Blir GALEN på min surande TV-tittande hund
Min surtant till tik har sin bästa liggplats under vardagsrumsbordet framför tv:n. Varje gång det visas djur på tv:n (kattmatsreklam, hästarmm) så morrar hon. Igår gav hon t om ifrån sig ett högt skall när hon blev överraskad av att hundar visades i nåt insag om snabb belöningträning. Den otroligt oskyldiga valpen i Agria-reklamen är för henne vedervärdig. Så hundar på tv är alltså än värre än alla andra djur.
Har alltid kört med att hon får lämna rummet så fort hon håller på. (Man får inte morra på hundar utomhus, då gäller det även inne). Hon går nu ibland självmant ut ur rummet när hon morrat på djur på tv. Lägger sig i sin bädd i köket. Efter en stund får hon komma tillbaka. Det kan bli flertalet "utvisningar" varje tv-kväll, men hon KAN inte låta bli att morra, eller titta på tv överhuvud taget. Inte roligt att knappt kunna titta på naturprogram pga en sur hund under bordet.
Ska man behöva förbjuda platsen under bordet där hon ser tv:n? Spelar ingen roll hur många ggr vi säger till, det hjälper inte. Inte heller tänker vi sitta och vara beredda med godis så fort det råkar visas hund några sek, det blir ohållbart.
Tips? Hon är allmänt sur på främmande hundar ute också kan jag tillägga.