnelseavgiften är den galet hög, men den är vad den är. Jag lägger in betalningen så fort räkningen kommer så att man inte kan glömma bort den i slutet på månaden..

• M Y L F
    Sweet life skrev 2012-05-04 10:21:58 följande:
    Jag bor i Stockholm och tänker mig för innan jag åker in till Stan med bil en vardag...

Jag ställer hellre bilen på en infartsparkering och åker kommunalt sista biten.

Angående påminnelseavgiften är den galet hög, men den är vad den är. Jag lägger in betalningen så fort räkningen kommer så att man inte kan glömma bort den i slutet på månaden..
    Jag hade köpt idén om man bara hade satt tullar in till Centrala Göteborg, men nu ska det upp tullar så att det knappt går inte att åka förbi Göteborg utan att passera en tull. Det är helt galet enligt mig.

• Sweet life
    M Y L F skrev 2012-05-04 10:34:02 följande:
    Jag hade köpt idén om man bara hade satt tullar in till Centrala Göteborg, men nu ska det upp tullar så att det knappt går inte att åka förbi Göteborg utan att passera en tull. Det är helt galet enligt mig.

Ja, då är det helt galet. Här ÄR det ju bara in till centrala delarna..
  • Indiansommar

Ja, det kommer absolut bli autogiro på den skatten!! Hur funkar det om man säljer bilen, upphör autogirot att gälla automatiskt då eller måste man göra en manuell uppsägning? 

• Indiansommar
    tideloo skrev 2012-05-04 11:25:17 följande:
    Tycker det är jättebra!
    Vilket tycker du är jättebra? Trängselskatten? Hur tänker du då?
Svar på tråden Trängselskatt i Göteborg