• gryning2

Att natta två barn ensam, hur gör ni?

Vi har en 10-månaders och en 4,5 åring. Ofta är en av oss föräldrar ensam vid nattningen av barnen (p.g.a. arbetstider m.m.) Har gått ganska bra tidigare då minstingen var "nattuggla" för då kunde vi lägga stora pojken först och ha med oss den lilla. Nu har den lilla börjat lägga sig tidigare än storebror och vi ligger bredvid honom i vår säng tills han somnar. Det brukar gå ganska fort men problemet är att han är ganska lättväckt och lättstörd då han nyss har somnat. Storebror blir avundsjuk när man ska lägga den lilla och springer gärna och stör, ropar m.m så att nattningen av den lilla blir en enda cirkus Rynkar på näsan Jag brukar försöka parkera stora pojken vid TV:n med en film medan jag nattar den lilla men tyvärr tycker han väl att det tar för lång tid och finner sig inte i att sitta kvar där. Måste vi ta till någon "skrikmetod" för att få den lilla att somna själv eller hur ska man göra? Som det är nu så kan den lilla nyss ha somnat in och så kommer storebror in i rummet för att fråga saker eller bara kolla vad vi gör - den lilla vaknar igen och så måste man natta om honom *suck* Hur gör ni andra med flera barn där ni inte alltid är två föräldrar hemma på kvällen?

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Svar på tråden Att natta två barn ensam, hur gör ni?
  • Venne

Ouff vad jobbigt det lät :-/ Det fungerar inte att locka den stora att vara tyst med att nåt trevligt händer så fort bebis sover gott? Typ mysstund med sagor eller liknanande. Och förklara att det blir längre stund ni hinner ju snabbre bebisen somnar och att det tar lång tid om den stora springer in där.

• Madelen21

Jag har en dotter som blir 5 år och hon har varit väldigt svår å få att sova, det går upp å ner. Minstingen blir 2 nu i sommar å han är också svårsövd... Jag känner igen mig i ditt problem om att det älsta barnet kan komma och "störa" när man försöker få den minsta att sova. Jag brukar också sätta på tv/film under tiden, men det är inte alltid det funkar.. Ibland kan min dotter somna på soffan av ren utmattning å då är det bara att lyfta in henne i sängen så sover hon. Den minsta han lägger jag jämt i vagnen på kvällen just för att våran älsta gärna går å väcker om man lägger honom i sin säng.. Men oftast så går det bra att lägga in honom i sängen sen. Men igår var det helt hopplöst.. Tog över 2 timmar att få sonen att somna... Men det kan nog ha att göra med att han är/har varit sjuk... Det är svårt det där med sömn.. Min minsta sover fortfarande inte hela nätterna... Han ammar oxå än på nätterna... Inte mig emot men jag känner att han börjar kännas så stor att han borde väl sova hela natten snart.. Jaja det kommer väl  när det kommer :) Hoppas att det löser sig med ditt problem :) 

• Tiger201008

Ja brukar lägga mig med båda i dubbelsängen samtidigt och när båda somnat lyfter jag över dom i sina sängar.

• Mercurialis

Jag nattar 5-åringen och 2-åringen samtidigt i vår säng. Vi ligger där tillsammans och läser eller tittar på film en liten stund. Sedan lägger jag undan boken alt stänger av filmen, barnen lägger sig tillrätta och somnar efter en liten stund. Ibland vill 5-åringen somna själv och då går han in till sitt rum och sätter på en saga på CD-spelaren och somnar till den.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • gryning2
    Venne skrev 2012-05-05 20:17:53 följande:
    Ouff vad jobbigt det lät :-/ Det fungerar inte att locka den stora att vara tyst med att nåt trevligt händer så fort bebis sover gott? Typ mysstund med sagor eller liknanande. Och förklara att det blir längre stund ni hinner ju snabbre bebisen somnar och att det tar lång tid om den stora springer in där.
    Jo jag försökte resonera ikväll med honom om detta. Att det är smart att inte väcka lillebror för ifall lillebror är vaken och börjar skrika så måste jag ägna mig åt honom istället för åt storebror. Hoppas poletten trillar ner... Kanske skulle vara bra att lära den lilla att somna ensam i spjälsängen men det fungerar så bra nattetid och han sover så lugnt bredvid oss så jag vill helst inte ändra på det.
  • gryning2
    Tiger201008 skrev 2012-05-05 20:23:32 följande:
    Ja brukar lägga mig med båda i dubbelsängen samtidigt och när båda somnat lyfter jag över dom i sina sängar.
    Storebror är så "babblig" och han är ju inte speciellt trött vid kl 19 då den lilla ska sova. Om jag skulle lägga mig med båda så är jag rädd att den lilla inte alls kan somna om den stora håller låda och är rastlös Rynkar på näsan Men kanske att man borde fundera över en sån lösning att prova ändå om jag inte kommer tillrätta med det hela på något annat vis.
  • Frontline

