• Anonym

Återkommande svampinfektioner, sprickor i underlivet

Hej!

Jag ska ta det hela från början, och har någon liknande erfarenheter så snälla hjälp mig innan jag bryter ihop totalt.

Det var för ungefär 8 månader sedan det hela startade. Jag blev tillsammans med min nuvarande pojkvän. Vi låg intensivt och allt var bra... tills dess att  jag fick ett konstigt sår i underlivet, var uppe på kvinnokliniken och fick behandling. (Troligen uppstått pga vass nagel eller liknande) Behandligen var jättestark och det sved i hela underlivet efter varje gång jag smort. Hur som resulterade det här i att jag fick svamp. Svampen behandlade jag med Pevaryl och allt gick över. Senare kom det även en liten spricka längst ner vid slidan som tydligen är jättevanligt, gick över men kom senare tillbaka för att stanna. Jag fick en ny svampinfektion lite senare och gick då till gynekolog då jag hört att man ej ska behandla med receptfritt två gånger inom 6 månader. Fick utskriven på recept en kapsel jag skulle svälja, och svampen gick över för ett litet tag. Nu är den tillbaka igen och jag förväntar mig en rejälare behandling denna gång.  Svampen kan jag leva med men i och med det här så har jag fått sprickor på insidan och utsidan av blygdläpparna som gör att vi knappt har kunnat haft sex under den tiden vi har varit tillsammans. Och vad jag förstår så hänger svampen och sprickorna ihop då slidan blir torr och sprickor uppstår. Jag har oftast alltid en spricka längst ner i slidan men ibland även på insidan av blygdläpparna. Jag är våt när vi har sex (försöker ha sex) och vi använder alltid glidmedel. Jag smörjer med acos intimolja men det hjälper inte och det här förstör verkligen för oss. Det är tur att min pojkvän är stöttande men det är verkligen psykiskt jobbigt. 

Jag hade aldrig några problem med svamp och sprickor innan vi blev tillsammans och det enda jag kan komma på som kan påverka är glidmedlet vi kör med. Det heter JO h2o, olika smaker. Vi har även köpt ett sensitive-glidmedel men det har så äcklig konsistens så vi försöker undvika det. 

Har någon liknande erfarenheter, snälla hjälp mig. Jag har läst att Nova TTO från hälsokosten ska vara jättebra enligt någon på ett forum, så tänkte köpa en sådan olja imorgon.Jag kan även allt det här med att undvika socker, alkohol, jäst, tajta byxor osv men inget verkar fungera på mig. Jag har haft ett tidigare förhållande på drygt 3,5 år men aldrig några problem då. 

TACK PÅ FÖRHAND!

• Svar på tråden Återkommande svampinfektioner, sprickor i underlivet
  • Anonym

Glömde tillägga att jag vet allt det här med att undvika alkohol, sova utan trosor, unvika jäst, använda bomullstrosor, inte försöka ha sex när man har problem, undvika socker, mjöl. Ja allt det där men att ge upp sitt vardagliga liv är så jävla jobbigt. 

Tack igen på förhand! 

• Anonym (hmmm)

Alltså nu är inte jag nån expert på svamp men det där låter ju skiiitjobbigt! *kram* Kan det inte ha att göra med att han inte är ordentligt ren där nere? Jag har ingen aning som sagt... Hoppas du får ordning på det där!

• Anonym

alpnerings intim wasch funkar kanon (osäker på stavningen.)

Hade problem i flera år men inte haft en enda gång sen jag börjar använda det tvålet. 

• Anonym

Jag har exakt samma problem. Får självsprickor i hela underlivet som blöder och gör SKITONT! Numera smörjer jag med A-derma. En hudkräm som finns hos apoteket (dock inte alla kedjor). Den finns också som duscholja och är skitbra! Kladdar inte alls utan känns som en tvål. Den är dyr, men jag rekommenderar dig verkligen att prova. Dessutom kan du ju använda den på resten av kroppen med om du är torris som jag.

• Kalisma

Jag har inte riktigt samma probelm. Men jag har kämpat mot svampinfektioner i flera år nu. och det viktiga är att du inte trättar dig med tvål över huvudtaget i underlivet. eventuellt en helt perfymfri tvål eller olja som även den är perfymfri. Jag använder Ceridal olja och går att beställa hem på farmateket.se.

Sen måste man även ha tålamod, det är jobbigt och tråkigt men så är det tyvärr. Försök gå på Gi-kost eller ännu bättre LCHF för att utesluta alla kolhydrater och socker. 

