Mitt körkort kostade kring 18 000kr. Skitdyrt! körde inte privat utan enbart med körskola. I summan räknar jag in kostnaden för alla tillstånd, för uppkörning, halkbana mm. Klantade mig dessutom på första uppkörningen för att jag blev så sjukt nervöst, jag darrade så mycket i benen att trycket på gaspedalen blev ojämnt och bilfärden fick lite väl ojämnt hastighet. Var panikslagen kort sagt så det var en naturlig följd att första uppkörningen blev underkänd, uppkörningsläraren sa att problemet inte var mitt sätt att köra som så, men att jag var så sjukt nervös att det påverkade min körning negativt. Det blev kring 2000kr extra för en ny uppkörning (då ingick lån av körskolans bil samt kostnaden för själva uppkörningen). Allt som allt tog det hela kanske 4 månader. Jag läste inte teorin via teorilektioner, för min del kändes det lättare att läsa det på egen hand än att passa en massa tider och vara uppbunden till att passa tider och sitta där och nöta i pärmar och dataprogram som man kan få gratis via nätet-även mina syskon läste på egen hand (utom en syster och hon tyckte inte att teorilektionerna gav så mkt på körskolan). Teoriprovet var inte svårt, har man bara läst på så klarar man frågorna, många svar är ju rätt självklara:) Jag kan inte svara för alla, jag är trots allt en plugghäst i själ och hjärta, men själv upplevde jag teoriprovet som lätt.
Jag är dock inte så nöjd med körskolan. Jag hade nog inte behövt ta så många körlektioner (16-17stycken) som jag tog, men körkolläraren misstänker jag sög ut mig lite extra för att få in pengar. Körlektionerna var även hutlöst dyra, hela 650kr per körlektion, men fanns ingen annan körskola att vända sig till. Körskolläraren var även väldigt blyg/tystlåten och uppenbart inte bekväm med situationen, det blev därför konstig stämning i bilen och han sa tex aldrig till mig vad jag gjorde för fel eller ens om jag gjorde någonting fel, det var väldigt frustrerande, ville jag veta om jag överhuvudtaget gjort nått misstag under körlektionen var jag tvungen att pressa ur honom svar.
Nu med facit i hand så borde jag åkt till grannstaden och tagit körlektioner, det hade nog blivit billigare och förhoppningsvis gett mer effektiva körlektioner trots transportkostnader till grannstaden. men det är ju lätt att vara efterklok:)
men hur som helst, nu några år senare så är ju själva kostnaden för körkortet bortglömt, nu har jag mitt körkort och är skitnöjd med att ha tagit det:) (trots att jag egentligen avskyr att köra bil och helst tar bussen/tåget).