• Alby

V.11 Ont i äggstockarna vid tunga lyft.

Jobbar natt på sjukhuset och när det är tunga lyft så får jag lite ont i äggstockarna.
    Kanske inte ont, men det känns typ som träningsvärk eller något.
    Är det farligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-05 23:00
    Är gravid i v11
  • Svar på tråden V.11 Ont i äggstockarna vid tunga lyft.
  • katalysator

Jag tror inte det är farligt, det är nog bara lite tight i magen just nu. Jag brukar få så varje morgon när jag kliver upp ur sängen bara av att jag reser på mig, känns som mini-sendrag i magen Glad

• Din mamma

Rätta mig om jag har fel, men man ska väl inte lyfta tungt när man är gravid?

• katalysator
    Din mamma skrev 2012-05-06 00:12:31 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men man ska väl inte lyfta tungt när man är gravid?
    Tunga lyft i sig är inte farligt, däremot är det lätt hänt att man lyfter fel och skadar sig på grund av att man inte är van vid sin nya gravida kropp. (Därav att kvinnor med tunga jobb får havandeskapspenning framåt slutet). Men i vecka 11 har ju kroppen inte förändrats nämnvärt, så det ska inte vara någon fara Glad
  • stikkem
    katalysator skrev 2012-05-06 00:18:10 följande:
    Tunga lyft i sig är inte farligt, däremot är det lätt hänt att man lyfter fel och skadar sig på grund av att man inte är van vid sin nya gravida kropp. (Därav att kvinnor med tunga jobb får havandeskapspenning framåt slutet). Men i vecka 11 har ju kroppen inte förändrats nämnvärt, så det ska inte vara någon fara Glad
  • katalysator

Sen beror det ju så klart även på vad man har för grundförutsättningar. Har man haft ett stillasittande kontorsjobb hela livet så är det ju inte smartast i stan att börja lyfta tyngder precis mitt i graviditeten Flört Men att leva sitt vanliga liv med de tyngder man brukar bära (oavsett om det är jobb, barn, matkassar eller vad som) ska inte vara någon fara. Viktigt att tänka lite extra på att lyfta med knäna och inte med ryggen bara! Och man ska så klart också vara extra uppmärksam på när kroppen säger ifrån. Det som får mig att tänka att det inte är någon fara för TS del är att det inte sitter några "lyftarmuskler" i äggstockarna, utan det bör bara vara växtvärk som kommer av den ovana rörelsen. Om TS däremot börjar få ovanligt ont i bäckenet eller i ryggen är det dags att vara försiktig!

Svar på tråden V.11 Ont i äggstockarna vid tunga lyft.