• scrapparlotta

Död mus i väggen??

Är det en död mus som ligger nånstanns i våran vägg?? Hur luktar det? Här började det lukta lite konstigt för ca en vecka sen. Lukten kommer från hörnet i köket där vi har våra besticklådor. Jag gjorde rent alla dom, tänkte att kanske ungarna hade tagit macka eller nåt och lagt tillbaka smutsig smörkniv/leverpastenkniv. Brukar dom inte göra...men man vet ju inte. Men trots stor rengöring i lådorna blev bara lukten värre och värre. Nu i helgen är det fruktansvärt vidrigt. Nån sötaktig äcklig lukt, går lite i vågor hur mycket det luktar åxå. Nu på kvällar/nätter och tidiga morgnar luktar det värre.....min sambo tror att det är en död mus. Är ju vidrigt äckligt i så fall, hur länge håller den lukten i sig då? Eller vad ska man göra åt det? Nån som vet?

• Svar på tråden Död mus i väggen??
  • Rosenöga

Det stämmer att det blir en äcklig sötaktig lukt i så fall. Mycket troligt att det är som ni tror.
    Du får vädra så mycket som möjligt. Vet inget annat man kan göra. Det kommer att gå över efter en tid.

• Lajkie

Som övriga säger - det går över, härda ut!!
    Men visst är det äckligt, vi råkade ut för samma ett par ggr i vårt förra hus. Nu bor vi lite mer "musfritt" :)

• scrapparlotta

Ok. Då är det nog det vi har. Vad äckligt. Men på ett ungefär.....hur lång tid tar det? Nån vecka, månad......mår ju illa av det....

• Lajkie

Har för mig att det tog någon vecka iallafall. 2-3 v? Absolut max en månad skulle jag tippa på. Jag minns faktiskt inte helt, har förträngt det :) Kan väl vara lite olika beroende på årstid oxå kanske.

• scrapparlotta
    Lajkie skrev 2012-05-07 09:26:12 följande:
    Har för mig att det tog någon vecka iallafall. 2-3 v? Absolut max en månad skulle jag tippa på. Jag minns faktiskt inte helt, har förträngt det :) Kan väl vara lite olika beroende på årstid oxå kanske.

Ok....det har nu gått ca 2 v....måste snart vara över. Jag mår så illa av denna lukt. Känns så jäkla ofrächt åxå. Vi bor på landet, på en gård.....så det klart, här trivs väl mössen. Bläääää...
  • Rosenöga

När det är varmt, på sommaren eller om ni eldar mycket  så det blir varmt där den ligger, då luktar det värre. Men då går det fortare över för att förruttnelsen går fortare. Är det kallt håller det i sig längre men luktar kanske inte lika förskräckligt. Det blir som om man har något i kylskåpet som ruttnar jämfört med att det ligger framme i värmen.

• Marlean

Ni har inte gasspis bara som läcker eller något annat i det hörnet? Jag tycker död mus/råtta mer luktar avskräde/ruttet än "sött".

• scrapparlotta
    Marlean skrev 2012-05-08 23:11:22 följande:
    Ni har inte gasspis bara som läcker eller något annat i det hörnet? Jag tycker död mus/råtta mer luktar avskräde/ruttet än "sött".

Nej, vi nån gasspis eller nåt liknande har vi inte. Det är en kväljande/söt lukt, som är så äcklig.
  • Mammutten
    scrapparlotta skrev 2012-05-07 09:20:18 följande:
    Ok. Då är det nog det vi har. Vad äckligt. Men på ett ungefär.....hur lång tid tar det? Nån vecka, månad......mår ju illa av det....

Det tar ca 1 månad..sen klingar det av...inget att göra tyvärr om man inte vill riva väggen
  • PolyPond
    Liklukt har något sött över sig.
    Äckligt, men inte så mycket att göra.
  • Mammutten
    scrapparlotta skrev 2012-05-08 23:27:53 följande:

Nej, vi nån gasspis eller nåt liknande har vi inte. Det är en kväljande/söt lukt, som är så äcklig.

Det luktar instängda soppor oc,höll på att bli galen...h sött...fyyy fan vilken vidrig lukt.....t,o,m maten smakade lik till slut
  • Rosenöga
    Visst luktar as sött på nåt sätt. Inte sött som godis men äckligt åt det kvalmiga söta hållet.
  • Marlean

Har haft en kloakråtta som dog i vår källare och den luktade tyvärr aldrig "sött". :P Bara äckligt som fan innan vi hittade den.

Svar på tråden Död mus i väggen??