• WickedyWitch

Stimuleras mjölkproduktionen av handmjölkning?

Som rubriken säger.

Tycker inte det kommer särskilt mycket när jag pumpar (förutom om jag ammar på andra bröstet samtidigt), men däremot kan det komma en del om jag handmjölkar.
    Försöker få igång mjölkproduktionen i ena bröstet då det verkar som det börjar sina lite där, men när jag pumpar kommer ingenting, bara någon enstaka droppe, kommer däremot en rätt stark stråle när jag handmjölkar..
    Hörde någonstans att man inte stimulerar om man handmjölkar, bara om man pumpar, är det så?

• Svar på tråden Stimuleras mjölkproduktionen av handmjölkning?
  • Venne

Lär väl stimulera mer än inget alls men inte alls så som om barnet ammas på bröstet. Kanske bättre att amma lite oftare på just det bröstet ett litet tag istället? Varför tror du det sinar förresten?

• WickedyWitch
    Venne skrev 2012-05-05 20:23:00 följande:
    Lär väl stimulera mer än inget alls men inte alls så som om barnet ammas på bröstet. Kanske bättre att amma lite oftare på just det bröstet ett litet tag istället? Varför tror du det sinar förresten?
    Jo det är sant. Han har ett favoritbröst och har alltid haft och nu på senare tid har han varit väldigt "bråkig" vid bröstet överlag. Skriker rätt mycket och har inte blivit att jag kan amma honom lika ofta. Antar att han är inne i en fas, men sist han var på det här viset minskade produktionen, sedan ville han äta mer (men hade inte tillräckligt) men sen ökade produktionen igen, men nu har han börjar "klydda" igen och den här gången vill jag stimulera ofta så det inte blir som sist. Men som sagt, har märkt att handmjölka funkar bättre än att just pumpa, men har hört att det inte stimulerar :S Trodde inte det var någon skillnad på att handmjölka och pumpa?
  • HB

Klart du ska handpumpa om det funkar bättre än pump. Om det kommer ut mjölk måste det ju stimulera produktionen. För mig funkade inte heller pump, men efter lite hjälp av duktig barnmorska fick jag till det med hand.

• WickedyWitch
    HB skrev 2012-05-05 20:34:30 följande:
    Klart du ska handpumpa om det funkar bättre än pump. Om det kommer ut mjölk måste det ju stimulera produktionen. För mig funkade inte heller pump, men efter lite hjälp av duktig barnmorska fick jag till det med hand.
    Ja, det var det jag tänkte. Konstigt nog var det en på 1177 som hade sagt att handmjölkning ej stimulerade, men de kanske inte är experter på amningsfrågor där..
    Liten elak och intelligent skrev 2012-05-05 20:33:58 följande:
    Ring amningshjälpen om fråga dem vet ja!
    Bra idé! Det tänkte jag inte ens på =P
  • Mysanochmimer
    WickedyWitch skrev 2012-05-05 20:45:17 följande:
    Ja, det var det jag tänkte. Konstigt nog var det en på 1177 som hade sagt att handmjölkning ej stimulerade, men de kanske inte är experter på amningsfrågor där..

Bra idé! Det tänkte jag inte ens på =P

Nej, vården överlag brukar tyvärr ha väldigt dålig kunskap om amning.

Amningshjälpen finns även på FB och där brukar det bli snabba svar, om du inte vill ringa   
  • infragilis

Handmjölkning stimulerar produktionen bättre än pumpning har jag läst. Vet inte hur det är med det men stimulerar gör det.

Jag tänker på det du skriver om fasen som följdes av otillräcklig mjölkmängd... Kan det inte ha varit en utvecklingsfas direkt följd av en tillväxtfas (som alltid inkluderar "missnöjd" bebis som ammar mycket för att öka produktionen)?

• WickedyWitch
    infragilis skrev 2012-05-07 22:24:21 följande:
    Handmjölkning stimulerar produktionen bättre än pumpning har jag läst. Vet inte hur det är med det men stimulerar gör det.

Jag tänker på det du skriver om fasen som följdes av otillräcklig mjölkmängd... Kan det inte ha varit en utvecklingsfas direkt följd av en tillväxtfas (som alltid inkluderar "missnöjd" bebis som ammar mycket för att öka produktionen)?
    Okej! Jag har fortsatt med handmjölkning och det verkar ju funka bra hittills..

Kan ju ha varit det som du säger! Men just då kändes det som brösten var tomma JÄMT. Mjölken rann till, han åt kanske högst 1-2minuter sen verkade det inte som det kom mer :( Det var grymt frustrerande då han vägrar att ta ersättning. Men det löste sig till slut. Nu verkar mjölken ha kommit tillbaka. Vissa dagar är brösten jättespända, men som idag är de inte det, men verkar ändå som mjölken räcker till iallafall.
  • infragilis
    WickedyWitch skrev 2012-05-08 09:55:31 följande:
    Okej! Jag har fortsatt med handmjölkning och det verkar ju funka bra hittills..

Kan ju ha varit det som du säger! Men just då kändes det som brösten var tomma JÄMT. Mjölken rann till, han åt kanske högst 1-2minuter sen verkade det inte som det kom mer :( Det var grymt frustrerande då han vägrar att ta ersättning. Men det löste sig till slut. Nu verkar mjölken ha kommit tillbaka. Vissa dagar är brösten jättespända, men som idag är de inte det, men verkar ändå som mjölken räcker till iallafall.
    Det gäller att ha is i magen ibland! Skönt att du känner att du har mjölk igen.
Svar på tråden Stimuleras mjölkproduktionen av handmjölkning?