• Anonym (why?)

Svullen mage av P-piller, Zoely. Varför??

Sedan jag började med det nya p-pillret Zoey den 6 april har jag
    fått så extremt svullen mage på  morgonen och kvällen mest. Ser
    verkligen ut som jag är gravid och folk på jobbet har frågat  särskilt
    nu när jag mår grymt illa ofta :O Inte okej... Ser ju tjock fast jag inte
    är det! Varför blir det så och vad kan an göra åt det?

Hittade en bild så min mage ser ut kvällar och morgnar mest:

OBS ej min bild 
  • Svar på tråden Svullen mage av P-piller, Zoely. Varför??
  • Nick1

För att p-piller och andra hormonpåverkande medel är rena skiten?

• Anonym (why?)
    melodikräkival skrev 2012-05-06 09:30:57 följande:
    För att p-piller och andra hormonpåverkande medel är rena skiten?
    Ja men faktiskt! Funderar på att kasta iväg allt vad p-piller heter. Alltid varit emot
    hormonpreventivmedel men blev övertalad av en läkare att testa dessa för använder man
    bara kondom blir man gravid enligt henne.. Blöö 
  • Momalicious

P-piller lurar ju typ kroppen att man är gravid, så det är ju inte så konstigt att man får knäppa biverkningar. Det enda som funkat på mig är hormonspiral, jag har testat mängder med p-piller, minipiller, plåster och nuvaring. Spiralen var det enda som gjorde att jag inte mådde dåligt utan faktiskt gav positiva fördelar. Så testa dig fram!

• Takex

Av samma anledning som man blir svullen av att vara preggo ;D Som Momalicious säger, p-piller säger ju till kroppen att man är gravid redan i stort sett, det är ett lätt sätt att förklara det hela.

Se om det ger med sig, annars prova något annat. 

• Anonym (why?)
    Momalicious skrev 2012-05-06 09:38:26 följande:
    P-piller lurar ju typ kroppen att man är gravid, så det är ju inte så konstigt att man får knäppa biverkningar. Det enda som funkat på mig är hormonspiral, jag har testat mängder med p-piller, minipiller, plåster och nuvaring. Spiralen var det enda som gjorde att jag inte mådde dåligt utan faktiskt gav positiva fördelar. Så testa dig fram!
    Vill helst inte ha något alls med hormoner i och spiral sätter jag dock aldrig in igen. Sjuuukt ont!! Blir väl och sluta med de här och börja med kondom igen. Det funkar iaf bra och ingen påverkan alls. Skönt!

Men det kan väl inte va farligt att få så svullen mage? Blir ju orolig att det kan va någon sjukdom eller något.
  • Anonym

Du kanske ska byta piller? Jag åt p-piller i 12 år och blev aldrig svullen så som du beskriver. Jag åt Orthonett Novum, ett lite mer ovanligt piller men som funkade helt utan biverkningar för mig. Innan dess åt jag Trionetta i 2 år och gick upp 10 kg (inte bra)

Jag tycker inte att p-piller nödvändigtvis behöver vara dåligt, så länge man hittar en sort som funkar med kroppen. Nu när jag inte äter dem (försöker bli gravid) så har jag mer acne, mer PMS och blir mer svullen innan mens. Så man får väga lite för och emot.

• Anonym (why?)
    Anonym skrev 2012-05-06 09:49:59 följande:
    Du kanske ska byta piller? Jag åt p-piller i 12 år och blev aldrig svullen så som du beskriver. Jag åt Orthonett Novum, ett lite mer ovanligt piller men som funkade helt utan biverkningar för mig. Innan dess åt jag Trionetta i 2 år och gick upp 10 kg (inte bra)

Jag tycker inte att p-piller nödvändigtvis behöver vara dåligt, så länge man hittar en sort som funkar med kroppen. Nu när jag inte äter dem (försöker bli gravid) så har jag mer acne, mer PMS och blir mer svullen innan mens. Så man får väga lite för och emot.
    Jag tror det är olika till person hur bra man "tål" p-piller. Är nu inne på min 4e sort och mår inte alls bra av de här heller. Fast min BM sa att de här var de med minst biverkningar så känner jag mig fortarande som ett surt PMS monster varje dag med spottings.. Men har ju bara testat dessa lite över en månad så hoppas fortfarande på förbättring
  • Anonym
    Anonym (why?) skrev 2012-05-06 09:54:59 följande:
    Jag tror det är olika till person hur bra man "tål" p-piller. Är nu inne på min 4e sort och mår inte alls bra av de här heller. Fast min BM sa att de här var de med minst biverkningar så känner jag mig fortarande som ett surt PMS monster varje dag med spottings.. Men har ju bara testat dessa lite över en månad så hoppas fortfarande på förbättring
    Visst är det så. En del personer klarar inte hormoner alls. Men det finns ju andra hormonfria preventivmedel förutom kondom, som pessar till exempel.
  • Anonym (why?)
    Anonym skrev 2012-05-06 09:56:32 följande:
    Visst är det så. En del personer klarar inte hormoner alls. Men det finns ju andra hormonfria preventivmedel förutom kondom, som pessar till exempel.
    vad är de för något?

