• Anonym (Körkortssugen)

Någon som tagit körkort och inte kört privat?

Jag börjar bli sugen på att skaffa körkort nu, är 35 år och har 2 barn och just nu föräldraledig. Vi har ingen egen bil eller möjlighet att köra privat så allt måste gå via körskola. Anser mig själv vara normalbegåvad och har inte så svårt att lära mig nya saker men ibland står det still...

Bor i centrala Sthlm och undrar om någon här tagit körkort utan att köra privat. 

Hur lång tid tog det?

Hur ofta körde du?

Vad kostade det och vilket upplägg hade du?

Och vad upplevde du var den största svårigheten, att köra eller teori?

Tacksam för alla svar!   

• Svar på tråden Någon som tagit körkort och inte kört privat?
  • Anonym (Samma här!)

Jag är i exakt samma sits! Undrar jag med...

• Tirem

Jag har! Fast det var många år sedan....

Jag tog en intensivkurs i Säffle, var där i två veckor. Gjorde sedan teoriprovet hemma i Göteborg för att sedan åka upp och göra uppkörningen. Började den 4 januari och hade körkortet i handen den 16 februari. Totalkostnad, inkl. boende och resor Göteborg-Säffle blev ca 7 000 kr. Om jag inte minns fel tog jag 10 körlektionener samt satt begravd i teoriböckerna i stort sett dygnet runt (fanns inte så ycket att göra i Säffle )

Fast jag var ung och singel, lättare att sticka iväg två veckor då kanske!    

• LunaLunatic

Funderar också. Tänkt börja om nåt år (beroende på inkomst), kommer inte köra något privat.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Faile

Jag tog körkort förra året ( är 38 år ) och hade aldrig ens startat en bil när jag började.

Nu bor jag på Åland och upplägget är lite annorlunda här. Man köper ett paket, ungefär som en intensivkurs och när den är klar är det tänkt att man ska klara körkortet. Paketet innehåller 19 körlektioner a 50 minuter och 20 teori. Jag tog dubbellektioner så det blev alltså 10 körtillfällen och 10 teorilektioner. Klarade både teori och uppkörning på första.
    Det tog då en 1,5 månad ungefär från första lektionen till  uppkörningen.

Detta trots att körläraren påpekade vid första tillfället att "jaaa, det brukar ju ta längre tid om man är äldre", vilket bara fick mig ännu mer beslutsam att klara det

Lycka till.     

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Och det svåraste var uppkörningen. Höll på att sabba allt inom 3 minuter pga nereverna, men lyckades styra upp det.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Angeliic

Jag klarade uppkörningen i förrgår faktiskt - så detta är ju väldigt färskt för mig  

Jag gjorde iallafall en intensivkurs i Nässjö. Körde inget alls hemma utan allt på körskolan. Var där i hela dagar - hade cirka 2 billektioner/dag i nästan 2 och en halv vecka.  Tiden emellan lektionerna pluggade jag teori på deras datorer. 

Allt som allt tog det mig 3 veckor - 25 körlektioner. Allt gick på 16 500:- vilket jag tycker är faktiskt ganska billigt ändå  

• gryning2

Min man hade aldrig övningskört privat, han tog körkort 2006. Tror han klarade sig på mellan 15-20 lektioner (och han hade alltså inte ens startat en bil innan det).

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Anonym (S)

Jag fick körkortet för 2 år sedan.
    Det tog inte mer än några månader.. Fick teoriböckerna under hösten -09, började inte köra förrän januari -10. Fick sedan körkortet i mars :) 
    Enligt mig hade jag 12 lektioner, men när jag fick räkningen stod de 14.. Orkade inte börja tjorva med körskoleläraren om detta, så jag betalade fakturan och såg glad ut.
    Jag hade möjlighet att köra privat, men gjorde det endast en gång, så de var bortkastade pengar att gå den där handledarkursen :) Tjuvtränade någon enstaka gång på start i backe med killen efter en grusväg i skogen.
     Betalade ca 10.000kr för mitt körkort. 
    Teorin satsade jag inte så hårt på. Började hård plugga 2 veckor innan provet var. Var på 2 teorilektioner och de gav mig ingenting. De som hjälpte mig väldigt mycket var att tänka på körlektionerna. Sen var min körskolelärare bra och pratade väldigt mycket teori under lektionerna :)
    Det värsta med allt var uppkörningen, nerverna var helt förstörda. hehe.  

