• Anonym

numera får jag alltid "skavsår" efter sex :(

alltså, efter förlossningen (7månader sen!) har sexet blivit lite mer komplicerat. vi började igen ca 2mån efter förlossningen (nån enstaka gång) och ökade successivt (nu ca 2ggr/veckan).

men det är som att jag blivit trångare(!)? konstigt nog. något är galet iaf. det gör nästan alltid rätt ont när han tränger in första gången (även om det är vått så det står härliga till), men sen går det bra (oftast). är så uppi det hela att jag inte känner så mycket av det. men sen när vi är klara har jag ibland blödit någon droppe - antagligen för att jag "skadats" på något sätt. och att ha sex en gång till samma dag eller dagen därpå går oftast aldrig pga mitt "skavsår" som måste läka ihop först. inbillar mig att det är på samma ställe som jag blev sydd något stygn efter förlossningen som det alltid blir sår. i "öppningen". det kan kvitta mig, det går ju över. Men just att det gör ont när han tränger in är ju inte så skönt (sen blir det ju desto skönare förstås..)

vi har alltid haft lite småproblematiskt sexliv, men jag kan inte minnas att jag hade dessa problem innan förlossningen.

någon som känner igen sig? vad göra??

• Svar på tråden numera får jag alltid "skavsår" efter sex :(
  • Anonym (2)

Ammar du fortfarande?
    För det kan göra slemhinnorna i underlivet skörare och då kan sex göra ont.
    Använd glidmedel och du kan ju alltid höra med din barnmorska.

• Anonym
    Anonym (2) skrev 2012-05-04 18:09:32 följande:
    Ammar du fortfarande?
    För det kan göra slemhinnorna i underlivet skörare och då kan sex göra ont.
    Använd glidmedel och du kan ju alltid höra med din barnmorska.
    nej, har inte ammat på typ 2månader (mer kanske?)
    använder glidmedel för fullt........
  • Anonym (samma)

Det är nästan som om det skulle varit jag som skrev detta. Fast jag får aldrig så att det blöder lite.

Vi måste alltid starta i missonären och många gånger är det svårt med andra ställningar för att det har blivit så himla mycket trångare just då den ska in första gången. Sedan blir det skönare men jag gruvar mig alltid just innan och det förstör en hel del.

Tror jag ska prata med BM hur man kan gå till väga. Har du fått några tips?    

• Anonym (språkpolis)

Trängre heter det,alternativt "mer trång" men för guds skull inte "trångare"! Det går utför med svenska språket....

• Anonym
    Anonym (samma) skrev 2012-05-06 00:56:47 följande:
    Det är nästan som om det skulle varit jag som skrev detta. Fast jag får aldrig så att det blöder lite.

Vi måste alltid starta i missonären och många gånger är det svårt med andra ställningar för att det har blivit så himla mycket trångare just då den ska in första gången. Sedan blir det skönare men jag gruvar mig alltid just innan och det förstör en hel del.

Tror jag ska prata med BM hur man kan gå till väga. Har du fått några tips?    
    inget jag frågat någon om... tycker det är pinsamt!
  • Anonym

Jag har det också så, men jag och min man har slutat att ha samlag och har smeksex istället. Varför har ni samlag om det gör ont för dig undrar jag? Varför vill din man ha samlag med dig om han vet att det gör ont för dig?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-19 18:02:49 följande:
    Jag har det också så, men jag och min man har slutat att ha samlag och har smeksex istället. Varför har ni samlag om det gör ont för dig undrar jag? Varför vill din man ha samlag med dig om han vet att det gör ont för dig?
    vi VILL ju ha samlag, men måste numera då nästan ALLTID avbryta för att jag får skavsår om han tränger in en milimeter för fort ungefär.... olidligt!
  • Anonym

Men varför går du inte och undersöker dig? Gå till en gynekolog!

• denlillablå

Tycker du ska gå till en gynekolog eller din BM. Kan annars tipsa om nåt som jag själv fick tips om av gynekolog och det är Lactal balans (finns på apotek). Dels så kan man använda det som det står på förpackningen och dels så kan du använda det som glidmedel. Det gjorde jag efter min andra graviditet eftersom jag hade lite liknande problem som du har och efter några veckors användande gick det faktiskt över. Man kan nämligen få som små skavsår i slidan och så håller de på att läka men varje gång man har sex så rivs de upp igen. Lactal hjälper dem att läka. Kan ju vara värt att prova iaf.

