Anonym (MMM) skrev 2012-05-07 09:34:26 följande:
TS: Jag vet inte om det stämmer, men jag får för mig att du är pappan.
Kanske din dotter nu kommit i en ålder då hon vill vara lite mer hos mamma - helt enkelt för att de båda två är av samma kön och i alla fall för tillfället har mer gemensamt?
Givetvis är det alldeles utmärkt med två engagerade föräldrar, men jag ber dig - och alla andra - att tänka på att ju äldre barnet blir desto mer behov av umgänge med föräldern av samma kön kan önskas från barnet. Obs att detta inte alltid är fallet, men huvudsaken är att man inte låser sig vid att man absolut måste ha vv hela tiden, utan kan lyssna på barnet och ändra om det behövs. En ändring behöver ju inte vara en ändring tillbaka till varannan helg. Det kan ju röra sig om en eller två extra dagar per vecka. Det kan också vara så att barnet under en period vill vara mer hos mamman för att sedan en period vara mer hos pappan. Min uppmaning är alltså: VAR LYHÖRDA!
Ett tips för er som har barn som kommit upp i skolåldern: Försök hitta ett gemensamt fritidsintresse. Då kan ni umgås med barnet även på den andra förälderns dagar (under förutsättning att den andra föräldern inte delar samma intresse). Eller tänk er t ex en fotbollsträning. Även om båda föräldrarna är intresserade av fotboll så är det inte så troligt att inte båda föräldrarna är välkomna på både träningar och matcher.
Jag är inte låst vid att ha vv för saken skull. Det har varit en önskan från vår dotter sen tidig ålder att få bo lika mycket med mig som med mamman, ja jag är pappa. Visst kan det vara så att hon vill bo mer hos sin mamma, och det räknar jag med att hon eventuellt kommer vilja göra när hon blir äldre. Och inget jag tänker sätta mig emot.
Det som oroar mig nu är att hon är väldigt utlämnad till att vara mammans enda kontakt när hon är hos mamman. Som jag skrev så är hon mammans enda sociala kontakt, och dottern säger saker som att "jag och NN lekte hemma hos oss så mamma inte behöver vara ensam", så jag är inte så säker på att det är dottern (om nu så är fallet) som vill bo heltid hos mamman...
Barnets största intresse har hon de veckor hon är hos mig. Mamman tycker att det är för långt att köra för att komma och titta på sina veckor, så dottern är bara med varannan vecka för jag får inte hämta henne på mammans veckor heller.