• Anonym

Mitt körkort kostade kring 18 000kr. Skitdyrt! körde inte privat utan enbart med körskola. I summan räknar jag in kostnaden för alla tillstånd, för uppkörning, halkbana mm. Klantade mig dessutom på första uppkörningen för att jag blev så sjukt nervöst, jag darrade så mycket i benen att trycket på gaspedalen blev ojämnt och bilfärden fick lite väl ojämnt hastighet. Var panikslagen kort sagt så det var en naturlig följd att första uppkörningen blev underkänd, uppkörningsläraren sa att problemet inte var mitt sätt att köra som så, men att jag var så sjukt nervös att det påverkade min körning negativt.  Det blev kring 2000kr extra för en ny uppkörning (då ingick lån av körskolans bil samt kostnaden för själva uppkörningen). Allt som allt tog det hela kanske 4 månader. Jag läste inte teorin via teorilektioner, för min del kändes det lättare att läsa det på egen hand än att passa en massa tider och vara uppbunden till att passa tider och sitta där och nöta i pärmar och dataprogram som man kan få gratis via nätet-även mina syskon läste på egen hand (utom en syster och hon tyckte inte att teorilektionerna gav så mkt på körskolan). Teoriprovet var inte svårt, har man bara läst på så klarar man frågorna, många svar är ju rätt självklara:)     Jag kan inte svara för alla, jag är trots allt en plugghäst i själ och hjärta, men själv upplevde jag teoriprovet som lätt.

Jag är dock inte så nöjd med körskolan. Jag hade nog inte behövt ta så många körlektioner (16-17stycken) som jag tog, men körkolläraren misstänker jag sög ut mig lite extra för att få in pengar. Körlektionerna var även hutlöst dyra, hela 650kr per körlektion, men fanns ingen annan körskola att vända sig till. Körskolläraren var även väldigt blyg/tystlåten och uppenbart inte bekväm med situationen, det blev därför konstig stämning i bilen och han sa tex aldrig till mig vad jag gjorde för fel eller ens om jag gjorde någonting fel, det var väldigt frustrerande, ville jag veta om jag överhuvudtaget gjort nått misstag under körlektionen var jag tvungen att pressa ur honom svar.

Nu med facit i hand så borde jag åkt till grannstaden och tagit körlektioner, det hade nog blivit billigare och förhoppningsvis gett mer effektiva körlektioner trots transportkostnader till grannstaden. men det är ju lätt att vara efterklok:)

men hur som helst, nu några år senare så är ju själva kostnaden för körkortet bortglömt, nu har jag mitt körkort och är skitnöjd med att ha tagit det:)    (trots att jag egentligen avskyr att köra bil och helst tar bussen/tåget).

• Anonym (Landet)

Om du funderar på en intensivkurs: Tänk på att det stor skillnad på att köra i t ex Säffle och centrala Stockholm. Så att det inte blir så att du inte vågar köra i Stockholm, för att du tog lappen i downtown Småstad

Jag tog mitt körkort för ca fem år sedan. Jag körde privat - men väldigt lite. Mitt körkort kostade ca 24.000kr. Värt varenda krona! Ja, jag bor och tog körkortet i Stockholm.

• Anonym (Körkortssugen)

Tack för alla svar! 

Vad snabbt ni alla tagit kortet, trodde att det tog längre tid än så med tanke på allt man måste plugga och lära sig om bilen!? Jag räknar endast med att hinna plugga 1-2 h på kvällarna då ett av barnen är kvällspiggt och en extremt morgonpigg.

Intensivkurs på annan ort är tyvärr inte ett alternativ för mig då minstingen fortfarande ammar. 

Anonym (Samma här!) skrev 2012-05-05 20:16:45 följande:
    Jag är i exakt samma sits! Undrar jag med...
    Kul att du är i samma sits! Bor du i Sthlm med? 

Svar på tråden Någon som tagit körkort och inte kört privat?