• Lite Av Varje

Hur få ledigt från jobb för att resa?

Hej! Ska börja jobba efter utbildning i februari. Jag vill gärna resa en vecka på hösten i september kanske, och undrar hur jag ska få ledigt? Känns som att jag kommer lite sent med önskemål på semestern då, ny och allt. Ska man spara på de sista föräldrardagarna för att ta dessa? Antar att man måste bevisa att man har kvar för att de ska bevilja? Har inga som helst problem att vara ledig utan inkomst en vecka, men antar att man inte bara får det sådär. Resan beställer jag inte förrän jag vet om jag får ledigt så det kan vänta länge till. Vill bara ha era tips eftersom jag aldrig haft ett riktigt, fast jobb innan och inte vet hur det går till att få ledigt..

• Svar på tråden Hur få ledigt från jobb för att resa?
  • Jeff

Men om du börjar i februari är det väl lugnt att söka semester om du ska åka först i september? De flesta vill ju ha semester i juni-augusti så det borde inte krocka och du kommer ju ha jobbat ett halvår innan du tar ledigt. Prata med din närmaste chef så löser det sig nog.

• veh

Du börjar jobba i februari nästa år? Och vill åka i september det året? Inga som helst problem. Sommarens semestrar planeras antagligen i mars-april ungefär, och om du redan då säger att "jag vill ha en vecka i september", och dessutom är flexibel med vilken vecka så kan jag aldrig tänka mig att det skulle bli problem...

Generellt så tycker inte jag att det är så svårt att få ledigt...? Sedan är det ju vissa dagar som det kan vara svårare, t.ex. klämdagar, skolavslutning m.m. - då många vill vara lediga, där får man kanske turas om litet sinsemellan.

• Lite Av Varje

Tack för era svar! :) Hade för mig det bestämdes väldigt tidigt om semestern. Men tror ni jag får svar innan sommaren då? Tänkte beställa resan i juni i alla fall.

• Dixie
    Lite Av Varje skrev 2012-05-04 14:51:00 följande:
    Tack för era svar! :) Hade för mig det bestämdes väldigt tidigt om semestern. Men tror ni jag får svar innan sommaren då? Tänkte beställa resan i juni i alla fall.
    ja - då får säkert svar innan sommaren!
  • mia maria

På de arbetsplatser jag ahr arbetat på så börjar arbetsgivaren att planera sem i feb-april, o sedan brukar man få reda på vilken semester man får senast sista april iaf.
    På mitt nuvarande arbete fick reda på semestern i början av april.

Meddelar du då att du vill ha en vecka i sept så bör det ju inte vara några problem (beroende på om verksamheten tillåter det förstås!), o dessutom hinner du väl jobba ihop en del semesterdagar tills dess?

• Zenobia

Har för mig att man alltid har rätt till semester även om det blir obetald då eller om man har för få dagar. Sambon började jobba i maj ett år men han fick ta semester om han vill fast han inte fick betalat då.

• Mrs Green

Jag tror absolut inte det är några problem att få en semestervecka i september när du säger till ett halvår i förväg.

Att däremot dra fram föräldraledighetskortet, så att de inte kan neka dig ledigt, är nog ingen bra start när man är nyanställd, så försök undvik det. 

Svar på tråden Hur få ledigt från jobb för att resa?