• Anonym (aaa)

Vad gäller i erat landsting för att få hjälp

Vad gäller för regler i erat landsting för att få hjälp?
    I mitt landsting säger de att kvinnor som fyllt 38 år inte får någon hjälp alls, oberoende av hur länge de har försökt.

Jag har tyvärr precis fyllt 38 år och kände inte till denna regel.

Vad är det för åldersgräns i ditt landsting?

• Svar på tråden Vad gäller i erat landsting för att få hjälp
  • Barbabok

Här får man hjälp tills man fyller 40. Men, det kan skilja sig på att få utredning vilket inte jag tror nekas, till att få göra en IVF eller liknande. Behövs t.ex. utredning och kanske Pergo kan man nog få det efter 40 med. 

• Anonym (aaa)
    Barbabok skrev 2012-05-05 09:59:04 följande:
    Här får man hjälp tills man fyller 40. Men, det kan skilja sig på att få utredning vilket inte jag tror nekas, till att få göra en IVF eller liknande. Behövs t.ex. utredning och kanske Pergo kan man nog få det efter 40 med. 
    Vilket landsting är det?
    Mitt är Östergötland. 
  • Anonym (Jönköping)

Utredning får man definitivt efter 38. Jag var 38 när vi gjorde vår,7 månader efter vi börjat försöka. Men IVF-gränsen är max fyllda 39 här,kan dock vara nåt år till i vissa landsting. Stå på dig om utredning och får du verkligen ingen hjälp gå privat.

• Anonym

Hur länge har du försökt?
    Vi började när jag precis fyllt 37 och det tog 14 mån tills vi blev gravida så var 38 då. Men det slutade med missfall tyvärr i 10.e veckan.
    Sen tog det 1,5 år tills jag blev gravid igen nu i mars och nu håller vi tummarna att det ska gå bra den här gången... Har gjort ett vul som var bra så vi hoppas.
    Barnmorskan säger att det är vanligt att det tar mer än ett år att bli gravid i min ålder. Jag fyller 40 i juni. 

• Anonym (aaa)
    Anonym skrev 2012-05-06 11:08:09 följande:
    Hur länge har du försökt?
    Vi började när jag precis fyllt 37 och det tog 14 mån tills vi blev gravida så var 38 då. Men det slutade med missfall tyvärr i 10.e veckan.
    Sen tog det 1,5 år tills jag blev gravid igen nu i mars och nu håller vi tummarna att det ska gå bra den här gången... Har gjort ett vul som var bra så vi hoppas.
    Barnmorskan säger att det är vanligt att det tar mer än ett år att bli gravid i min ålder. Jag fyller 40 i juni. 
    Du svarar inte på min fråga.
    Finns det en åldersgräns för att få hjälp i ditt landsting?

Vad är det som gäller för att få hjälp i ditt landsting är vad denna tråd handlar om. 
  • Anonym
    Anonym (aaa) skrev 2012-05-06 12:48:51 följande:
    Du svarar inte på min fråga.
    Finns det en åldersgräns för att få hjälp i ditt landsting?

Vad är det som gäller för att få hjälp i ditt landsting är vad denna tråd handlar om. 

Vet inte faktiskt men tror inte det gäller utredning.
    Men har läst att efter 40 nånting får man inte gratis ivf. Men inte säker på om det är exakt den åldern i vårt landsting Kronoberg.
    Lycka till!   
Svar på tråden Vad gäller i erat landsting för att få hjälp