• mammacarro

vad har barn med ADHD rätt till i skolan?

Hej!

Skriver här då jag inte vet var jag ska vända mig.
    Min dotter fick ADHD diagnosen för 2 år sedan. Vi fick inte reda på det förräns för ett år sedan. BLivit någon miss, så det var de på BUP som såg det i journalerna =/

Nu e vi där då fröknarna sagt att hon inte når upp till målen för ettan men de vill ändå skicka henne till tvåan vilket jag tycker är helt fel!

Bättre att gå om ettan igen o repetera allt, men dom menade på att det sänkte hennes självförtroende. Men vad sänks mest, att gå om ettan o repetera allt igen eller att komma upp i tvåan och inte kunna någonting alls.

Fröken erkände att om hon fick mer hjälp gicvk det bättre. Men sen säger hon i nästa andetag att det går inte att pränta in kunskap, för vi frågade om hon inte hade rätt till skolassistent eller någon resurs för att klara sig och få all hjälp hon behöver o det erkände dom att hon kanske hade kunnat.

Jag vet jhu själv att Melinda hade lärt sig mer om hon fått en person som hjälpte bara henne och gav sig tid och visade att hon bryr sej!

Men nu vet jag inte vad vi ska ta oss till. Står snart inför tvåan och jag vill att hon ska gå om ettan en gång till först. Hon träffar en psykolog som hon såg i torsdags o mån-tis nästa vecka o sen ska det göras en sammanfattning på var hon står någonstans och huruvida hon ska gå om eller inte!

SNÄLLA HJÄLP!!!

• Svar på tråden vad har barn med ADHD rätt till i skolan?
  • mamma al

Hej! Jag förstår ditt dilemma. På den skola jag arbetar som lärare brukar vi resonera så här: Om en elev ska gå om ett år ska det verklgien finnas en chans att eleven efter det året ligger på ungefär samma nivå som sina ett år yngre klasskamrater.

Om det inte hjälper att man går om ett år, på det sätt att man ändå kommer att vara långt efter är det bättre att vara kvar i sin rätta åldersgrupp och få hjälp där.

Hoppas du förstår hur jag menar. Känns ganska luddigt så här sen t på lördagskvällen:)

• mamma al

Vill förtydliga en sak:

Att komma upp i tvåan tillsammans med sina klasskamrater och sakna vissa kunskaper kan vara jobbigt och i vissa fall sänka självförtroendet.

Att gå om ett år, sen komma upp i tvåan och FORTFARANDE sakna vissa kunskaper är värre för då är man dessutom ett år äldre.

Att däremot gå om ett år och komma ifatt eller nästan komma ifatt så pass så att man i stort sett är på samma nivå som klasskamraterna är ju jättebra.

Därför behöver ni ta i beaktning hur mycket ni tror att dottern hinner komma ikapp på ett år. Hur  mycket skolan är beredd att stötta och hjälpa och huruvida dottern tjänar på att gå om eller inte. Det är viktigt att veta att oavsett vilken kunksapsnivå dottern ligger på i förhållande till sina klasskamrater är skolan SKYLDIG att anpassa undervisningen för henne.

Lycka till i ert beslut!

• Zara10

Begär extra resurs åt henne i tvåan , beroende på hur mycket hon ligger efter så kan det hjälpa henne att komma ikapp !
    Ni har rätt till en resurs med hennes problem
    , ta hjälp av bup o skolläkaren o psykologen o i värsta fall skolinspektionen !
    Jag har varit med två gånger om nästan samma sak nu !

Svar på tråden vad har barn med ADHD rätt till i skolan?