Förälderns krav att låta barnet träffa den nya efter 2 månader
Igår när jag var magsjuk tvingades jag ringa mitt ex och be honom ta hand om dottern några timmar. När jag ändå mådde skit presenterade han då sitt krav/önskemål om att dottern skulle få träffa hans nya flickvän imorgon. Vår dotter är 16 månader och han meddelade att han ville separera i slutet av januari.
I mitten på februari hotade han oss ut huset så vi tvingades bo på hotell och vänner för att överhuvudtaget ha tak över huvudet. Familjerätten talade till hans fördel och lät honom ha huset över helgen och sedan fick jag måndag till lördag på mig att packa och flytta.
Under denna tiden skulle han ha umgänge med dottern två kvällar, vilket inte hölls utan han kom hem med henne före utsatt tid och sprang dessutom i huset i tid och otid, eftersom han behövde tillgång till internet med fb och spraydate så han kunde hålla kontakt med sina nya kvinnor. Han gjorde det fullt synligt både då och medan vi ännu bodde under samma tak.
Flyttdagen (3 mars) hade han henne och krävde att jag skulle vara ute ur huset senast 18, vilket inte var något som avtalats tidigare. Sedan bestämdes umgänget till tisdag och torsdag kväll samt lördagar mellan 10 och 18. Detta hölls ytterst dåligt och de två gånger jag hade behov av byte av dag för kvällsmöten på jobbet minskade han umgänget till en dag, likaså den veckan vi hade träff med familjerätten. Vid tösens sjukdom (feber) försvann umgänget helt den veckan.
I slutet av mars drabbades han av panikångest vid två tillfällen och jag fick hämta henne båda gångerna, varav från jobbet den ena. Gången däremellan hade han skurit sig i handleden enligt en kopia av hans brev till familjerätten.
Efter en månads frånvaro ville han träffa henne i lördags innan han åkte upp till sin nya flickvän. Det funkade den gången och han hade henne mellan 9.30 och 13. Efteråt sov hon över 3 timmar tror jag, så hon var tydligen helt utmattad. Igår (andra tillfället) hade han henne mellan halv fyra och kvart över sju varav 40 minuters bilresa. Då somnade hon inte förrän halv elva.
Är det då rimligt att han tredje gången ska ha rätt att låta tösen träffa sin nya flickvän som han säger att han träffat ett tag? Han visade ett kort på henne och menade på att hon inte var djärvulsdyrkare eller någonting i den stilen ... Hur förtroendeingivande det nu skulle vara. Människan är tydligen 40 år och bor i Kristinehamn, vi bor i Jönköpingstrakten, så frågan är hur de ska få ihop den relationen. Han har ett halvfärdigt renoverat hus som vi båda är ägare till, som inte är säljbart som han har sagt sig vilja ta över.
På samma sätt flydde han in i en relation med en kvinna han träffade på flygplatsen efter det sprack med hans sons mamma. Det varade inte så länge och hon påtalades vara psykiskt sjuk så som han gör med alla sina ex. Jag tror inte ens att min tös har träffat sin halvbror på över 1,5 månad och han prioriterade bort umgänget med sonen till den nya kvinnans fördel.
Till saken hör väl att jag fortfarande är jävligt förbannad över alla svek han utsatt vår dotter och mig för. Vi har inte ens hunnit avsluta vår gemensamma ekonomi med hus och bil innan han kommer dragandes med en ny kvinna. Hon kanske gör honom gott, men jag vill att vår dotter ska kunna ha trygga och stabila relationer som varar, risken är ju att hon bara är ett övergångsobjekt ...
Hur hade ni gjort???