Emelie94 skrev 2012-05-05 13:13:48 följande:
Min BM säger bara att de är mitt val och att hon inte kan tvinga mig till något.
Emla hjälper inte, de gör inte ont. Utan de är själva sticket jag är rädd för och inte för att de ska göra ont. De bryr mig inte. Kan ju sitta och skära mig själv så är inte rädd för smärta. Utan för att nålen ska gå in i min hud :/
Jag är också extremt spruträdd (fast stick i fingret går faktiskt bra för mig), och har oftast reagerat med total panik när det ens kommit på tal att blodprov skulle tas. Jag slogs och grinade och totalvägrade.
Detta berättade jag för min bm när jag skrev in mig, och jag fick emla när det var dags för prov. Jag var livrädd och grinade men tänkte ändå på att det var för barnets skull, hade min pojkvän med mig också som stöd.
Tack vare emlan som gjorde att jag inte kände nålen överhuvudtaget och att min barnmorska höll igång en konversation om något helt annat som tog bort fokusen så märkte jag inte alls att provet blev taget och det hjälpte mig något enormt!
Mitt tips är alltså att ta emla ändå, trots att det inte är smärtan du är rädd för, och se till att ligga ner, inte kolla mot nålen och att din barnmorska och du pratar om vädret eller vad som helst under tiden, att hon inte nämner nålen alls förrän det är klart.