• Anonym (Diss)

Vad är en disposition i en film?

Jag har i uppgift att beskriva dispositionen i en film, men jag fattar inte riktigt vad det är? Är det bara en sammanfattning av handlingen? Jag har försökt googla men jag blir inte mycket klokare av det heller. Istället för att riskera att göra fel så tänkte jag fråga här om någon vet?

• Svar på tråden Vad är en disposition i en film?
  • Anova

dispostitionen är filmens upplaggd.. Vad sker i filmen och kanske kan man berätta i tidsordning fär att få med hela dispositiionen

• perfectrainbow
    perfectrainbow skrev 2012-05-05 11:41:57 följande:
    Dispositionen är väl inledningen? Det första man ser. 
    Nvm, hehe, var anslag.
  • Anova
    perfectrainbow skrev 2012-05-05 11:41:57 följande:
    Dispositionen är väl inledningen? Det första man ser. 

Du har lite rätt.. En disposition brukar finnas i inledningen av t.ex en uppsats där författaren berättar hur uppsatsen är upplagd.
  • Anonym (Diss)

En annan konstig fråga är "Under hur lång tid utspelar sig handlingen?" - vad menas med det? Handlingen är väl från början till slut?

• Anova

Jag gissar att det handlar om hur lång tid i handlingen i filmen är. Dvs. vad är det för tid då filmen börjar (dvs. datum) och då den slutar, Vissa filmer har ju handling som sträcker sig över flera år, vissa bara en dag.

• Ms H

Under hur lång tid kan ju vara tex "från att huvudkarraktären föds tills hon är i femtioårsåldern", även fast filmen bara är 2 timmar

• Anonym (HUR berättas?)

Min gissning är att du ska beskriva "den konstnärliga eller logiska anordningen av stoffet" (wikipedia).

Alltså, det finns en handling, som antagligen går att beskriva ungefär som en kort beskrivning som står i tv-tidningen. Vilka som är de viktigaste personerna, vad som driver dem och vad händer. VILKEN historia berättar filmen.

Det är en handling, inte en disposition. I en disposition analyseras du HUR man gör för att berätta denna historia.

Finns det en berättarröst och vem är det i så fall?

Används drömsekvenser? Tillbakablickar?

Går handlingen framåt hela tiden eller hoppar den i tid och mellan olika platser?

Används någon speciell musik eller liknande för stämningar, något som återkommer? Eller någon fras som är viktig för filmen?

Finns det en vändpunkt där handlingen står och väger och sedan går år ett visst håll?

Är det en handling som drivs av dialog mellan folk typ som en Woody Allen-film eller ett Seinfeld-avsnitt, eller drivs handlingen av yttre omständigheter som huvudpersonerna reagerar på (typ invasion av utomjordingar, eller nån som blir oväntat gravid).

Om du tänker på en uppsats så är dispositionen hur man har organiserat texten, typ först en inledning där man berättar vad man vill visa i uppsatsen, sedan en problemställning, sedan argument 1 eller exempel 1, exempel 2, osv, sedan en analys av exemplen och slutligen en sammanfattning där man ser att man har visat det man sa att man ville visa i inledningen.

En film är ju mkt mer konstnärlig än en uppsats, så begreppet disposition måste tolkas friare. Men det handlar fortfarande om HUR, inte vad som är handlingen.

Börja med att dra handlingen i max 3-4 meningar. Sedan använder du hela tiden EXEMPEL på scener från filmen när du beskriver dispositionen.

• Anonym

Vilken film ska du skriva om?

• Anonym (Diss)
    Anonym skrev 2012-05-05 12:00:17 följande:
    Vilken film ska du skriva om?
    "Little Miss Sunshine" är filmen i fråga.
  • Anonym (Diss)
    Anonym (HUR berättas?) skrev 2012-05-05 11:59:07 följande:
    Min gissning är att du ska beskriva "den konstnärliga eller logiska anordningen av stoffet" (wikipedia).

Alltså, det finns en handling, som antagligen går att beskriva ungefär som en kort beskrivning som står i tv-tidningen. Vilka som är de viktigaste personerna, vad som driver dem och vad händer. VILKEN historia berättar filmen.

Det är en handling, inte en disposition. I en disposition analyseras du HUR man gör för att berätta denna historia.

Finns det en berättarröst och vem är det i så fall?

Används drömsekvenser? Tillbakablickar?

Går handlingen framåt hela tiden eller hoppar den i tid och mellan olika platser?

Används någon speciell musik eller liknande för stämningar, något som återkommer? Eller någon fras som är viktig för filmen?

Finns det en vändpunkt där handlingen står och väger och sedan går år ett visst håll?

Är det en handling som drivs av dialog mellan folk typ som en Woody Allen-film eller ett Seinfeld-avsnitt, eller drivs handlingen av yttre omständigheter som huvudpersonerna reagerar på (typ invasion av utomjordingar, eller nån som blir oväntat gravid).

Om du tänker på en uppsats så är dispositionen hur man har organiserat texten, typ först en inledning där man berättar vad man vill visa i uppsatsen, sedan en problemställning, sedan argument 1 eller exempel 1, exempel 2, osv, sedan en analys av exemplen och slutligen en sammanfattning där man ser att man har visat det man sa att man ville visa i inledningen.

En film är ju mkt mer konstnärlig än en uppsats, så begreppet disposition måste tolkas friare. Men det handlar fortfarande om HUR, inte vad som är handlingen.

