• Analoga

Skateboard för 8-åring?

Vår dotter som fyller 8 om några veckor tjatar nästan ihjäl sig om att hon vill ha en skateboard. Både jag o sambon tycker det verkar vara mkt olycksrisk med en sådan och har inte lust att köpa nån sån. Rullskridskor kan jag mer tänka mig..

Egentligen vet jag inte ett förbaskade dugg om skateboards och vilken ålder som är lämplig för dem, så därför hoppas jag att någon här inne kan svara? 

• Svar på tråden Skateboard för 8-åring?
  • Minlängtan81

Köp en skateboard åt henne, men köp även knäskydd och armbågsskydd och självklart hjälm. 

har sett mindre ungar åka skateboard=)  

• eliten

Oj min sin har haft skateboard sedan han var under 2år.
    Inte en enda olycka (jo han ramlar men inga skador) hjälm, knä och armskydd är självklart obligatoriskt.
    Klart hon ska ha en bräda!

• Punkster

Klart tjejen ska ha en bräda! Men hon ska också ha en ordentlig hjälm, knäskydd, armbågsskydd och handledsskydd. Att åka skateboard är inte farligare än att cykla, när man väl lärt sig åka. Visst ramlar man en del i början, men det gör man ju när man åker cykel också. Så länge hon inte ska utföra några dödsföraktande tricks i en skateboardramp så är nog det värsta hon kommer att råka ut för ett och annat skrubbsår. Flört

• Analoga

Tack för era svar   Funderar på en bräda ändå  

Nu skulle jag dock vilja få tips på var man kan köpa en bra bräda av kvalitet till hyfsat pris`?  Har hört att brädor i leksaksaffärer inte ska vara så bra - ligger någon sanning i det?

Skyddsutrustning likaså - var hittar man de bästa till bästa pris`?   

• hon mot strömmen
    Analoga skrev 2012-05-06 17:03:16 följande:

Nu skulle jag dock vilja få tips på var man kan köpa en bra bräda av kvalitet till hyfsat pris`?  Har hört att brädor i leksaksaffärer inte ska vara så bra - ligger någon sanning i det?

Jag skulle nog vända mig till en sportaffär för att köpa bräda och skydd eller allra helst om det finns i närheten en skateboardbutik.
  • hon mot strömmen
    Analoga skrev 2012-05-06 17:03:16 följande
    Stirra dig inte blind på priset utan se till att hon får det bästa skydden i stället. 
  • Punkster
    Analoga skrev 2012-05-06 17:03:16 följande:

Stadium och Intersport brukar ha hyffsade nybörjarprylar, men köp inte det billigaste. Vill du ha bra saker till bra priser kan jag rekommendera Skatepro, en internetbutik som jag har handlat ifrån flera gånger. Dom har både skateboard, inlines, longboards och annat plus alla skydd och tillbehör man någonsin kan tänkas behöva. Dessutom väldigt snabba med att svara på mail om man har frågor om vad man ska köpa.

www.skatepro.se/
  • Analoga
    hon mot strömmen skrev 2012-05-06 17:13:28 följande:
    Stirra dig inte blind på priset utan se till att hon får det bästa skydden i stället. 

Jo men jag vill ju ha de bästa skydden utan att behöva betala massor för ett sketet "märke"
  • Analoga
    Punkster skrev 2012-05-06 18:04:19 följande:
    Stadium och Intersport brukar ha hyffsade nybörjarprylar, men köp inte det billigaste. Vill du ha bra saker till bra priser kan jag rekommendera Skatepro, en internetbutik som jag har handlat ifrån flera gånger. Dom har både skateboard, inlines, longboards och annat plus alla skydd och tillbehör man någonsin kan tänkas behöva. Dessutom väldigt snabba med att svara på mail om man har frågor om vad man ska köpa.

www.skatepro.se/

Tack för tipset! Ska kolla in den sidan
  • Analoga

En fråga: såg på Stadiums hemsida att det även finns speciella skate-skor. Är det oxå ett måste? Eller kan man ha "vanliga" skor?

• Punkster
    Analoga skrev 2012-05-06 20:47:56 följande:
    En fråga: såg på Stadiums hemsida att det även finns speciella skate-skor. Är det oxå ett måste? Eller kan man ha "vanliga" skor?
    Du kan ha alldeles vanliga skor. Skateskor ser ut på ett speciellt sätt utan att ha någon speciell funktion. Ungefär på samma sätt som det finns skatekläder. 
  • evelinaeee

jag har åkt skateboard sedan jag var ca 6 år gammal, det är ingen fara, självklart ramlar man i början men det gör man även om man börjar när man är 20..
    måste bara tipsa dig om att absolut inte köpa en skateboard från leksaksaffären, köp en från en sportaffär istället. de från leksaksaffärerna är (av erfarenhet) mycket svårare att åka på och brädorna är oftast gjorda av företag som inte kan någonting om skate egentligen.. de går också sönder lättare och det blir alltså billigare i längden att köpa en bräda från en sport/skateaffär :)

Svar på tråden Skateboard för 8-åring?