• Millan91

Bästa sätt att bli av med bukfett?

Tjosan i trosan alla där ute!!
    Har nu börjat försöka röra på mig och bygga muskler, fler än vad jag redan har vill säga (?)
    Tänkte då höra om någon vet ett bra sätt att träna bort bukfett på annat sätt än vanliga situps? 

• Svar på tråden Bästa sätt att bli av med bukfett?
  • Längtan1986

situps är egentligen inte speciellt bra sätt att träna magen.
    själv gör jag bland annat "plankan" och andra övningar.
    vill du även bränna mycket så är det bra att träna crosstrainer. Har själv en hemma och märker enorm skillnad när jag tränar regelbundet, på hela kroppen.

kolla sidan iform.se där har dom massa bra tips och tricks =) 

• Millan91

Jag vet att plankan är bra, men pga skada kan jag inte göra den tyvärr.
    Skulle gärna ha en crosstrainer, men har tyvärr inte plats för en sådan maskin. Tänkte mer om det fanns fler övningar utan maskiner =)
    Tack för sidan! 

• kristaav

Du kan inte punktbränna fett så situps ska du inte göra för att få mindre mage, du kommer istället få större mage eftersom du får större muskler under fettet. Om du vill bränna fett så är det konditionsträning som gäller

• goabarn77

Promenader är bra fettförbränning, men de ska vara längre än 40 minuter. Jag tycker man får snabba resultat med spinning.

• fill hith
    kristaav skrev 2012-05-04 12:31:50 följande:
    Du kan inte punktbränna fett så situps ska du inte göra för att få mindre mage, du kommer istället få större mage eftersom du får större muskler under fettet. Om du vill bränna fett så är det konditionsträning som gäller
    större och större. skillnaden hon kommer få av sit ups är så liten att den inte kommer märkas om hon har fett ovanpå. Och man kan visst punktförbänna, men lite samma sak där. Det är så liten punktförbrännande effekt att det inte gör någon skillnad i praktiken.

svar till topic: Ät mindre energi. Personligen skippar jag hellre en bulle eller något än att spendera 30 minuter på att gå.
  • kristaav
    fill hith skrev 2012-05-04 22:52:07 följande:
    större och större. skillnaden hon kommer få av sit ups är så liten att den inte kommer märkas om hon har fett ovanpå. Och man kan visst punktförbänna, men lite samma sak där. Det är så liten punktförbrännande effekt att det inte gör någon skillnad i praktiken.

svar till topic: Ät mindre energi. Personligen skippar jag hellre en bulle eller något än att spendera 30 minuter på att gå.
    Det finns viss ny forskning som påstår att det är en ökning på runt 0,5 %..det kallar inte jag en fungerade punktförbränning av fett.
  • fill hith
    kristaav skrev 2012-05-05 22:45:46 följande:
    Det finns viss ny forskning som påstår att det är en ökning på runt 0,5 %..det kallar inte jag en fungerade punktförbränning av fett.
    eeeh, du skrev exakt samma sak som jag skrev ju. Att det finns en effekt men den är väldigt liten så att det gör ingen skillnad.
  • DanM

Det går inte att punktförbränna fett, utan allmänn fettförbrännande träning är vad som gäller. Dock syns det sist på de ställen där man har mycket fett, tex buken.

• kristaav
    fill hith skrev 2012-05-06 01:13:37 följande:
    eeeh, du skrev exakt samma sak som jag skrev ju. Att det finns en effekt men den är väldigt liten så att det gör ingen skillnad.
    För att det är så lite så det är inte ens värt att kalla punktförbränning och inte ens värt att ta upp. Att däremot gå från inga/små magmuskler till stora under fläsket gör att du får en större mage
  • Everlast

Det går inte att punktförbränna fett. Risken för att magen blir större av vanliga situps är liten, det kan dock bli den effekten om man tränar mage med viktbelastning.

För att bli av med magen så är det antingen skära ner på maten, öka träningsdosen eller en kombination av båda som gäller.

Jag skulle rekomendera en kombination av båda. Försök hålla ett kaloriunderskott på 500 cal om dagen så går du ner ett halvt kilo i veckan ungefär, en ganska lagom viktnedgång så slipper du tappa allt för mycket muskler samtidigt.

Mycket handlar om att räkna kaloriinnehåll på det man stoppar i sig samt gör av med, kan tyckas jobbigt men man lär sig snabbt att ha det som rutin.

Kombinera exempelvis promenader med styrketräning samt tänk på vad du äter så blir resultatet toppen!

• DanM

Däremot så kan du få en fastare mage och bättre hållning via coreträning. Och därmed minska en utbuktande mage, om du förstår.

• Burberry

konditionsträning. Att gå ner i vikt är tyvärr ända sättet att  slippa fettet på. Med att träna upp mage o rygg får du lite bättre hållning och magen putar kanske lite mindre, åtminstone tillfälligt, men att gå ner i fettprocent är tyvärr den enda lösningen på problemet.

Svar på tråden Bästa sätt att bli av med bukfett?