• mysiss

Raka huvudet på babyn?

Hej. Jag undrar vad ni tycker och tror om detta. Många säger till mig att vi ska raka av håret på babyn för att det ska växa ut och bli tjockare. Själv så ska jag inte raka av håret på min dotter, men det är jobbigt när folk trycker på om detta.
    Vill höra era åsikter

• Svar på tråden Raka huvudet på babyn?
  • BaraLinda

Det var nog det dummaste jag hört :)

• Celindan

skulle aldrig göra det själv för håret kommer ändå, min sambos mamma gjorde det på honom när han var liten och han har en VÄLDIGT tjock kaluffs nu i vuxen ålder.....men det hade han kanske fått ändå?

• ThereseLaurin

har aldrig hört nåt sånt.. håret skuyddar väl fontanellerna lite o ckså eller?+

• LilaStar

HAr rakat pontus hår sen han var 1.5 år .
    Det fungerar bra.
    men raka hår på baby? måste ha blivit någon missuppfattning.

• Stisse

Låter ju heltokigt tycker jag. är det verkligen bekräftat att det växer ut och blir tjockare? Skum idé ifolk har allafall . Ha det bra/S

• ALM

Va!!??? Konstigt folk...nä låt du hennes hår vara

• Amorella

Har aldrig hört det heller. Varför skulle det bli tjockare bara för att man rakar av det? Däremot kan det ju se tjockare ut när det väl växer ut för det är helt jämnlångt, men då är det väl normalare att klippa håret istället så ser det också tjockt och fint ut.

• Tumbling down

Näe det där är nog bara nån gammal myt

• Frishta

Sådär har Dominics släkt sagt till mig också. Jag vägrade, och då skulle de göra det. Vägra ff, sen så klippte jag honom mycket kort och helt plötsligt växte håret. Så det ligger kanske något i det, men jag skulle aldrig raka en baby. Babyn sitter troligen inte still så h*n kan bli skadad.

• Pistou

Tycker också det låter som en ovanligt dum idé.
    Hårets tjocklek avgörs väl av generna och inget annat. Föreställningen att håret (på huvudet, benen, etc) skulle bli tjockare om man rakar det tror jag är en myt. Min man har t.ex. rakat huvudet i flera år nu, och om det skulle bli tjockare efter varje gång skulle han väl haft hårstån tjocka som spagettistrån vid det här laget-

• teskedsgumman

Nej, vad dumt det låter. Min lilla tjej hade långt hår från början och nu när hon är ett år börjar det bli tjockt och fint. Jag skulle aldrig komma på tanken att raka bort det även om det sett lite kul ut ibland. Klippt topparna har jag gjort ett antal gånger. Särskilt luggen som annars hamnar i ögonen.

• Lukka

Ja, jag tycker då inte att man ska göra något sådant.

• LilaStar

självklart ska du göra vad du / ni känner för.
    jag har rakat pontus emellanåt för att det är ett smidigt sätt att klippa.

• Helene33

Jag skulle aldrig raka av håret på barnet det är bättre att klippa det isåfall men aldrig raka av det

• Isabelles morsa

Det är en jädrans MYT att håret blir tjockare..

• Mia83

Att raka eller klippa håret påverkar inte hårrötterna alls. Och så länge hårrötterna påverkas kan inte håret bli varken tjockare eller tunnare. Att folk verkligen tror på det där förvånar mig. Men visst kan man klippa och jämna till lite för att det ska "se lite tjockare ut".

• mludvigs

Tydligen är det VÄLDIGT vanligt i övriga världen att man rakar håret på barnen när de är bebisar. Vet bland annat att man gör det i Kina och runt där samt i Sydamerika.

• Mia83

Ja, men frågan är väl varför man gör det. Det kan ju finnas andra skäl än att barnen ska få tjockare hår. Min syster rakade till exempel bort håret på sin dotter när hon var 5mån för att hon hade gräsligt mkt skorv, och det blev lättare att behandla då.

• Ragnar

Har några vänner från Kina och Fillipinerna och de har alla rakar sina små innan de blivit 1 månad gammla. De tror att håret blir tjockare och vackrare om man gör det. De tycker så synd om min pojke som kommer att få tunt och fult hår.

• belly2

Det sa min mamma när min korkskruvslockiga dotter var liten( nu femton) att vi skulle klippa det kort så skulle hon få mer lockar!! Icke sa nicke! Det blev spikrakt!!! Nu har vi trimmat vår ettåriga son för han hade så högt o flygigt hår, kanske det blir korkskruvar på honom

Svar på tråden Raka huvudet på babyn?