Meiji skrev 2012-05-04 21:32:11 följande:
Jag fick reda på att jag hade celiaki när jag var 24 år, så jag har ätit glutenfritt i 6 år nu.
Färsk pasta saknar jag, men annars tycker jag den glutenfria pastan smakar som vanlig pasta. Nu kanske jag inte kommer ihåg skillnaden men när jag bjudit folk på middag eller äter hos andra som ordnat glutenfri pasta säger alla att det smakar som vanlig pasta.
Samma dag jag fick min diagnos slängde jag allt gluten hemma. Maken min äter också för det mesta glutenfritt. Tycker det har varit förvånansvärt enkelt att ändra kosten. Det jobbiga var att handla i början, det tog evigheter! Att läsa på alla etiketter och flera gånger fick man tänka om i affären när någon ingrediens man inte tänkt på innehöll gluten som inte gick att ersätta på något bra sätt.
När jag blir bortbjuden brukar jag fråga om jag skall ta med något, och oftast blir det eget bröd, annars gör alla glutenfritt till mig.
Jag hade folatbrist och järnbrist pga anemi, men även B12 brist för jag tar inte upp detta. Så nu tar jag Folsyra och B12 dagligen.
Det jag saknar mest är nybakat ljust bröd, riktigt grovt bröd, tortillas, wienerbröd och flera bakverk. Och enkelheten att bara välja vilken rätt man vill på en restaurang. Nu är det mer: Vad kan jag äta? Och utomlands är det lite knepigt när man inte kan förklara och de inte förstår vad man menar.
Du får jättegärna ställa fler frågor om du undrar något. Om du är nervös för gastron be om lugnande, jag har gjort den två gånger utan lugnande men skall jag göra den någon mer gång så skall jag definitivt ha lugnande.
Du var i samma ålder som jag är nu (23år) jag kommer ju sakna allt så mycket speciellt bakverken, godis nudlar osv :( Under undersökningen kommer jag att vara söv, min läkare skrev det i remissen.
Jag undrar dock, får man resultatet på en gång?? Jag har Brist på exakt samma sak som du nämnde. Därför dom skickade mig på detta. hur lång tid tar det innan koständrigen påverkar och man blir symptom fri?
Tack för att jag får fråga=)