• Anonym

Lögn eller bara "vit lögn"? vad ska man acceptera

Jag har ett distansförhållande och jag litar på min kille... men ibland är det smågrejer som gör att jag anar att han drar lite vita lögner. Tex för några veckor sedan skrev jag ett sms och sa att jag ville prata lite och om det var ok att jag ringde upp. Han svarar inte på hela dagen! vid 21.00 får jag ett sms, förlåt jag glömde mobilen hemma. Då skrev jag ok kan jag ringa nu då? nej jag är hos min mamma men du kan ringa när jag kommer hem. Då hade han alltså inte glömt mobilen hemma! jag vet att han skulle skjutsa sin son till sin mamma som bor 4 timmar bort men varför ljuga? han ville nog helt enkelt inte prata i telefon med mig, han trodde nog att jag skulle prata om ngt allvarligt, och jag vet att han säger att han inte är en telefonmänniska.

Ett värre ex är detta: vi träffas varannan helg och av olika anledningar trodde vi att vi skulle behöva ändra helgerna. Det visade sig att vi inte behövde, och jag sa va bra då kan du komma som vanligt. Nja han skulle först höra mitt sitt ex om det gick att byta tillbaka. Han lovade och fråga på söndagen. Han hörde inte av sig förrän 21! och skrev bara god natt! jag skrev har du inte glömt något? då skrev han förlåt det hade varit så mkt men hon kunde inte byta tillbaks och han fick veta det nyss. Ok jag förlät honom. Så alltså denna helgen som vi skulle träffas har han sina barn(säger han) men när jag frågade vad han skulle göra i helgen skrev han att jag ska ta det lugnt ikväll och imorgon ska jag det och det. Jag? skrev till honom nu om han inte barnen ska följa med. Inget svar än....

Jag är jätteledsen för det här är det "enda felet" jag ser hos honom. Jag känner annars så otroligt starkt för honom och vi passar så bra ihop och vi säger att vi är helt rätt för varandra. Jag förstår verkligen om han vill ha en helg för sig själv, för det har han aldrig men att han kan ljuga för mig? hur ska jag kunna lita på honom i fortsättningen då? mina tankar är upprörda och i ett enda virrvarv så jag ville höra vad ni anser? överreagerar jag eller ni håller med och vad hade ni gjort?     

• Svar på tråden Lögn eller bara "vit lögn"? vad ska man acceptera
  • katalysator

Jag tycker att det låter som att han tassar lite på tå och är rädd för att göra dig stött eller arg. Bråkar ni mycket eller har det hänt något annat som gett honom fog för att vara så himla försiktig och försöka slingra sig undan konflikter med hjälp av sådana undanflykter?

• Anonym

Hmm ja det är väl lite saker jag blivit stött för under vår tid ihop..  är lite känslig emellanåt...vad det var har jag glömt nu men du har rätt jag känner att han är lite konflikträdd. Men att ljuga? är inte det oförlåtligt? jag vill inte det ska vara så för som jag skrev han är ju mannen med stort h för mig...

• katalysator

Jo, det är otroligt jobbigt att vara tillsammans med någon som ljuger. Jag skulle inte tycka att det var okej. Men det låter ju som att det kan finnas en bakgrund till hans beteende, och då har du ett problem som ni kan arbeta för att lösa så att han inte behöver ljuga mer Glad Det låter som att ni behöver prata om det (när ni ses, inte över telefon) och diskutera hur ni ska göra för att ingen ska behöva vara rädd för att säga jobbiga saker till den andre.

• Anonym

hmm nu skrev han: klart barnen ska med:)

Men varför skriver man jag ska dit till mässan och ikväll ska jag ta det lugnt. Om han har sina barn brukar han skriva "vi"  

• Anonym

och idag har han inte svarat på mitt god morgon sms... slår vad om att han säger att han glömt telefonen hemma och kommer inte svara förrän sent i kväll men vad ska man säga, för det kan ju vara så? svårt att anklaga någon när man inte vet fakta.

Svar på tråden Lögn eller bara "vit lögn"? vad ska man acceptera