Anonym (HUR berättas?) skrev 2012-05-05 11:59:07 följande:
Min gissning är att du ska beskriva "den konstnärliga eller logiska anordningen av stoffet" (wikipedia).
Alltså, det finns en handling, som antagligen går att beskriva ungefär som en kort beskrivning som står i tv-tidningen. Vilka som är de viktigaste personerna, vad som driver dem och vad händer. VILKEN historia berättar filmen.
Det är en handling, inte en disposition. I en disposition analyseras du HUR man gör för att berätta denna historia.
Finns det en berättarröst och vem är det i så fall?
Används drömsekvenser? Tillbakablickar?
Går handlingen framåt hela tiden eller hoppar den i tid och mellan olika platser?
Används någon speciell musik eller liknande för stämningar, något som återkommer? Eller någon fras som är viktig för filmen?
Finns det en vändpunkt där handlingen står och väger och sedan går år ett visst håll?
Är det en handling som drivs av dialog mellan folk typ som en Woody Allen-film eller ett Seinfeld-avsnitt, eller drivs handlingen av yttre omständigheter som huvudpersonerna reagerar på (typ invasion av utomjordingar, eller nån som blir oväntat gravid).
Om du tänker på en uppsats så är dispositionen hur man har organiserat texten, typ först en inledning där man berättar vad man vill visa i uppsatsen, sedan en problemställning, sedan argument 1 eller exempel 1, exempel 2, osv, sedan en analys av exemplen och slutligen en sammanfattning där man ser att man har visat det man sa att man ville visa i inledningen.
En film är ju mkt mer konstnärlig än en uppsats, så begreppet disposition måste tolkas friare. Men det handlar fortfarande om HUR, inte vad som är handlingen.
Börja med att dra handlingen i max 3-4 meningar. Sedan använder du hela tiden EXEMPEL på scener från filmen när du beskriver dispositionen.
Uhu, okej. Jag har skrivit en lång radda nu, där jag går genom handlingen bit för bit - lite som det brukar stå på
IMDB.com. Det var inte rätt med andra ord. Svårt att veta vad som menas när de inte erbjuder något information och förklaring till begreppen och uttrycken.