• Anonym

Dottern kräktes 1½ dygn efter senaste kräkningen. Vi som trodde att magsjukan var över...

VA' FAAN rent ut sagt! Dottern blev magsjuk i torsdags eftermiddag, kräktes ett antal gånger fram till fredag morgon kl. 10. Under fredag eftermiddag piggnade hon till rejält, hon kunde behålla det hon drack. (kokt avsvalnat vatten). Framåt kvällen fick hon tillbaka aptiten, så vi gav henne typisk "magsjukemat" och hon kunde behålla allt.

Igår, lördag: hur pigg som helst, åt och drack med aptit. Lekte, var ute på tomten. Det var som att hon aldrig hade varit magsjuk. Skönt, tänkte vi, då är vi tillbaka på jobb o dagis som vanligt på måndag.

Men nähä!?  Vid 4-tiden inatt kräktes hon IGEN! 1½, nästan 2 dygn efter senaste kräkningen. Var vi för snabba med att ge vanlig mat? Hon påvisade sådana friskhetstecken att vi gick ifrån den typiska magsjukematen igår, och hon åt som vanligt. (makaroner o köttbullar till lunch och kyckling till middag). Vi var fortfarande sparsamma med mjölkprodukter, men hon drack nog ett halvt glas mjölk igår.

Vad tror ni? Imorse var hon trött och slö, nu är hon lite piggare. Hemma imorgon givetvis, men vad tror ni, kan vi andas ut nu?  

• Svar på tråden Dottern kräktes 1½ dygn efter senaste kräkningen. Vi som trodde att magsjukan var över...
  • Anonym

Låter som ni med egna ögon fått se anledningen till att man väntar 48 timmar tills man går tillbaka till dagis och jobb mm. Det är nämligen vanligt att det tar om...

• Vinxen

Vår dotter va oxå magsjuk. Gav henne mat efter ett dygn och hon kräktes igen. Ringde barnakuten och dom sa att man ska vänta med mat över 48 timmar så slemmhinnan i magsäck osv får återhämta sig. Annars kräks dom garanterat igen. Så fortsätt med vätska å ta de lugnt med mat

• pigglet

Magsjuka börjar ofta om igen - vare sig man ger mat, skonsam mat eller bara vätska. Här hemma är det nog  mer regel än undantag att de börjar om att kräkas igen.

• Anonym

Ok, tack för svar. Vi har aldrig varit med om den här varianten förut. Inte att det har gått nästan 2 dygn mellan kräkningarna! 

• Anonym
    Vinxen skrev 2012-05-06 13:06:57 följande:
    Vår dotter va oxå magsjuk. Gav henne mat efter ett dygn och hon kräktes igen. Ringde barnakuten och dom sa att man ska vänta med mat över 48 timmar så slemmhinnan i magsäck osv får återhämta sig. Annars kräks dom garanterat igen. Så fortsätt med vätska å ta de lugnt med mat
    pigglet skrev 2012-05-06 13:09:54 följande:
    Magsjuka börjar ofta om igen - vare sig man ger mat, skonsam mat eller bara vätska. Här hemma är det nog  mer regel än undantag att de börjar om att kräkas igen.
    Ni har verkligen svarat helt olika! Svårt att veta vad som är rätt.. 

Idag har hon hursomhelst bara druckit lite vatten och ätit lite äpple. Så får vi vänta och se.. 
  • hon mot strömmen

Det är så vinterns magsjuka är, de spyr en dag ingenting nästa dag och spyr de igen. Tar ganska precis en vecka innan de är friska.

• Anonym

Vi hade en sån omgång tidigare i våras. Sjuk 1-2 dagar, nästan 2 dagar utan kräkningar, en omgång till, en liten kräkning per dygn i några dagar innan hon slutligen blev frisk.

• pigglet
    Anonym skrev 2012-05-06 13:23:50 följande:
    Ni har verkligen svarat helt olika! Svårt att veta vad som är rätt.. 

