• MeAndBaby

Blir GALEN på min surande TV-tittande hund

Min surtant till tik har sin bästa liggplats under vardagsrumsbordet framför tv:n. Varje gång det visas djur på tv:n (kattmatsreklam, hästarmm) så morrar hon. Igår gav hon t om ifrån sig ett högt skall när hon blev överraskad av att hundar visades i nåt insag om snabb belöningträning. Den otroligt oskyldiga valpen i Agria-reklamen är för henne vedervärdig. Så hundar på tv är alltså än värre än alla andra djur.

Har alltid kört med att hon får lämna rummet så fort hon håller på. (Man får inte morra på hundar utomhus, då gäller det även inne). Hon går nu ibland självmant ut ur rummet när hon morrat på djur på tv. Lägger sig i sin bädd i köket. Efter en stund får hon komma tillbaka. Det kan bli flertalet "utvisningar" varje tv-kväll, men hon KAN inte låta bli att morra, eller titta på tv överhuvud taget. Inte roligt att knappt kunna titta på naturprogram pga en sur hund under bordet.

Ska man behöva förbjuda platsen under bordet där hon ser tv:n? Spelar ingen roll hur många ggr vi säger till, det hjälper inte. Inte heller tänker vi sitta och vara beredda med godis så fort det råkar visas hund några sek, det blir ohållbart.

Tips? Hon är allmänt sur på främmande hundar ute också kan jag tillägga.     

• Svar på tråden Blir GALEN på min surande TV-tittande hund
  • MeAndBaby
    lovemark79 skrev 2012-05-07 23:33:19 följande:
    Det låter nog som ett större problem än att hon skäller på folk på TV om jag skall vara helt ärlig. Hur har er uppfostran sett ut tidigare?

Inte folk, hundar. Uppfostran är alldeles utmärkt. (Ett väldigt brett område det därmed uppfostran, så ge gärna exempel...)
  • mia0081

jobbigt! sätt för nåt så hon inte ser tv:n, eller är det ljudet hon reagerar på? det verkar ju lite stressande för hunden att ligga där och "vakta" mot eventuella tv-djur.

• MeAndBaby
    mia0081 skrev 2012-05-09 14:08:52 följande:
    jobbigt! sätt för nåt så hon inte ser tv:n, eller är det ljudet hon reagerar på? det verkar ju lite stressande för hunden att ligga där och "vakta" mot eventuella tv-djur.

Ja precis, enklaste "lösningen" borde ju vara att inte låta henne ligga där under soffbordet där hon ser tv:n. Lite trist att behöva ha henne typ platsad i en biabädd i ett hörn av vardagsrummet, men vad gör man...
  • slutatsnusa
    MeAndBaby skrev 2012-05-09 15:44:25 följande:
    Ja precis, enklaste "lösningen" borde ju vara att inte låta henne ligga där under soffbordet där hon ser tv:n. Lite trist att behöva ha henne typ platsad i en biabädd i ett hörn av vardagsrummet, men vad gör man...
    man stänger av TVn o hittar på nåt med hunden Flört
  • MeAndBaby
    slutatsnusa skrev 2012-05-09 23:33:16 följande:
    man stänger av TVn o hittar på nåt med hunden Flört
    Kanonidé! Flört Men när man avverkat 2 tim i skog & äng med spår, uppletande mm så vill man ibland bara slappa. Jag flyttar hundsovplatsen och låter hunden slappa på sitt håll och jag på mitt:)
  • mia0081
    MeAndBaby skrev 2012-05-10 09:11:43 följande:
    Kanonidé! Flört Men när man avverkat 2 tim i skog & äng med spår, uppletande mm så vill man ibland bara slappa. Jag flyttar hundsovplatsen och låter hunden slappa på sitt håll och jag på mitt:)
    det låter som att ni båda väl förtjänat lite chillande! hoppas det funkar.
  • Lajkie

Min mammas JR-hane är lika. Kollar alltid på tv.

