• Anonym
    Äldre 5 May 15:46
    31327 visningar
    13 svar
    13
    31327

    Hård knöl ovanför bröstet

    Igår upptäckte jag en hård knöl precis ovanför vänster bröst. Den är ca 2 cm stor och verkligen stenhård och sitter fast. Först tänkte jag att det måste vara en del av bröstkorgen, kanske ett revben eller så, men den här hårda knölen eller uppbuktnaden finns inte på höger sida. Nu har jag försökt lugna mig själv med att revben inte är exakt jämna, men när jag visade knölen för min man såg han uppriktigt orolig ut och bad mig kontakta läkare på måndag :(

    Jag är 26 år gammal och var förra veckan till läkaren för tredje gången pga. smärta i bröstkorgen. Jag får ilningar och hållkänsla på vänster sida av bröstkorgen när jag gör vissa rörelser och andas in djupt. Läkaren har tryckt och känt på bröstkorgen varje gång jag varit där så jag hoppas att han känt den här knölen och att det är ofarligt eller helt normalt. Men just nu kan jag bara tänka att det är en tumör. Det som gör mig mest rädd är att jag även tagit upp med läkaren att jag har en obehagskänsla högt upp i bröstkorgen/upp mot strupen - som att något trycker på min luftstrupe. Men läkaren har enbart skrivit ut atarax, så han förknippade mina problem med ångest och oro och återigen bad han mig återkomma om 2-3 veckor om det inte blivit bättre.

    När jag upptäckte knölen och tryckte på den så kändes det väldigt obehagligt.

    Förlåt för wall of text :( 

  • Svar på tråden Hård knöl ovanför bröstet
  • Äldre 5 May 15:49
    #1

    Det kan faktiskt vara en fett/muskelknöl också. Jag upptäckte en knöl i mitt bröst för drygt ett år sedan och gick till läkaren som konstaterade att det var en fettknöl. Men ring vc på måndag så du får klara besked och inte behöver oroa dig. Kram

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 May 16:43
    #2

    Jag ska ringa läkaren på måndag. Är dock rädd att jag inte blir tagen på allvar eftersom alla symtom jag hittills haft berott på ångest enligt honom. Det konstiga är att jag behöver inte känna av oro eller ångest för att något av symtomen ska dyka upp, det kommer snarare efteråt.

    Men borde inte en fettknöl eller muskelknöl vara mer mjuk? Den här är stenhård och trycker jag på den nu ilar det till. :( Tar man prover för att se vad knölen är för något eller hur går de tillväga?

     

  • pandyb
    Äldre 5 May 18:04
    #3

    Vet onte om jag är ute och cyklar men cancer knölar gör väl oftast inte ont??

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 May 20:33
    #4

    Ingen aning! Rädd är jag iaf Gråter

  • Anonym (Lite fakta.­)
    Äldre 5 May 20:37
    #5

    Detta ät vad jag vet(inte expert men ändå). Cancertumörer i bröstet är onaturligt hårda, känna som man stoppat in en leksak typ. Dessuton tar det för den absolut vanligaste typen av brösttumörer ca 1,5 år att växa till en ärtas storlek,

     Borde du inte märkt nåt innan tänker jag? 2 cm är ganska stort.  Klart du ska kolla upp detta, men det låter mer sannolikt att vara nåt annat. Dessutom är 9 av 10 knölar ofarliga.

    Fakta är från börstmottagningen som jag också besökt.

  • Anonym (Lite fakta.­)
    Äldre 5 May 20:39
    #6

    Dessutom gör i regel cancertumörer inte ont alls. De känns ite överhuvudtaget ur smärtsynpunkt. Jag fick veta detta eftersom jag gick till bröstmottagningen pga stickningar o smärtor i bröstet. Inte ett symtom på bröstcancer sa läkaren då.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 May 00:52
    #7

    Knölen är VÄLDIGT hård, för först tänkte jag att det måste vara ett knäppt revben.

