• Trekk

Är det möjligt att få förstahands i Göteborg?

Jag söker med ljus och lykta efter en etta i gbg med anledning av studier vid Chalmers.

Jag försöker hitta förstahandskontrakt till en etta, men det verkar vara lättare sagt än gjort för en utböling som mig.

Är det möjligt att finna en etta i Götet eller är jag ute på en fåfäng regnbågsjakt? :) 

• Svar på tråden Är det möjligt att få förstahands i Göteborg?
  • Lena

Har du kollat hos sgs och Chalmers studentbostäder?

• Glad Gbg

Hmmm du får nog bli inneboende först o sedan börja söka lägenheter.

• Trekk
    Lena skrev 2012-05-04 23:48:14 följande:
    Har du kollat hos sgs och Chalmers studentbostäder?
    Ska kolla dessa sidor, tackar!
  • Trekk
    Glad Gbg skrev 2012-05-04 23:55:20 följande:
    Hmmm du får nog bli inneboende först o sedan börja söka lägenheter.
    Är förstahands verkligen en omöjlig dröm?
  • Jackson
    Trekk skrev 2012-05-05 00:47:08 följande:
    Är förstahands verkligen en omöjlig dröm?
    Jepp, det är skitsvårt men du kan ha tur. Det bästa du kan göra är att höra av dig till SGS och Chalmers, de brukar ha tips. Annars så finns boplats.se men det är sjukt långa köer, men återigen, du kan ha tur.

Bästa tipset jag kan ge dig är att söka i andrahand eller bli inneboende, och sen söka studentbostäder, vissa hoppar ju av programmen och då kanske något blir ledigt. Annars så får du söka på gränserna av Göteborg: Mölndal, Mölnlycke, Partille, Lerum, Kungälv, Stenungsund, Ale, Borås.. Det blir en bit att pendla, men du kan ju alltid plugga på bussen eller tåget. ^^
  • tjej87

Om du är student och inte kommer från Gbg är det ganska lätt... Jag ställde mig i kö på våren, sökte lägenheter under sommaren på SGS och fick en etta med delat kök lagom tills skolan började. Detta var dock för 6 år sedan snart men så mkt tror jag inte att det har förändrats. Jag vet inte om dom har kvar dessa lägenheter för icke-Gbgare men har dom det så sök dom :)

• Coccolina

Första hand är det ca 4 års vänte tid till... så det kan du nog glömma... sattsa på en andra hands... det är din enda chans... eller bergsjön och liknande....Håller själv på att söka som en galning... Men börjar inse att vill jag ha något får jag lov att köpa...

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Gammtant

Var inte student men var arbetslös (utan inkomst!) vid tillfället några år sedan och lyckades få en tvåa i Guldheden (rätt bra område) förstahand med borgenär. Min första lägenhet med exsambo i Biskopsgården fick vi förstahand efter att ha köat i fyra månader. Är ej Göteborgare i grunden. Jag har bara haft förstahandskontrakt i Göteborg. Köat på boplats göteborg och andra lägenheten via ny man så säger väl en del. Tycker inte det är omöjligt om man har lite flyt och kontakter.

Ska troligtvis flytta inom kort och då står min tvåa tom tills uppsägningstiden är slut. Tyvärr tror jag inte att min hyresvärd låter en hyra ut i andrahand längre än ett år max och jag kommer knappast flytta tillbaka till den och tror inte att kontrakten nödvändigtvis går vidare till den som hyr i andra hand. Annars hade du glatt fått ta över min.

• Gammtant
    Gammtant skrev 2012-05-05 02:46:27 följande:
    Var inte student men var arbetslös (utan inkomst!) vid tillfället några år sedan och lyckades få en tvåa i Guldheden (rätt bra område) förstahand med borgenär. Min första lägenhet med exsambo i Biskopsgården fick vi förstahand efter att ha köat i fyra månader. Är ej Göteborgare i grunden. Jag har bara haft förstahandskontrakt i Göteborg. Köat på boplats göteborg och andra lägenheten via ny man så säger väl en del. Tycker inte det är omöjligt om man har lite flyt och kontakter.

Ska troligtvis flytta inom kort och då står min tvåa tom tills uppsägningstiden är slut. Tyvärr tror jag inte att min hyresvärd låter en hyra ut i andrahand längre än ett år max och jag kommer knappast flytta tillbaka till den och tror inte att kontrakten nödvändigtvis går vidare till den som hyr i andra hand. Annars hade du glatt fått ta över min.
    Arbetslös, ingen inkomst och FYRA betalningsanmärkningar vill jag sammanfatta ytterligare. Borgenär är grejen. Fattar fortfarande inte att det gick så bra.
  • tjej87
    Coccolina skrev 2012-05-05 02:32:16 följande:
    Första hand är det ca 4 års vänte tid till... så det kan du nog glömma... sattsa på en andra hands... det är din enda chans... eller bergsjön och liknande....Håller själv på att söka som en galning... Men börjar inse att vill jag ha något får jag lov att köpa...
    Inte studentlägenheterna! Dom är det betydligt kortare kötid till, kanske 2 år för en etta nära chalmers... Nöjer man sig med ett rum med delat kök kan man få tag på en på ett halvår utan större problem om man inte är kräsen. Ingen jag känner har haft problem med att få lägenhet nära chalmers trots kort kötid. Dock är det ju lite svårare nu eftersom blåelden brann ner och chalmers studentbostäder fick fixa lägenheter till dom som bodde där istället för att hyra ut till nya hyresgäster men så mkt tror jag inte att det påverkar.

TS: Titta efter bostäder i områden där 6an, 7an, 8an eller 10an passerar. Dessa spårvagnar går till Chalmers och det gör att det går snabbt att komma dit även om man bor en bit iväg. Jag bor i Kålltorp nu, har visserligen ett byte men tar mig ändå till Chalmers på 20 minuter. Det finns studentbostäder i närheten i Björkekärr, Studiegången heter området och dom tillhör SGS. Mycket trevligt område :)
  • Glad Gbg

Yepp i värsta fall får la jag kicka ut min inneboende..;) tröttnat på henne. Haha jag bor 5 min gångväg från korsvägen och 15 min promenad från Chalmers i en 3a. ^^

• Trekk
    Glad Gbg skrev 2012-05-07 09:59:37 följande:
    Yepp i värsta fall får la jag kicka ut min inneboende..;) tröttnat på henne. Haha jag bor 5 min gångväg från korsvägen och 15 min promenad från Chalmers i en 3a. ^^
    Jasså? Om du ska kicka ut din inneboende så vore det ytterst intressant indeed Glad Låter riktigt bra ju!
Svar på tråden Är det möjligt att få förstahands i Göteborg?