Börja med att dra handlingen i max 3-4 meningar. Sedan använder du hela tiden EXEMPEL på scener från filmen när du beskriver dispositionen.
    Uhu, okej. Jag har skrivit en lång radda nu, där jag går genom handlingen bit för bit - lite som det brukar stå på IMDB.com. Det var inte rätt med andra ord. Svårt att veta vad som menas när de inte erbjuder något information och förklaring till begreppen och uttrycken.
  • Anonym (HUR berättas?)

Nu var det ett tag sedan jag såg Little Miss Sunshine, men som jag minns det så har den flera väldigt avgörande vändpunkter med släktingarna som mår dåligt och försöker ta livet av sig eller hur det nu var.

Själva tävlingen blev väl också hel annorlunda än de trodde?

Jag skulle säga att det är en film som drivs mycket av att alla karaktärerna har egna problem, utom flickan som bara är positiv hela tiden (eller minns jag fel?). Själva tävlingen har av någon anledning fått jättestor betydelse för dem, den är som ett mål under hela filmen. Visst finns det en person som hela tiden tror att de kommer skämma ut sig på tävlingen?

Tycker du kan ha med handlingen, men försök beskriva hur olika händelser i filmen används för att berätta historien. Handlingen är ju inte bara att en familj åker från punkt A till punkt B, utan de går igenom något slags inre resa, det kommer fram saker om personerna och deras relationer till varandra och till livet.

-Varför åker hela gruppen från början?

- Vad betyder tävlingen för dem?

- Hur utvecklas de olika karaktärerna under filmen?

- Vilka är de viktigaste scenerna?

- Vilka saker återkommer som en röd tråd (t.ex. när de ska åka från varje ställe)

- Vad får tävlingen för betydelse i slutet, jämfört med vad de trodde i början?

• Anonym (Diss)
    Anonym (HUR berättas?) skrev 2012-05-05 12:36:04 följande:
    Nu var det ett tag sedan jag såg Little Miss Sunshine, men som jag minns det så har den flera väldigt avgörande vändpunkter med släktingarna som mår dåligt och försöker ta livet av sig eller hur det nu var.

Själva tävlingen blev väl också hel annorlunda än de trodde?

Jag skulle säga att det är en film som drivs mycket av att alla karaktärerna har egna problem, utom flickan som bara är positiv hela tiden (eller minns jag fel?). Själva tävlingen har av någon anledning fått jättestor betydelse för dem, den är som ett mål under hela filmen. Visst finns det en person som hela tiden tror att de kommer skämma ut sig på tävlingen?

Tycker du kan ha med handlingen, men försök beskriva hur olika händelser i filmen används för att berätta historien. Handlingen är ju inte bara att en familj åker från punkt A till punkt B, utan de går igenom något slags inre resa, det kommer fram saker om personerna och deras relationer till varandra och till livet.

-Varför åker hela gruppen från början?

- Vad betyder tävlingen för dem?

- Hur utvecklas de olika karaktärerna under filmen?

- Vilka är de viktigaste scenerna?

- Vilka saker återkommer som en röd tråd (t.ex. när de ska åka från varje ställe)

- Vad får tävlingen för betydelse i slutet, jämfört med vad de trodde i början?
    Tack för hjälpen! Jag tog fasta på dina råd och nu har jag skrivit klart och lämnat in, vi får väl se vad lärarinnan tycker om arbetet. :)
  • Anonym (HUR berättas?)
    Anonym (Diss) skrev 2012-05-05 12:56:03 följande:
    Tack för hjälpen! Jag tog fasta på dina råd och nu har jag skrivit klart och lämnat in, vi får väl se vad lärarinnan tycker om arbetet. :)
    Snabbt jobbat, själv hade jag blivit sittande hela helgenSkrattande.
  • Anonym (Diss)
    Anonym (HUR berättas?) skrev 2012-05-05 12:57:38 följande:
    Snabbt jobbat, själv hade jag blivit sittande hela helgenSkrattande.
    Blev bara en A4-sida. Förklarade dispositionen efter hur filmen var upplagd, att det är en kontinuerligt framåtflytande handling med fokus på familjen och tävlingen som är målet, att handlingen då och då gjorde avkrokar med att belysa vissa personer i familjen mer ingående, deras problem och relationer emellan (här tog jag kortare exempel från handlingen) och att tävlingen som mål att nå får orimliga proportioner (här tog jag också upp ett par exempel ur handlingen) och varför jag tror detta mål når just dessa proportioner. Jag hoppas hon nöjer sig med det. ;)
  • Anonym (HUR berättas?)
    Anonym (Diss) skrev 2012-05-05 13:22:40 följande:
    Blev bara en A4-sida. Förklarade dispositionen efter hur filmen var upplagd, att det är en kontinuerligt framåtflytande handling med fokus på familjen och tävlingen som är målet, att handlingen då och då gjorde avkrokar med att belysa vissa personer i familjen mer ingående, deras problem och relationer emellan (här tog jag kortare exempel från handlingen) och att tävlingen som mål att nå får orimliga proportioner (här tog jag också upp ett par exempel ur handlingen) och varför jag tror detta mål når just dessa proportioner. Jag hoppas hon nöjer sig med det. ;)
    Låter bra!
Svar på tråden Vad är en disposition i en film?