Om man verkligen vill  bli av med svamp, klåda och alla andra saker som spökar där nere ska man även sluta med sina preventivmedel. en svår situation men då kanske man kan ha sex utan att det för ont.. Det fungerar för vissa. Varför dina sprickor uppstår vet jag inte, men det är kanske någon form av klåda? blir sprikorna värre av att ni har sex? annars kan du be din gynekolog att skirva ut xylocain till dig, bedövningsmedel som du kan använda.

Använd aldrig recept fria medel igen såsom pevaryl, inte äns efter 6 månader.  Absolut inte för det tunnar ut slemhinnorna och gör det ännu svårare att bli av med framtida besvär. Man kan använda Lactal för att lugna det hela. 

Hoppas det blir bra för dig och lycka till!

• Anonym

Äter du p-piller/minipiller, har hormonspiral/stav/spruta?

• Anonym (huga)

Hade oxå svamp i 9 månader efter en antibiotikakur och jag säger bara: Olivolja extra vergine. Klafsa på efter varje gång du går på toa, efter varje dush osv. Trosskydd och bindor i tyg istället för vanliga hade jag oxå. Den minsta tampongsorten vid mens så att slidan aldrig blev "torr". Kondom vid sex med MYCKET glid (när det verkligen kniper, undvik annars sex så mkt som möjligt.)

Detta i kombination med svamptabletter, INTE vagitorier och receptfria grejjer, botade till slut mig. Jag vet hur jobbigt det är så du har mina största sympatier Glad  

• Anonym (olivolja)

Det som hjälpt mig är att använda olivolja när jag tvättar mig, inget annat. Och sedan sköjer jag en gång, lite halvslarvigt så där så det mesta stannar kvar.

Lycka till!  

• Anonym (huga)

Pjur glidmedel körde vi, verkar väldigt skonsamt och ger mycket glattare känsla än apotekets glidmedel.

• Anonym

Är du säker på att det inte är ditt smaksatta glidmedel som gör att svampen återkommer? Många av de smaksatta glidmedlen rubbar slidans ph-värde (det blir för sött därnere) så att svampen kan få fäste. Har också haft svamp i omgångar och småsprickor och jag vet att det är ett helvete. I mitt fall handlade småsprickorna om hormonobalans efter att jag fått barn men oavsett vad sprickorna beror på så blir det inte bättre om du får svamp hela tiden som stör läkningen. Annars har du fått många bra tips av dem som skrivit i tråden hittills, hoppas verkligen att det rättar till sig för dig.

• Anonym (Gravid)

Testa att använda Lactal balans, jag är gravid och har behandlat 3 svampinfektioner på raken (han vara fri i max 3 dygn) Men sen jag tog lactal balans så verkar det som (peppar,peppar) att svampen inte kommer tillbaka.
    Lactal balans finns på  apoteket och är receptfritt. 

När du behandlar för svamp tänk på att bytra sort. För mig funkade pevaryl i några år och sen försvann svampen knappt när jag använde det och jag bytte till canesten och det blev genast bättre.

Lycka till!   

• Anonym

Jag hade jätteofta svamp för några år sen, gyn och jag kom fram till att jag inte tål östrogen som fanns i mina p-piller så jag fick byta till minipiller vilket hjälpte en del. Ett tips kan vara att även din kille får en tablett nästa gång, han kan ha svamp utan symtom. 

Här är lite tips (du kanske har fått något innan):
    ¤ Tvätta dig inte för ofta, om du gör det använd intimolja/tvål eller babyolja
    ¤ Lufta ofta
    ¤ Testa att äta mindre socker

Hoppas att det ger med sig!   

• Anonym

Ett tips är att testa att använda Ovesterin, östrogencreme som du använder lokalt. Finns receptfritt.
    Det hjälper till att bygga upp slemhinnan.
    Efter besvärliga behandlingar o sprickor efter kondylom var det det första som verkligen gjorde att det vände för mig.
    Och så Apotekets vanliga glidmedel utan någon parfym.
    Hör även m gyn om behandling för själva svampen naturligtvis.
    Lycka till!

• Anonym

Hej igen. Jag äter ppiller, Yasmin 28. Vill sätta in en spiral snarast men eftersom jag måste vara problemfri när spiralen sätts in kommer det garanterat dröja. Tack för alla bra svar. Det är slut med H2o's glidmedel även om dom är överlägset bäst, ska även köpa den där Nova TTO oljan som sägs vara bra, om den inte fungerar ska jag prova med olivolja. Hoppas även få ytterligare hjälp av min gynekolog imorgon.