Idag har hon hursomhelst bara druckit lite vatten och ätit lite äpple. Så får vi vänta och se.. 
    Ja, råden verkar gå isär. Vi är lite av experter på magsjuka här hemma, har säkert haft 50 st. Och dåliga blir de. Så jag har försökt sätta mig in i alla råd som finns. Så vitt jag förstår så har man helt övergett tanken om "skonsam mat" numera, och går helt enkelt på att barnen får äta det de är sugna på (inte medan de kräks förstås, då är det vätska som gäller). När vi legat inne har de fått välja mat, tex spagetti o köttfärssås. Vi har även blivit uppmuntade att ge pommes eller chips, om barnet vill ha.
    Men på Vinxens barnakut har de alltså sagt ingen mat alls på 48 timmar, så jag måste tro att olika läkare ger olika råd då. 
  • Anonym
    hon mot strömmen skrev 2012-05-06 13:27:44 följande:
    Det är så vinterns magsjuka är, de spyr en dag ingenting nästa dag och spyr de igen. Tar ganska precis en vecka innan de är friska.
    Anonym skrev 2012-05-06 13:28:32 följande:
    Vi hade en sån omgång tidigare i våras. Sjuk 1-2 dagar, nästan 2 dagar utan kräkningar, en omgång till, en liten kräkning per dygn i några dagar innan hon slutligen blev frisk.
    Nämen vad säger ni? Det här året slår alla rekord: influensa med hög feber 2 ggr, förkylningar, vattkoppor för 3 veckor sen och nu ev. en maginfluensa som håller i sig i 1 vecka. Förvånad Vi klarade oss oförskämt bra under hösten med inga sjukdomar, men det har vi fått igen med råge nu alltså. Men jag hoppas ff på att nattens kräkning är den sista..
  • Anonym
    pigglet skrev 2012-05-06 13:38:59 följande:
    Ja, råden verkar gå isär. Vi är lite av experter på magsjuka här hemma, har säkert haft 50 st. Och dåliga blir de. Så jag har försökt sätta mig in i alla råd som finns. Så vitt jag förstår så har man helt övergett tanken om "skonsam mat" numera, och går helt enkelt på att barnen får äta det de är sugna på (inte medan de kräks förstås, då är det vätska som gäller). När vi legat inne har de fått välja mat, tex spagetti o köttfärssås. Vi har även blivit uppmuntade att ge pommes eller chips, om barnet vill ha.
    Men på Vinxens barnakut har de alltså sagt ingen mat alls på 48 timmar, så jag måste tro att olika läkare ger olika råd då. 
    Ja, som med allt annat är det väl individuellt vad som passar just för tillfället.. Vi kan dock inte köra på INGEN mat alls på 48 timmar. Hon har uppenbarligen hungerskänslor, nu har hon tjatat om macka ett tag, så jag tänkte ge rostat bröd snart. 
  • AllaHemma

Om det bara va en spya 1,5 dygn efteråt så låter det mer som att det blev lite för mycket för magen, helt enkelt. Små portioner med magsnäll mat är att rekommendera i ett par dygn efter magsjuka. Särskilt till små känsliga magar.

Livet är det som händer medan vi väntar på att det ska börja
  • Kravmärkt
    Anonym skrev 2012-05-06 12:52:27 följande:
    VA' FAAN rent ut sagt! Dottern blev magsjuk i torsdags eftermiddag, kräktes ett antal gånger fram till fredag morgon kl. 10. Under fredag eftermiddag piggnade hon till rejält, hon kunde behålla det hon drack. (kokt avsvalnat vatten). Framåt kvällen fick hon tillbaka aptiten, så vi gav henne typisk "magsjukemat" och hon kunde behålla allt.

Igår, lördag: hur pigg som helst, åt och drack med aptit. Lekte, var ute på tomten. Det var som att hon aldrig hade varit magsjuk. Skönt, tänkte vi, då är vi tillbaka på jobb o dagis som vanligt på måndag.

Men nähä!?  Vid 4-tiden inatt kräktes hon IGEN! 1½, nästan 2 dygn efter senaste kräkningen. Var vi för snabba med att ge vanlig mat? Hon påvisade sådana friskhetstecken att vi gick ifrån den typiska magsjukematen igår, och hon åt som vanligt. (makaroner o köttbullar till lunch och kyckling till middag). Vi var fortfarande sparsamma med mjölkprodukter, men hon drack nog ett halvt glas mjölk igår.

Vad tror ni? Imorse var hon trött och slö, nu är hon lite piggare. Hemma imorgon givetvis, men vad tror ni, kan vi andas ut nu?  

Precis så gick det till när min son var magsjuk i vintras. Det finns säkert olika varianter och alla reagerar väl olika beroende på motståndskraft/hälsostatus. Vad gäller mat så har vi fått höra att de får äta vad helst de är sugna på. Krya på henne!
    Ta ut glädjen i förskott - går det bra blir du glad två gånger, går det åt helvete så har du åtminstone varit glad en gång
Svar på tråden Dottern kräktes 1½ dygn efter senaste kräkningen. Vi som trodde att magsjukan var över...