• LoPax

Hur hjälpa ensam förälder?

En vän till mig ska snart få sitt första barn. Hon kommer till största delen få klara sig på egen hand, och som vän vill jag ju gärna finnas där. 

Frågan är, vad hjälper man till med? Det är lätt att säga att man ska finnas där, en helt annan att faktiskt vara det.Jag tänkte försöka hjälpa till med hundrastning så att hon får vara ifred med babyn och så.

Men är det någon som har fler tips? Typ hjälp med vardagshandling eller städning? Vad hade ni uppskattat? Eller tvärtom, skulle ni tycka det var jobbigt om någon "hjälpte" er? 

• Svar på tråden Hur hjälpa ensam förälder?
  • Queenie70

Just såna runtomrkingsaker.Gå ut med hunden, hjälpa till att handla sånt som är tungt och svårt att baxa hem med barnvagn och unge. Som blöjor, hundfoder etc. Tvätt.

• Amoudara

Fråga henne vad hon skulle vilja ha hjälp med.
    Men om jag var själv skulle jag nog vilja ha hjälp med att någon såg till bebisen ibland så jag kunde passa på att göra lite annat eller bara sova en stund. 

• Callan

Kanske lite hjälp med bebis?
    En promenad med vagnen så kan din vän vila lugnt eller kanske städa själv hemma (Kan vara svårt att släppa sånt till någon annan) 

• LoPax

Ingen som hade tagit illa upp eller känt typ "jag klarar mig själv" ? Vill inte vara påfrestande heller Skäms

• CeciliaMaria82

Jag hade velat ha hjälp med att diska, tvätta och allmänt hushållsarbete, annars beror det på om hon har bil eller inte, annars gärna hjälp med att köra hem mat som är tung!
    Beror helt på hur bebisen är också och hur de sover, om det är många dötimmar som de är vakna mitt i natten kan säkert barnvakt vara guld värt! 

• Lilla fjunet

Jag hade uppskattat att någon bara va där som sällskap så att man inte kände sig så ensam.
    Och att någon tittade till bebisen lite så att man kunde duscha i fred.

• Queenie70
    LoPax skrev 2012-05-06 20:44:30 följande:
    Ingen som hade tagit illa upp eller känt typ "jag klarar mig själv" ? Vill inte vara påfrestande heller Skäms

Jag hade känt mig mycket obekväm med om nån kom och ville ta bebisen ut på en tur med vagnen etc. Bebisen ville jag nog vara med själv. Det är ju ofta svårt att ta emot hjälp och ofta tackar man nog nej, med automatik, men om nån hade stått på sig och insisterat att få hjälpa till med exempelvis handling så hade det varit guld värt givetvis.
  • LoPax
    Queenie70 skrev 2012-05-06 20:47:51 följande:
    Jag hade känt mig mycket obekväm med om nån kom och ville ta bebisen ut på en tur med vagnen etc. Bebisen ville jag nog vara med själv. Det är ju ofta svårt att ta emot hjälp och ofta tackar man nog nej, med automatik, men om nån hade stått på sig och insisterat att få hjälpa till med exempelvis handling så hade det varit guld värt givetvis.
    Precis så jag tänkte också, att det känns bättre att hjälpa till med saker som inte är "bebissaker". 
    Hon är lite den där "jag är stark och klarar mig själv" så jag misstänker att hon kommer vara lite mer "nej det behövs inte". Svårt att veta om man ska "stå på sig", eller dra sig undan istället.  
  • fågelungarna

Är det någon som ska ta de där 10 pappadagarna? Min syster gjorde det för mig, och hon skötte lite städning, matlagning, inköp o dyl medan jag tog hand om bebisen. Just den första tiden tills jag hade återhämtat mig från en krävande första förlossning kändes det väldigt skönt. Därefter har det funkat rätt bra att vara själv.

För mig har det inte alls känts aktuellt att lämna bort en liten bebis för passning av någon annan. Däremot är jag numera glad att jag får hjälp av mina föräldrar att klippa häcken på sommaren och liknande praktiska problem man kan stöta på. Det har även förekommit behov av barnpassning vid enstaka tillfällen när barnet blivit över året.

