• Emelie94

Inga prover!

Jag har ett jääättte stort problem! Jag skojar inte, men jag är så rädd för sprutor/nålar att BM inte har fått tagit något annat än kissprov på mig. Hon får inte ens ta ett prov på mig i fingret för att se mitt blodsocker! Jag är jätte rädd både för att ta prover och för att jag ska förlora för mycket blod vid förlossning och dom inte ska kunna göra något. Någon som har tips eller vet vart man ska vända sig?!

• Svar på tråden Inga prover!
  • Solaika

Testa bedövningssalva innan och titta åt ett annat håll. Vid förlossningen kommer de vilja sätta nål. Då skulle jag rekommendera dig att sätta emlaplåster i armvecken och på handryggarna nån timme innan ni åker in. Emla finns på apoteket.

• Emelie94

Min BM säger bara att de är mitt val och att hon inte kan tvinga mig till något.

Emla hjälper inte, de gör inte ont. Utan de är själva sticket jag är rädd för och inte för att de ska göra ont. De bryr mig inte. Kan ju sitta och skära mig själv så är inte rädd för smärta. Utan för att nålen ska gå in i min hud :/  

• Solaika

Jag hatar att bli stucken själv trots att jag är sjuksköterska.. Men jag tittar åt ett annat håll. Det är ju jättesnabbt överstökat.

• Havsjungfrun

Det är jätteviktigt att du i alla fall tar ett blodgrupperingsprov i fall att du skulle behöva blod i samband med förlossningen och om du är Rh-

• emelianzei
    Emelie94 skrev 2012-05-05 13:13:48 följande:
    Min BM säger bara att de är mitt val och att hon inte kan tvinga mig till något.

Emla hjälper inte, de gör inte ont. Utan de är själva sticket jag är rädd för och inte för att de ska göra ont. De bryr mig inte. Kan ju sitta och skära mig själv så är inte rädd för smärta. Utan för att nålen ska gå in i min hud :/  
    Jag är också extremt spruträdd (fast stick i fingret går faktiskt bra för mig), och har oftast reagerat med total panik när det ens kommit på tal att blodprov skulle tas. Jag slogs och grinade och totalvägrade. 

Detta berättade jag för min bm när jag skrev in mig, och jag fick emla när det var dags för prov. Jag var livrädd och grinade men tänkte ändå på att det var för barnets skull, hade min pojkvän med mig också som stöd.

Tack vare emlan som gjorde att jag inte kände nålen överhuvudtaget och att min barnmorska höll igång en konversation om något helt annat som tog bort fokusen så märkte jag inte alls att provet blev taget och det hjälpte mig något enormt!

Mitt tips är alltså att ta emla ändå, trots att det inte är smärtan du är rädd för, och se till att ligga ner, inte kolla mot nålen och att din barnmorska och du pratar om vädret eller vad som helst under tiden, att hon inte nämner nålen alls förrän det är klart. Glad 
  • La Lola
    emelianzei skrev 2012-05-05 13:22:00 följande:
    Jag var livrädd och grinade men tänkte ändå på att det var för barnets skul
    Så tänkte jag också.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emelie94

Tack för tipsen. Men de funkar helt enkelt inte. Jag vill kunna men kan inte. Tittar jag får jag panik, tittar jag inte får jag panik, ligger jag får jag panik, sitter jag får jag panik.

Jag skar upp fingret för något år sedan så att allt kötthängde ut. Läkaren fick inte ge mig bedövning utan han fick använda en sax och trycka tillbaka köttet i fingret och tejpa över...

• La Lola
    Emelie94 skrev 2012-05-05 13:45:55 följande:
    Tack för tipsen. Men de funkar helt enkelt inte. Jag vill kunna men kan inte. Tittar jag får jag panik, tittar jag inte får jag panik, ligger jag får jag panik, sitter jag får jag panik.

Jag skar upp fingret för något år sedan så att allt kötthängde ut. Läkaren fick inte ge mig bedövning utan han fick använda en sax och trycka tillbaka köttet i fingret och tejpa över...
    Men om det är så illa så borde du tala med din BM som kan slussa dig vidare till nån form av samtalshjälp.
    Eller så tar du själv kontakt med någon lämplig instans inom vården.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emelie94

Som sagt min BM säger bara att hon hon inte kan tvinga mig till något och att jag får skylla mig själv när jag förblöder på förlossningen typ :/

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig..  

• Emelie94
    Solaika skrev 2012-05-05 14:56:38 följande:
    Tycker du ska se till att få komma till en utbildad KBT-terapeut.

Det är vadå? :P
  • emelianzei
    Emelie94 skrev 2012-05-05 19:33:44 följande:
    Det är vadå? :P
    Kognitiv beteendeterapi. där kan du få professionell hjälp med fobier!
  • Konvaljen

Oj TS, det måste vara jättejobbigt för dig. Jag tror dock att du knappast vill riskera din bebis och din egen hälsa, inte sant. Att veta din blodgrupp är livsviktigt inför förlossningen, tänk om något går snett och du behöver blod? Att du inte lämnat prov innebär också att förlossningspersonalen inte vet om du är smittad av ex hiv.

Jag har själv varit väldigt stickrädd men har efter tre graviditeter och två akuta kejsarsnitt fått bita ihop. Du kan ju inte veta om du behöver snittas och då sätts flera nålar. Du kanske vill ha epidural? Du kanske har jättedåligt järnvärde som missas.

Du fixar detta, blunda och tänk på att du gör det för din bebis skull.

• Emelie94

Kan inte tänka på att jag gör de för bebis då de må va nå fel på mig som inte känner de minsta ansvar för bebis. Kan liksom inte ta ansvar för något som inte finns. (Den/dom finns ju såklart. men jag menar så jag kan se och ta på dom)

Svar på tråden Inga prover!