    Jag är ganska smal, så mina revben känns väldigt tydligt, särskilt upp mot halsen. Knölen sitter på det tredje revbenet uppifrån enligt denna bild:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Human_skeleton_diagram.png

    Försöker lugna mig med att jag ju varit hos läkaren 3 gånger på bara några månader. Men den smärta jag sökt vård för är en smärta som sitter vid bröstbenets slut. Det känns som ilningar och håll. Så läkaren kan ju ha missat knölen jag plötsligt känner eftersom den sitter betydligt högre upp än det jag sökt för. 

    Usch, och jag kan inte sluta känna efter heller.... 

  • Äldre 6 May 04:12
    #8

    Jag har 4 knölar stora som stenkulor eller större och dom är tydligen ofarliga, en är verkligen stenhård och sitter precis så bhn alltid åker upp.Jag har fått göra mammografi, ultraljud och dom har tagit prover från knölarna. Ring vc imorgon.

  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 29 Jun 19:01
    #9

    Hur har det gått för dig? En vän till mig hittade en sådan knöl idag och nu är jag så orolig för henne

  • Äldre 14 Sep 16:57
    #10

    Hur gick det för dig? Jag har samma känslor och vill veta hur det fick.

  • Äldre 31 Jan 12:17
    #11
    Anonym Trådstartare! Hur har det gått? Jag/vi vill gärna veta.

    Dels för att vi undrar hur du mår, av ren medmänsklighet - men även för att vi har samma frågeställningar kring knölar.

    Den beskrivning du gett tolkar jag som en knöl på skelettet, revbenet - och inte en brosk/fett eller bröstcancer knöl.
  • Äldre 31 Jan 12:19
    #12
    Anonym (Lite fakta.) skrev 2012-05-05 20:39:41 följande:

    Dessutom gör i regel cancertumörer inte ont alls. De känns ite överhuvudtaget ur smärtsynpunkt. Jag fick veta detta eftersom jag gick till bröstmottagningen pga stickningar o smärtor i bröstet. Inte ett symtom på bröstcancer sa läkaren då.


    Skelettcancer, både metastaser och primär skelettcancer ger smärta!
  • Anonym (Ebba)
    Äldre 23 Feb 06:58
    #13
    Anonym skrev 2012-05-05 15:46:14 följande:

    Igår upptäckte jag en hård knöl precis ovanför vänster bröst. Den är ca 2 cm stor och verkligen stenhård och sitter fast. Först tänkte jag att det måste vara en del av bröstkorgen, kanske ett revben eller så, men den här hårda knölen eller uppbuktnaden finns inte på höger sida. Nu har jag försökt lugna mig själv med att revben inte är exakt jämna, men när jag visade knölen för min man såg han uppriktigt orolig ut och bad mig kontakta läkare på måndag :(

    Jag är 26 år gammal och var förra veckan till läkaren för tredje gången pga. smärta i bröstkorgen. Jag får ilningar och hållkänsla på vänster sida av bröstkorgen när jag gör vissa rörelser och andas in djupt. Läkaren har tryckt och känt på bröstkorgen varje gång jag varit där så jag hoppas att han känt den här knölen och att det är ofarligt eller helt normalt. Men just nu kan jag bara tänka att det är en tumör. Det som gör mig mest rädd är att jag även tagit upp med läkaren att jag har en obehagskänsla högt upp i bröstkorgen/upp mot strupen - som att något trycker på min luftstrupe. Men läkaren har enbart skrivit ut atarax, så han förknippade mina problem med ångest och oro och återigen bad han mig återkomma om 2-3 veckor om det inte blivit bättre.

    När jag upptäckte knölen och tryckte på den så kändes det väldigt obehagligt.

    Förlåt för wall of text :( 


    Hej! Hur har det gått för dig? Ser det va många år sen men jag har fått en hård knöl precis under bröstet på bröstbenet och jag går sönder av oro!! Väntar på att vårdcentralen ska ringa just nu!!
Svar på tråden Hård knöl ovanför bröstet