• Tuffen

Får häcken bli hur hög som helst?

Grannen har satt tuja vid tomtgränsen. Det rör inte en korsning, så trafiken påverkas inte. Däremot påverkas vår trädgårds tillgång på solljus i förlängningen. Min fråga är: kan grannen låta häcken (i teorin) bli hur hög som helst eller kan jag kräva att den max blir 1,5 m hög? Den kommer ju annars att döda all växtlighet på vår sida!!! 

• Svar på tråden Får häcken bli hur hög som helst?
  • Kjellgren

Så länge växterna växer på ens egen tomt får de bli hur höga som helst om jag inte missminner mig. Man äger så att säga luften ovanför tomten utan begränsning. Sedan får de inte påverkar grannarna negativt hur mycket som helst ändå.

1,5 meter är inte så högt, då får grannen insyn (jag antar att det är för att slippa insyn som häcken har satts) men 2 m borde räcka som insynsskydd utan att inkräkta alltför mycket på er sol.

Vad säger grannen när du prata med honom/henne?

• Tuffen

Vi har inte talat om saken ännu. Jag googlade på det hela och såg att det finns ett rättsfall från HD där en granne hade klippt ned en häck till 1,5 m och att de andra grannen då inte ansågs ha grund för sitt klagomål. Jag antar att det är fritt fram att klippa ned häcken till 1,5 m då? Häcken står exakt i tomtgräns, så de måste in på vår tomt för att sköta den sidan av häcken. Nåväl, det kanske går att komma överens om saken. 

• Kjellgren
    Tuffen skrev 2012-05-06 17:58:12 följande:
    Vi har inte talat om saken ännu. Jag googlade på det hela och såg att det finns ett rättsfall från HD där en granne hade klippt ned en häck till 1,5 m och att de andra grannen då inte ansågs ha grund för sitt klagomål. Jag antar att det är fritt fram att klippa ned häcken till 1,5 m då? Häcken står exakt i tomtgräns, så de måste in på vår tomt för att sköta den sidan av häcken. Nåväl, det kanske går att komma överens om saken. 
    Om häcken är gemensam och står på båda era tomter gäller andra regler, då är det lika mycket er häck som deras. Villaägarnas riksförbund kanske har juridisk rådgivning?

Men vill du verkligen ha en 1,5 m hög häck mellan era tomter? Personligen vill jag ha så höga häckar som möjligt men minst 2 m så jag slipper insyn.
  • Tuffen

När jag skriver att den står exakt i tomtgräns så menar jag att den är planterad på deras sida, men så exakt på mm att de inte kan sköta häckens ena sida utan att gå in på vår tomt. När häcken börjar växa kommer den garanterat att växa in på vår tomt. Men vi är inte ute efter konflikt med grannen, vill hellre lösa det hela fredligt. 

• Ann Nelly

Jag tycker att du inte ska börja tjafsa med grannen om häcken ännu. Vänta tills den växt upp en bit och du märker hur mycket ni egentligen påverkas. Nu vet jag inte hur länge ni har bott i huset men jag skulle bara bli glad om grannen bekostade ett insynsskydd :) Förmodligen är det just detta de är ute efter och då tycker jag att ni ska försöka respektera detta. Vi är många som uppskattar lite privatliv i trädgården. För att få insynsskydd så behöver den iallafall bli 180 cm hög och en för låg tuja-häck är inte snyggt alls. Man kan ju inte forma dessa plantor snyggt som man kan med andra buskar. Tujan ska växa tills den nått den höjd man vill ha innan man klipper toppen så att ta ett beslut för tidigt om höjden kan bli ett stort misstag. Så vänta tills den växt upp i ungefär den höjden, tycker ni att det börjar bli för mörkt på er sida (vilket jag inte tror alls) så ta då ett snack med grannen om att stanna tillväxten. Jag tror att det blir enklare att föra en vettig diskussion när ni faktiskt kan visa hur det påverkar er trädgård. Så avvakta i stället, det tar ju ett par år för häcken att växa till sig.

Svar på tråden Får häcken bli hur hög som helst?