Återkommande svampinfektioner, sprickor i underlivet
Hej!
Jag ska ta det hela från början, och har någon liknande erfarenheter så snälla hjälp mig innan jag bryter ihop totalt.
Det var för ungefär 8 månader sedan det hela startade. Jag blev tillsammans med min nuvarande pojkvän. Vi låg intensivt och allt var bra... tills dess att jag fick ett konstigt sår i underlivet, var uppe på kvinnokliniken och fick behandling. (Troligen uppstått pga vass nagel eller liknande) Behandligen var jättestark och det sved i hela underlivet efter varje gång jag smort. Hur som resulterade det här i att jag fick svamp. Svampen behandlade jag med Pevaryl och allt gick över. Senare kom det även en liten spricka längst ner vid slidan som tydligen är jättevanligt, gick över men kom senare tillbaka för att stanna. Jag fick en ny svampinfektion lite senare och gick då till gynekolog då jag hört att man ej ska behandla med receptfritt två gånger inom 6 månader. Fick utskriven på recept en kapsel jag skulle svälja, och svampen gick över för ett litet tag. Nu är den tillbaka igen och jag förväntar mig en rejälare behandling denna gång. Svampen kan jag leva med men i och med det här så har jag fått sprickor på insidan och utsidan av blygdläpparna som gör att vi knappt har kunnat haft sex under den tiden vi har varit tillsammans. Och vad jag förstår så hänger svampen och sprickorna ihop då slidan blir torr och sprickor uppstår. Jag har oftast alltid en spricka längst ner i slidan men ibland även på insidan av blygdläpparna. Jag är våt när vi har sex (försöker ha sex) och vi använder alltid glidmedel. Jag smörjer med acos intimolja men det hjälper inte och det här förstör verkligen för oss. Det är tur att min pojkvän är stöttande men det är verkligen psykiskt jobbigt.
Jag hade aldrig några problem med svamp och sprickor innan vi blev tillsammans och det enda jag kan komma på som kan påverka är glidmedlet vi kör med. Det heter JO h2o, olika smaker. Vi har även köpt ett sensitive-glidmedel men det har så äcklig konsistens så vi försöker undvika det.
Har någon liknande erfarenheter, snälla hjälp mig. Jag har läst att Nova TTO från hälsokosten ska vara jättebra enligt någon på ett forum, så tänkte köpa en sådan olja imorgon.Jag kan även allt det här med att undvika socker, alkohol, jäst, tajta byxor osv men inget verkar fungera på mig. Jag har haft ett tidigare förhållande på drygt 3,5 år men aldrig några problem då.
TACK PÅ FÖRHAND!