När jag fråga min BM om det fanns något annat än spiral utan hormoner sa hon nej :S 
  • Anonym
    Anonym (why?) skrev 2012-05-06 10:05:37 följande:
    vad är de för något?

När jag fråga min BM om det fanns något annat än spiral utan hormoner sa hon nej :S 
    Pessar kanske är lite "omodernt" idag, men jag planerar själv att använda det när vi fått de barn vi vill ha.

www.umo.se/sex/Skydd-mot-graviditet/Pessar/
  • Nick1

P-piller är en misstänkt bov i dramat när det kommer till vattenlevande djur som inte kan fortplanta sig.
    Märkligt att det inte blir mer belyst.

Men det är bekvämt för killarna.
    Enda fördelen tror jag även om det kanske kommer hjälpa till att rucka på ekosystemet tillslut, men just nu en födel för dem.

• Anonym
    melodikräkival skrev 2012-05-06 10:13:44 följande:
    P-piller är en misstänkt bov i dramat när det kommer till vattenlevande djur som inte kan fortplanta sig.
    Märkligt att det inte blir mer belyst.

Men det är bekvämt för killarna.
    Enda fördelen tror jag även om det kanske kommer hjälpa till att rucka på ekosystemet tillslut, men just nu en födel för dem.
    Men vi kvinnor har väl också fördel av p-piller? Jag äter ju p-piller för att JAG inte vill bli gravid.
  • Nick1
    Anonym skrev 2012-05-06 10:22:21 följande:
    Men vi kvinnor har väl också fördel av p-piller? Jag äter ju p-piller för att JAG inte vill bli gravid.
    Jo det är sant.
    Men till viket pris?
    Du lurar kroppen och förstör allas miljö, är verkligen "att inte bli gravid" en tillräckligt stor fördel för att väga över det tycker du?

Killar offrar ingenting, för dem är det bara en fördel. Såvida de inte vill bli pappor då vill säga.
    Eller rädda världen, men jag tror de hellre ligger faktiskt
  • Anonym
    melodikräkival skrev 2012-05-06 10:29:00 följande:
    Jo det är sant.
    Men till viket pris?
    Du lurar kroppen och förstör allas miljö, är verkligen "att inte bli gravid" en tillräckligt stor fördel för att väga över det tycker du?

Killar offrar ingenting, för dem är det bara en fördel. Såvida de inte vill bli pappor då vill säga.
    Eller rädda världen, men jag tror de hellre ligger faktiskt
    Ja, det tycker jag absolut. Det är nog väldigt få människor som skulle välja att föda en massa barn för att fiskarna ska slippa få i sig hormoner. Alla står nog sig själva närmast. Jag antar att du tar antibiotika när du är sjuk (även om du skulle bli frisk ändå?). Och det får fiskarna också i sig.
  • Nick1
    Anonym skrev 2012-05-06 12:02:01 följande:
    Ja, det tycker jag absolut. Det är nog väldigt få människor som skulle välja att föda en massa barn för att fiskarna ska slippa få i sig hormoner. Alla står nog sig själva närmast. Jag antar att du tar antibiotika när du är sjuk (även om du skulle bli frisk ändå?). Och det får fiskarna också i sig.
    Man behöver inte "föda en massa barn" för att man inte förstör ekosystemet

Varför skulle jag ta läkemedel jag inte behöver?
    Jag äter inte ens ipren när jag har kraftig mensvärk.

Men ja, många människor är egoister, det i kombination med okunskap och att inte tänka längre än näsan räcker har många gånger visat sig vara mänskligt.
    Dock inte alltid bra för det.

Det man kan undvika som påverkar andra och sig själv negativt i längden bör man undvika anser jag.

Men hursomhelst, dina avkommor, om du har eller får och led efter det kommer betala priset.
  • Emmaws
    melodikräkival skrev 2012-05-06 13:46:58 följande:
    Man behöver inte "föda en massa barn" för att man inte förstör ekosystemet

Varför skulle jag ta läkemedel jag inte behöver?
    Jag äter inte ens ipren när jag har kraftig mensvärk.

Men ja, många människor är egoister, det i kombination med okunskap och att inte tänka längre än näsan räcker har många gånger visat sig vara mänskligt.
    Dock inte alltid bra för det.

Det man kan undvika som påverkar andra och sig själv negativt i längden bör man undvika anser jag.

Men hursomhelst, dina avkommor, om du har eller får och led efter det kommer betala priset.

Men jösses! Vad duktig du är, keep it going:) Låt kvinnor äta sina ppiller om dom vill, jag tror inte alla ger fan i ppiller och isället skaffar barn bara för att rädda ekosystemet? Alla tänker inte så. Ska man oroa sig och leta nackdelar överallt kan man ju lika gärna sluta leva.  

• Anonym (whyy?)

Min mage ser exakt likadan ut sedan jag började med Zoely. Jag har inte gått upp i vikt utan snarare ner i vikt men ändå ser det ut som jag är gravid och oftast är det som värst på kvällen. Har fått mindre mensvärk av dem men vet inte om det är värt det, känner mig vidrig när jag är svullen, vill ju inte ha tighta kläder längre..

Svar på tråden Svullen mage av P-piller, Zoely. Varför??