Kräva att katten avlivas pga agressivitet?
Vet att man kan polisanmäla och kräva att hundar som biter barn avlivas men gäller detsamma katter?
Vår granne har en katt som i tid och otid springer in i vår trädgård och igår var måttet rågat! Katten bet min 6 åriga dotter helt utan anledning när hon satt och lekte med den, i vår trädgård!
Jag har pratat med grannen och förklarat att jag kommer kräva att de avlivar katten pga att den är oberäknelig och om de inte gör det kommer jag polisanmäla dem, men grannen tycker jag överreagerar.
Vad säger lagen egentligen om katter som springer fritt och biter barn? Kan man få dem avlivade på samma sätt som hundar om de bits eller kan man få ett föreläggande att de måste hållas inomhus hos ägaren och inte springa ute?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-05 23:15
Jag kanske felformulerade mitt inlägg. Jag vill inte höra hur en "jättesöt" liten katt inte biter utan anledning och att barn bör lära sig hantera och hur man skall/inte skall klappa dem.
Jag är övertygad om att den lokala pizzabagarens sons två pitbullterrriers är jättesnälla också, MOT honom, men skulle de bita någon så är det ingen diskussion om vad som skulle hända med dem.
Vad jag undrar över är om en katt juridiskt kan jämställas med en hund, kan man med andra ord kräva att den avlivas när den är aggressiv och biter barn? Speciellt då den är okopplad och stryker löst runt i området.
Vet någon svaret på detta så svara gärna. Allmänt flummiga svar om att katter är söta är inte svar på min fråga.