• Anonym
    denlillablå skrev 2012-05-29 15:11:56 följande:
    Tycker du ska gå till en gynekolog eller din BM. Kan annars tipsa om nåt som jag själv fick tips om av gynekolog och det är Lactal balans (finns på apotek). Dels så kan man använda det som det står på förpackningen och dels så kan du använda det som glidmedel. Det gjorde jag efter min andra graviditet eftersom jag hade lite liknande problem som du har och efter några veckors användande gick det faktiskt över. Man kan nämligen få som små skavsår i slidan och så håller de på att läka men varje gång man har sex så rivs de upp igen. Lactal hjälper dem att läka. Kan ju vara värt att prova iaf.
    tack det ska jag kolla upp!.... vad är det egentliga användningsområdet då, om det inte är till för att ha som glidmedel?
  • Anonym

Har du kontaktat någon gynekolg ts?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-29 16:14:14 följande:
    Har du kontaktat någon gynekolg ts?
    nej.

precis flyttat till ny stad, knappt inskriven på en vårdcentral. vet knappt var nått ligger. varit lite fullt upp ändå....
    har förövrigt aldrig haft kontakt med någon gynekolog. vet inte hur sånt där funkar.
    vill inte heller.
    tycker det är pinsamt.
    bara suttit i gynstol en gång utöver på förlossningen och det var på efterkontrollen hos bm - som jag nu alltså flyttat ifrån. fruktansvärt obehagligt.
    känns förövrigt lite som att vad kan de göra??
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-29 17:51:31 följande:
    nej.

precis flyttat till ny stad, knappt inskriven på en vårdcentral. vet knappt var nått ligger. varit lite fullt upp ändå....
    har förövrigt aldrig haft kontakt med någon gynekolog. vet inte hur sånt där funkar.
    vill inte heller.
    tycker det är pinsamt.
    bara suttit i gynstol en gång utöver på förlossningen och det var på efterkontrollen hos bm - som jag nu alltså flyttat ifrån. fruktansvärt obehagligt.
    känns förövrigt lite som att vad kan de göra??

Vad de kan göra? Ja de kan ju ta reda på varför du har ont, har dem kanske sytt för trångt, sitter en tråd kvar och skaver, blev nerverna i slidan blottade när de sydde? Vart det en liten flik som skaver kanske? Och jo det finns mycket som man kan göra åt det. 

Du tycker det är pinsamt att visa upp ditt underliv? Det gjorde du när du födde barn.   
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-29 17:57:16 följande:
    Vad de kan göra? Ja de kan ju ta reda på varför du har ont, har dem kanske sytt för trångt, sitter en tråd kvar och skaver, blev nerverna i slidan blottade när de sydde? Vart det en liten flik som skaver kanske? Och jo det finns mycket som man kan göra åt det. 

Du tycker det är pinsamt att visa upp ditt underliv? Det gjorde du när du födde barn.   
    men OJ vad konstigt att jag tycker det är pinsamt??? finns nog fler än jag i världen som delar min åsikt där. att föda barn är ju lite annat - där hade man inget val. något man måste göra helt enkelt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-29 19:31:03 följande:
    men OJ vad konstigt att jag tycker det är pinsamt??? finns nog fler än jag i världen som delar min åsikt där. att föda barn är ju lite annat - där hade man inget val. något man måste göra helt enkelt.

Ok vill du inte komma över din pinsamhet får du väl fortsätta att ha ont vid samlag då... herregud.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-29 19:34:32 följande:
    Ok vill du inte komma över din pinsamhet får du väl fortsätta att ha ont vid samlag då... herregud.
    tycker du ska vara försiktig med vad du skriver.
    du har ingen aning om historien bakom varför jag tycker det är pinsamt.
    jag undrade om någon kände igen sig och ville ha olika tips, vilket jag har fått redan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-29 19:39:10 följande:
    tycker du ska vara försiktig med vad du skriver.
    du har ingen aning om historien bakom varför jag tycker det är pinsamt.
    jag undrade om någon kände igen sig och ville ha olika tips, vilket jag har fått redan.

Det finns psykologer att gå till idag.
  • denlillablå
    Anonym skrev 2012-05-29 16:11:11 följande:
    tack det ska jag kolla upp!.... vad är det egentliga användningsområdet då, om det inte är till för att ha som glidmedel?
    Den ska återställa balansen i underlivet. Är små endosbehållare vars innehåll man ska spruta upp i slidan innan sänggåendet i en vecka.

Värst vad folk blev otrevliga snabbt härinne! Ok att man kan rekommendera dig att gå till en gynekolog men att idiotförklara dig för att du inte gjort det redan... Skärpning!
Svar på tråden numera får jag alltid "skavsår" efter sex :(