Våra barn är nästan i samma ålder och jag inser nu hur väldigt bra vi har det.

Klockan 18.50 tar jag dottern in i sitt sovrum ger henne välling och sen lägger jag ner henne i sin säng klockan är då 19 hon ligger en liten stund och jollrar sen somnar hon in..
    Under den tiden sitter grabben i köket och äter gröt och ser på Svampbob fyrkant på tv:n sen tar jag honom och borstar hans tänder innan han hoppar isäng och ser lite på barnprogram i sängen och somnar in före klockan 20.

Barnen sover sen till 8 på morgonen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • gryning2
    Frontline skrev 2012-05-05 20:29:34 följande:
    Våra barn är nästan i samma ålder och jag inser nu hur väldigt bra vi har det.

Klockan 18.50 tar jag dottern in i sitt sovrum ger henne välling och sen lägger jag ner henne i sin säng klockan är då 19 hon ligger en liten stund och jollrar sen somnar hon in..
    Under den tiden sitter grabben i köket och äter gröt och ser på Svampbob fyrkant på tv:n sen tar jag honom och borstar hans tänder innan han hoppar isäng och ser lite på barnprogram i sängen och somnar in före klockan 20.

Barnen sover sen till 8 på morgonen...
    Vad skönt det låter! Min lilla sover oftast gott då han väl har somnat och likaså med den stora. Den lilla äter en vällingflaska per natt och är sen nöjd. Jag tycker ändå den lilla är ett "underbarn" med sömnen eftersom jag jämför med storebror som kunde vakna upp till 20 ggr/natt i den här åldern...
  • Frontline
    gryning2 skrev 2012-05-05 20:32:26 följande:
    Vad skönt det låter! Min lilla sover oftast gott då han väl har somnat och likaså med den stora. Den lilla äter en vällingflaska per natt och är sen nöjd. Jag tycker ändå den lilla är ett "underbarn" med sömnen eftersom jag jämför med storebror som kunde vakna upp till 20 ggr/natt i den här åldern...
    Ja det är underbart och jag vet en del som avundas oss..

Men när grabben var liten skrek han konstant dygnet runt och sov i princip aldrig första året, vi satt vakna i skift om nätterna så den ena av oss fick sova.
    Det gick så långt att jag vart sjukskriven halvtid för att orka med att hjälpa frugan hemma.
    Då var det ingen som var speciellt avundsjuk på oss kan jag lova dig..

Återstår att se hur det blir med nästa som kommer nästa månad Skrattande
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • skogsvitter

Vi har sedan länge lagt båda våra samtidigt, men vi nattar också ofta ensamma. Minsta är dock lite äldre än din, men det kan som sagt vara läge nu då att börja göra det eftersom rutinerna har ändrats. Jag eller pappan sitter och läser eller sjunger med dem båda i samma säng. När det är klart lägger sig stora själv i sängen och vi pussar godnatt för att sedan ta lillan och natta henne. Stora somnar ju själv efter att vi pussat godnatt osv, men hon finner ju absolut en trygghet i att vi finns i samma rum med lillan (de sover i samma rum). På den tiden då hon fortfarande ammade så ammade jag lillan till sömns i en fotölj i samma rum, sedan la jag bara ner henne och oftast hade då stora hunnit somna medan jag satt intill och ammade. Vi har alltid tyckt att det är lättast att natta dem båda samtidigt när vi är själva och det har fungerat bra faktiskt

Svar på tråden Att natta två barn ensam, hur gör ni?