• Twistpåse

Hur ber man sin chef om referens?

Jag har jobbat på mitt arbete i lite mer än ett år, fick fast tjänst i september.

Pga att det blivit dålig stämning pga nedskärningar bland annat, har jag sökt ett annat jobb. En annan orsak är att det är 1h pendling en väg till jobbet varje dag, och jag börjar tidigt på morgonen vissa dagar och slutar sent andra.
    Nu har jag fått napp på ett jobb som ligger inom gång/cykelavstånd från mig (10-15 min gång, 5 min cykel). Jag ska dit på en intervju på måndag.

Min fråga är hur jag säger till min nuvarande chef att jag gärna vill ha henne som referens. Jag vill inte gå ut med att jag söker andra jobb förrän jag faktiskt har chans att få ett (vilket jag hoppas är fallet med det jag ska på intervju till på måndag).

Kan jag säga till chefen på intervjun att (om det känns som jag ligger bra till) jag skall prata med min chef då och återkomma med kontaktuppgifter för referns? eller ska jag prata med min nuvarande chef innan?
    Hur skulle ni gjort?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur ber man sin chef om referens?
  • Themis

Om du har en bra relation med din chef, tala med henne först och försäkra dig om att du vet vad hon tänker säga om dig, förklara också vilken typ av jobb det gäller och om du vet det ungefär under vilka veckor hon kan vänta sig att bli uppringd.

Om du är osäker på chefen så välj en kollega, men som sagt fråga alltid vad de tänker säga om dig, eftersom det är himla viktigt.

Human body = 60% water, cucumber = 96% water Eating cucumber = 57.6% cannibalism Conclusion: Cannibals are 57.6% cucumnivorous
  • Lumo

Om du vill ha chefen som referens skriver du på cvt "referenser ges på begäran" tex. Och när de efter intervjun frågar så ber du att få prata med din chef först. Då kan man ju lite fint fråga om du ligger bra till eftersom du annars helst inte vill berätta för chefen.

Annars är det vanligaste tror jag att man ger kollegor som referens o säger till dem att inte avslöja något. ;)

• Gott svart kaffe

Jag var på intervju för ett tag sedan och de ville ha min nuvarande chef som referent. Detta var iofs ett chefsjobb så det kanske är annorlunda. Nu ska jag på intervju igen och jag hoppas inte att de vill ha min chef som referent. Har förmodligen tre referenter som jag ska lämna och duger inte det så får det vara. Min chef kommer inte bli speciellt glad att jag ev. slutar så det slår säkert bara tillbaka på mig själv.

TS: Det är inte säkert att de vill ha din nuvarande chef som referent. Kolla med en kollega på nuvarande eller tidigare jobb och hoppas på det bästa. Lycka till!  

• Elaifiknow

Jag hade gått på intervjun och vid en direkt förfrågan om att ha min nuvarande chef som referens så hade jag sagt: "Hen är inte vidtalad än, men jag ringer hen och så mailar/ringer jag dig med hens kontaktuppgifter så fort som möjligt".

Jag har aldrig varit på en intervju där de inte velat ha min nuvarande chef som referens.

• Lumo

Elia... - hade du sagt "hen" på en intervju hade jag inte ens frågat om referens... ;) allergisk mot den trenden. *skämtar lite*

• Twistpåse

Tack för hjälpen! Jag har tillfrågat en kollega nu så får vi se om hon vill vara referens och om det räcker med henne.

• Elaifiknow

Limo.... Givetvis använder jag aldrig hen om könet på personen är känt (och ja, jag kan läsa och ser att ts skrivit "henne" om sin chef, ville göra det mer allmängiltigt). Men nu blev vi lite ot.

Svar på tråden Hur ber man sin chef om referens?