Jag tycker att du ska erbjuda din hjälp på ett tydligt sätt, men också lyssna in noga vad din vän ber om hjälp med. Du verkar vara lyhörd på ett fint sätt, så det ska nog gå bra!

• äcklet

Precis i början efter förlossningen så brukar alltid matlagning vara uppskattat. Kom och hälsa på och ha med dig en paj eller nåt eller erbjud dig om du är på besök att fixa maten om du själv har ont om pengar. 

Att ta ungen på promenad så att man får vila ifred drömde jag om när barnen var riktigt små.

Bor hon i lägenhet utan egen tvättmaskin så är nog hjälp med tvätt uppskattat. Behöver ju inte vara du som tvättar utan bara se till barnet medan hon är i tvättstugan. Är nämligen grymt jobbigt att släpa en bebis ner i tvättstugan medan man hänger tvätt osv. Sen mitt i allt när man ska gå ner så sover ungen tungt i sin säng...

Vilken fantastisk vän du är!

• LoPax
    fågelungarna skrev 2012-05-06 20:52:01 följande:
    Är det någon som ska ta de där 10 pappadagarna? Min syster gjorde det för mig, och hon skötte lite städning, matlagning, inköp o dyl medan jag tog hand om bebisen. Just den första tiden tills jag hade återhämtat mig från en krävande första förlossning kändes det väldigt skönt. Därefter har det funkat rätt bra att vara själv.

För mig har det inte alls känts aktuellt att lämna bort en liten bebis för passning av någon annan. Däremot är jag numera glad att jag får hjälp av mina föräldrar att klippa häcken på sommaren och liknande praktiska problem man kan stöta på. Det har även förekommit behov av barnpassning vid enstaka tillfällen när barnet blivit över året.

Jag tycker att du ska erbjuda din hjälp på ett tydligt sätt, men också lyssna in noga vad din vän ber om hjälp med. Du verkar vara lyhörd på ett fint sätt, så det ska nog gå bra!
    Jag har inte barn själv, försöker stämma av läget bland mammorna här på FL. Vissa saker som nämns här i tråden eller på andra trådar har inte vart självklart för mig. Så man lär sig lite hela tiden! 
  • LoPax
    äcklet skrev 2012-05-06 20:53:08 följande:
    Precis i början efter förlossningen så brukar alltid matlagning vara uppskattat. Kom och hälsa på och ha med dig en paj eller nåt eller erbjud dig om du är på besök att fixa maten om du själv har ont om pengar. 

Att ta ungen på promenad så att man får vila ifred drömde jag om när barnen var riktigt små.

Bor hon i lägenhet utan egen tvättmaskin så är nog hjälp med tvätt uppskattat. Behöver ju inte vara du som tvättar utan bara se till barnet medan hon är i tvättstugan. Är nämligen grymt jobbigt att släpa en bebis ner i tvättstugan medan man hänger tvätt osv. Sen mitt i allt när man ska gå ner så sover ungen tungt i sin säng...

Vilken fantastisk vän du är!
    Oj tack Skäms

Du skriver att man kan ta ut barnet på en barnvagsrunda, men många här i tråden har sagt att det är en "big no-no". Man får nog vara försiktig vad man sätter sina fötter när man är runt en småbarnsmamma haha :)
  • jenni82

Jag har en underbar vän som ställde upp för mig till 100 procent när jag just hade fått min dotter.
    Hon bodde hos mig i en månad, hjälpte mig med matlagningen, städningen och var där för mig när jag behövde henne.
    Jag är förlöst med kejsarsnitt så hennes stad var ovärderligt!

Tycker du är en bra och fin vän som vill ställa upp för din kompis och det är just markservicen jag själv kände att det var skönt att få hjälp med.