Vår schäfer Lajka kunde driva mig till vansinne... Om det vankades hundskall på tvn fick hon utbrott och skällde/ylade som en tok. Jag och sambon brukade skynda oss att trycka på ljudlös så fort vi insåg att det skulle bli hundar.... Annars väckte hon barnen!! :)

• MeAndBaby
    Lajkie skrev 2012-05-10 12:31:47 följande:
    Min mammas JR-hane är lika. Kollar alltid på tv.

Vår schäfer Lajka kunde driva mig till vansinne... Om det vankades hundskall på tvn fick hon utbrott och skällde/ylade som en tok. Jag och sambon brukade skynda oss att trycka på ljudlös så fort vi insåg att det skulle bli hundar.... Annars väckte hon barnen!! :)

Ja det var störande det med:S Här är synintrycken det som är värst. En liten gullig hundvalp, kor, katter,  ja t om dataanimerade hundar är förskräckligt tycker hon.
  • dezibel

Trådlösa hörlurar så hör ni men inte hunden Skrattande

• amandaanderssoon

Testa anti skäll med citron? den funkar för min mosters hund och sprutar citron när hon skäller, luktar jätte gott med ;)

• MeAndBaby
    amandaanderssoon skrev 2012-05-10 14:05:15 följande:
    Testa anti skäll med citron? den funkar för min mosters hund och sprutar citron när hon skäller, luktar jätte gott med ;)
    Funkar inte på morrandet tyvärr. Vi har ett antiskäll f ö, men det verkar vara nåt vajsing med det, trots påfylld spray och nytt batteri. (Nu låter min hund som värsta monstret som både morrar och skäller, men hon är bortsett från detta mkt väluppfostrad tävlingshund...Skäms
  • amandaanderssoon
    MeAndBaby skrev 2012-05-10 14:30:11 följande:
    Funkar inte på morrandet tyvärr. Vi har ett antiskäll f ö, men det verkar vara nåt vajsing med det, trots påfylld spray och nytt batteri. (Nu låter min hund som värsta monstret som både morrar och skäller, men hon är bortsett från detta mkt väluppfostrad tävlingshund...Skäms
    Alla har sina mindre attraktiva sidor ;) 
    Hon låter inte som nån monster hund, då hade du nog klagat på betydligt värre betende än lite morrande under tv tittande ;)  hehe 
  • amandaanderssoon

Kan du inte hälla spray i en blommsprutare? du vet vad jag menar va? :p Och så sprutar du på henne när hon morrar? 

• MeAndBaby
    amandaanderssoon skrev 2012-05-10 14:57:45 följande:
    Kan du inte hälla spray i en blommsprutare? du vet vad jag menar va? :p Och så sprutar du på henne när hon morrar? 

Tror inte det biter på henne, morrandet är riktigt betingat nu. Och jag måste vara snabb som attan, beredd med sprutan i handen hela tiden (vallhund med reaktioner snabbare än en 100-dels sekund ungefär). Men jag kan ju försöka:)
  • MeAndBaby
    Pikapika skrev 2012-05-10 17:45:04 följande:
    Vänd på det och SKVALLERTRÄNA
    Det är effektivt och bygger bara på belöning - mycket trevligare!

evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=...

Jo precis, jag måste ju vara lika snabb som i belöningsträning, korkar man sitta med blomsprutan beredd så kan man lika gärna orka sitta med godis. Fast när skvallerträning inte funkar utomhus (höll på i ca 7 mån med skaller på hundar) så lär det inte funka framför tv:n när godiset väl tas bort. Det blir liksom helknas att sitta beredd med klicker & godis (eller prutan) när man inte har en aning om när det kan dyka upp en hund i en film/serie/program. (Ute har man ju en liiiten chans att hinnase hunden först.)
Svar på tråden Blir GALEN på min surande TV-tittande hund