• Anonym

hjälp med knäont

Tränade fotboll i torsdags fick ingen smäll eller något sådant. igår vaknade jag av att jag hade så sjukt ont i knät när jag rör det i vissa lägen och det är fortfarande så helt blålila på insidan lår/knä. det gör inte ont när jag trycker på det men en viss motstöt kan göra fruktansvärt ont ibland. det är som om knät låser sig i vissa lägen.

Hjälp vad kan detta vara något jag borde söka för.??

• Svar på tråden hjälp med knäont
  • Tess1990

Jag tycker det låter som en illa inflammation!

gå till läkare och kolla upp! aldrig bra att gå runt med sånt förlänge.

min sjukgymnast tryckte in sina tummar på sidan av min knäskål när jag fick det, gjorde sjukt ont först! sen var det som att få varmt vatten över benet och sen gjorde det knappt ont mer! helt otroligt! fick ta antiinflammatoriskt i 3-4 dagar och sen var det helt bra igen :)

kan vara något annat, säger bara vad jag tror ^^      

• Anonym

tack för svar. själv har jag funderat på om det är något med minisken får vänta tills i morgon o se om det är bättre då =(

• Tess1990
    Anonym skrev 2012-05-05 22:45:17 följande:
    tack för svar. själv har jag funderat på om det är något med minisken får vänta tills i morgon o se om det är bättre då =(
    nja, att det är blålila på insidan lår och knä låter inte riktigt som det
    dessutom brukar det komma av trauman men visst kan det hända utan att man märker allt för mycket pga. andrenalin (stavning? haha)
    märkte du att di vred knät ovanligt mycket eller något? ramlade du något?  

jag har medial menisk skada på insidan av vänster knä och påbörjan till det i höger knä =/ 
    ett säkert tecken på det (iaf för mig) är att det är mer jobbigt att gå ner för trappor än upp och att det gör fruktansvärt ont att böja på vissa sätt, nu när jag är överviktig så gör det ont hela tiden ^^ men jag jobbar på det.

jag gick runt med skada i ca. 6år! ^^ innan någon trodde på mig eller jag fick någon hjälp.
  • Anonym

Jag kan inte sätta mig ner på huk utan då låser sig knät och känns som det ska ge vika.och när jag ligger i sängen och vrider det på ett viss sätt så gör det jätte ont och även när jag går tex i trappor eller våran backe vi har vid huset..

• Tess1990
    Anonym skrev 2012-05-06 21:55:29 följande:
    Jag kan inte sätta mig ner på huk utan då låser sig knät och känns som det ska ge vika.och när jag ligger i sängen och vrider det på ett viss sätt så gör det jätte ont och även när jag går tex i trappor eller våran backe vi har vid huset..

Aj, jo det där låter som Menisken!
    kolla upp det hos läkaren och om inte läkaren själv gör en riktig undersökning (du får ligga ner på mage och rygg så böjer dom ditt ben i olika vinklar och sen får du typ stå på ett ben, gå fram och tillbaka och sånt)  så be om remiss till sjukgymnast som kan göra det! 

jag fick ingen riktig undersökning på 6år.. trots att jag uppvisade alla typiska symptom.. dom trodde inte jag kunde ha det för att jag var ju så ung.. jo jo men det betydde att jag fick gå med konstant smärta i 6år..
    dom klämde bara lite lätt på knäskålen och sen var det klart 

ev. så får du göra röntgen också, jag har inte fått göra det då det är solklart vad jag har.  

lycka till! och hoppas det inte är allt för illa och du blir av med dom flesta symptom snabbt!     

Svar på tråden hjälp med knäont