• PoL

Vad fint av dig att göra så här för att hjälpa din vän på bästa sätt

Jag håller med tidigare inlägg, att passa / ta hand om bebisen gör jag helst själv men praktiska göromål tar jag emot hjälp om det trugas på mig *S*. Skall klara allt själv, så jag förstår precis dilemmat. Enklast är väl att erbjuda hjälp utan att vara allt för uppenbar alla gånger? Tex säga att du skall iväg till affären och handla lite smått, kanske du kan hjälpa henne med veckohandling samtidigt? Själv veckohandlar jag mat med hemkörning via nätet för att få det att funka, så även tips när de behövs kan hon kanske uppskatta. Det kan vara svårt att vänner hjälper en med städning (har jag tyckt), och är så fallet så kan hon kanske uppskatta hjälp med att hitta en bra prisvärd städfirma? Jag ringde runt och jämförde pris på ett par st som annonserade i dagspressen och det kunde skilja sig med en tusenlapp per timme!! Jag hittade ett företag som städade för 120:- (vitt, efter avdrag mm) och det kanske man inte har koll på att det kan vara såpass billigt.
    Beroende på hur förlossningen går och bebisen mår, kanske hon kommer behöva extra hjälp i början (handla på apotek, köra till läkarbesök osv). Kanske du kan föreslå att du under 1a veckan kan komma varannan dag mellan 16-17 och ta hand om det hon behöver hjälp med (så kan hon fundera under dagen vad det kan vara)? Jag spånar lite...
    Behovet av hjälp varierar ju med tiden - första tiden (månaden kanske) brukar bebisen vara som fastklistrad vid bröstet/i famnen, så allt man inte kan göra med en hand kanske man kan uppskatta hjälp med. Efter den månaden kan det uppstå andra behov... Lycka till

• äcklet

Ja, några skriver att de inte vill att man ska ta ut barnet på promenad. Tror att det beror på hur barnet är. Med mitt första barn hade jag också sagt nej. Hon hade antagligen skrikit hela rundan. Andra barnet hade älskat det. Det bästa är nog att ha en rak kommunikation. Erbjud din hjälp och vill hon inte så vill hon inte. Mina barn är inte pyttesmå längre men bästa hjälpen här det är när någon tittar in en stund precis efter dagis. De leker med barnen medan jag lagar mat i lugn och ro. Leder till att alla är nöjda och glada och jag slipper stressen med ungar som hänger och klänger på en medan man ska få fram mat på bordet innan sockret har sjunkit ner i fotknölarna på dem.

Bara att veta att någon är i huset och ser till ett sovande barn så att man kan ta en lång avkopplande dusch är toppen. Just det där att slippa stressa och oroa sig hela tiden. Och den hjälpen kommer ju hon att behöva länge.

• Bellsam

När jag var själv med barn så hade jag uppskattat om någon tog hand om barnet så jag kunde få ta en dusch/bad utan att stressa och lyssna efter barnskrik. Sen att man får pyssla om sig själv lite.

• Evoo

Vilken fin vän du är!

jag är ensamstående mamma till en 6 månaders bebis och jag har behövt hjälp med markservicen som nämns i de andra kommentarerna.
    En annan sak som jag verkligen har uppskattat är när mina närmaste vänner och mamma har tittat på min bebis och pratat med mig om hur fin är han, myst med honom tillsammans med mig och delat det som man annars  delar med sin partner. Det har varit guld när de har varit lika engagerade i hans utveckling som jag är. Och i början är man ju så faschinerad av hur den lilla kan vara så perfekt och det vill man ju dela med någon.

jag har inte velat ha barnvakt än men däremot att mina vänner har gosat med bebisen hemma hos mig så att jag har fått duscha och tvättat håret utan att lyssna efter bebisgråt. Och de har spenderat många lördagskvällar nyktra hemma hos mig istället för på krogen som förr. (jag är först ut i kompisgänget att få barn)

Om du frågar din vän så kommer hon säkert att kunna säga vad hon behöver.
    Lycka til!

• malose
    Lilla fjunet skrev 2012-05-06 20:47:39 följande:
    Jag hade uppskattat att någon bara va där som sällskap så att man inte kände sig så ensam. Och att någon tittade till bebisen lite så att man kunde duscha i fred.

Precis så kände jag oxå. När min flicka var liten.
Svar på tråden Hur hjälpa ensam förälder?