• Anonym (shine)

Re: Sprickor i underlivet.

Jag har två tips som kan vara värda att prova.

Lite bakgrund; Jag har inte haft problem med sånt här förrän jag träffade min nya kille. Vi var ihop 8 månader innan det började. Det kan finnas flera olika anledningar som jag ser det till problemet; sex under längre tid (45 min-1 timme), tvättat med vanligt tvål, torkat för hårt med papper osv som absolut inte är bra när man är känslig. Haft krångel med svampinfektioner tidigare i livet men inte såna här problem med sex. Är nu 45 år så det kan ju vara så att huden blir känsligare med åldern med. Men men nu till mina tips;

nr. 1, vilket jag tror är produkten som fått ordning på mig; Forever Living Products "Aloe Propolis Creme" Den kostar ca 230-250 kr och är värd varenda krona. Den är dryg, lite trögflytande kräm som räcker mycket länge.
    Hitta en återförsäljare i ditt närområde och ring och beställ;  www.foreverliving.se/

Hade den hemma då jag använder den på svårläkta sår o dyl. Har även använt denna kräm på en häst jag hade som hade problem med mugg (sår) på ett ben med vit strumpa. Hon fick även dricka deras aloe vera gel och hennes ben blev jättebra. Då hade jag försökt med massa andra saker.  

nr.2 ettt glidmedel som andra rekommenderat här är en produkt som heter Swede Glidmedel Woman Sensitive (lila flaska). Den är för känslig hud, innehåller lite aloe vera, klibbar inte, känns inte m.m. Jag hittade den hos leverantör som var mycket billigare än den rekommenderade. Den kostar 189 kr (139+frakt) för 120 ml och 99 kr+frakt för 60 ml. (På andra sidor kostar den lilla ca. 249 kr +frakt)
    Se länk:  www.vitapost.se/sv/artiklar/sex-samliv/ALLA/sida.html.  

Jag har använt den 2 ggr och det fungerade jättebra. Samtidigt så har jag smörjt mig med Propoliscreménen gång om dagen  så jag har inte behövt använda glidmedlet något mera än 2 ggr. 

Jag har inte varit torr egentligen men ändå spruckit i huden i mellangården och lite på kanterna på bakre delen av området framför mellangården. Ni som haft det vet ju hur det svider när man kissar eller ska ha sex.

Jag smörjer mig nu tunt tunt med Propolis-cremen en gång/dag och lite precis innan sex och nu fungerar det som vanligt igen. 

Tips mot svamp.
    När jag bodde där det var mycket fuktig luft hade jag problem med svamp för många år sen och inget hjälpte jag provade långtidsku på 6 mån,  lufta på natten, rätt tvål, ingen tvål vatten, jada, jada. Sedan sade plötsligt en sjuksköterska till mig vilket toapapper använder du? Hon sade att jag skulle absolut inte använda oblekt grövre papper, att det river små sår i huden som man svampen sedan kan få fäste i. Hur man torkar sig är också mycket viktigt, man kan omedvetet torka för lång bak så att man "flyttar" bakterier framåt som kan ge svamp. 
    Tips för att få bort svamp;
    minska sockerintaget (väl känt), använd mjukt papper samt köp grapefruktkärneextrakt , finns på hälsokostaffärer (numera är det utspätt så det kräver fler droppa). Får du problem med klåda och/svamp så drick ett halvt glas vatten med grapefruktkärneextraxt 1-2 ggr om dagen och undvik för mycket sött. Det fungerade utmärkt för mig. Om jag känner något är på gång så använder jag lactal gel (apoteket) ca 2-3 nätter och dricker lite grapefruktkärneextraxt då vänder det. Men som sagt jag har i princip aldrig problem med sånt längre.

Hoppas ni får nytta av mina tips. 

• Anonym (shine)

Glömde säga att jag använde aloe propoliscremén en vecka sedan blev det bra.

• Krampelle
    Anonym skrev 2012-05-07 13:48:38 följande:

Ett tips kan vara att även din kille får en tablett nästa gång, han kan ha svamp utan symtom. 

Jag håller med, få honom att ta svamp medicin och kanske till och med undersöka sig för detta. Vet inte hur det fungerar med kanske värt att kolla upp spec. som det kom med just honom.. hoppas det löser sig för dig!
Svar på tråden Återkommande svampinfektioner, sprickor i underlivet