• Majja0513

När slutar man amma?

Hej på er,

Min son blir ett år om ca en vecka. Amningen har alltid fungerat super, massor av mjölk ingen mjölkstockning... Han har matlust och äter som en häst under dagarna och jag förstår att han inte behöver amma för näringens skull men nattetid så vill han "tutta".
    En viktig detalj i detta är att han sover grymt dåligt om nätterna, vaknar mycket och skriker och enda sättet att få tyst på honom är att låta honom "tutta" en stund. Jag är ensam med min son och har alltså ingen avlastning vilket gör att jag är väldigt trött och varje gång jag tänker att jag borde sluta amma så faller jag tillbaka när natten kommer....
    Han snuttar alltså bara nattetid, nga ggr ibland en gång ibland fem eller fler...
    När borde man sluta amma tycker ni? Han ska börja på dagis till hösten men målet är att sluta amma nu i vår!

Oj va snurrigt inlägg detta blev, hoppas någon av er förstår och vill hjälpa mig. Vill gärna ha råd och tips.

Kram

• Svar på tråden När slutar man amma?
  • gryning2

Det är ju tuffare för dig som är ensam och inte har avlastning. Annars är det ju ofta bra att pappan eller annan närstående kan hjälpa till när man ska sluta amma. Tar din pojke emot välling eller ersättning i flaska? Mina pojkar har jag kunnat sluta amma ganska smidigt då de ätit sig mätta på välling och helt enkelt inte velat ha amningen då. Men de har inte varit lika "snuttiga" utan amningen har varit mest mat för dem. Jag tror du måste se till att han är rejält mätt på kvällen och sen stålsätta dig för några jobbiga nätter då du får försöka avstyra amningen. Kanske har du någon som kan hjälpa dig på dagarna en stund så du kan sova ikapp då ifall han skriker mycket under natten? Sen tycker jag att man kan försöka ersätta amningen nattetid med något alternativ för att minska på skrikandet som ev. beror på hunger också. Banan vet jag att min syster gav ett av sina barn på natten under en period istället för flaska.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Majja0513

Jag ammar bara lite nattetid, inget annat. Det hade varit enklare om jag haft avlastning såklart. Har hört vänner som låter pappan sova med barnet och mamman håller sig undan nattetid (sover i annat rum tex)

Han tar inte flaska, har aldrig gjort. Äter mycket hela dagarna, och får gröt precis innan läggdags så han borde inte vara hungrig men vad vet jag?? Får intrycket av att han bara vill ha närhet. Snurrar ibland bara ngn minut innan han somnat om. 

• Mysanochmimer

När man bör sluta amma?
    För mig är svaret på det när barn eller mamma inte trivs med det.

Här var det vid 15 månader som sonen började välja bort bröstet, tror dock det hade med min graviditet att göra och att det var råmjölk istället, dvs en annan smak.
    Dottern kommer själv få välja när hon vill sluta.

Tilläggas ska att vi hade bara nattamningen kvar och sömnen blev inte ett dugg bättre av att han slutade med amningen....       

• Majja0513

Ok, det är ju det där med att barnet kanske börjar sova bättre om man slutar. Jag skulle uppskatta lite sömn om nätterna nämligen ;)

• Mysanochmimer
    Majja0513 skrev 2012-05-05 22:11:01 följande:
    Ok, det är ju det där med att barnet kanske börjar sova bättre om man slutar. Jag skulle uppskatta lite sömn om nätterna nämligen ;)

eftersom du själv tror att det är närheten han vill ha så sover han antagligen inte bättre om du tar bort amningen, utan det blir snarare jobbigare eftersom du måste söva om på annat sätt.

• Majja0513

Men jag tänker att han vaknar för att han vill snutta så om jag tar bort det så inser han/glömmer han snuttandet och sover vidare. :/ Är det fel?

• FruganH

TS, har funderat på samma sak. Dottern är 13 månader och ammar nattetid (+ ibland när hon skall somna på dagarna). Känner att det inte hade vart helt fel att sluta amma, men tror att det kommer bli supersvårt. Jag har ju iförsig min man som kan hjälpa till, men jag vete tusan. De gånger han försökt ta henne blir hon jätteledsen och skriker hysteriskt Obestämd Känns så dumt och onödigt när jag vet att jag kan få henne att somna om snabbt med bröstet... Det är ju inte direkt så att jag kan sova om jag behöver lyssna på en jätteledsen dotter som skriker tills hon somnar.

Jag tror helt enkelt inte jag är redo att ta tag i detta ännu och dottern är ju uppenbarligen inte redo att sluta, så vi fortsätter väl ett tag till. Blir nog kanske att vi försöker mer seriöst nu till sommaren när maken har semester och båda är "lediga".  

• Purlan

Jag tog bort nattamningen när sonen var ca 10-11 månader. Det var några tuffa nätter, men efter bara ett par nätter godtog han plötlsigt välling, något han inte gjort innan. Han sover bättre nu, men vill ha en flaska välling per natt. Kräver inte mycket jobb, pulver i lite kallt vatten och sen har jag varmt vatten i en termos sidan om sängen. Han får vällingen i sin säng och vill dessutom hålla flaskan själv så det är smidigt. Var väldigt tuttig dessförinnan. 

♥ Gosiga E 11 april 2009 och Fina A 13 mars 2011 ♥
Svar på tråden När slutar man amma?