• Anonym (Undrande)

Enskilt utvecklingssamtal i skolan

Om en vårdnadshavare har önskemål om enskilda utvecklingssamtal i skolan, alltså ett samtal för var och en av vårdnadshavarna, har då den andre v-havaren någon rättighet att bli informerad om vad som avhandlades på det samtal hon/han inte var välkommen på?
    Det lättaste är förstås om man kan fråga den andra v-havaren, men det är tyvärr inget alternativ i det här fallet.
    Har skolan tystnadsplikt och rätt att enbart hänvisa till att man får prata med den andre föräldern om vad som avhandlades?

• Svar på tråden Enskilt utvecklingssamtal i skolan
  • h8him

Sånt som rör barnet får/ska skolan informera båda vårdnadshavarna om.

• Anonym (Undrande)
    h8him skrev 2012-05-07 08:58:44 följande:
    Sånt som rör barnet får/ska skolan informera båda vårdnadshavarna om.
    OK, så om man frågar skolan vad som avhandlades på mötet, bla för att få reda på varför det nu plötsligt ska vara enskilda möten - vi har alltid gått tillsammans tidigare, så har de skyldighet att upplysa mig om det?
    Jag misstänker att den andre föräldern kommer börja bråka om boendet igen, och inte helt omöjligt vill veta om skolan har något som kan styrka att barnet mår dåligt av nuvarande boendelösning....
  • h8him
    Anonym (Undrande) skrev 2012-05-07 09:02:44 följande:
    OK, så om man frågar skolan vad som avhandlades på mötet, bla för att få reda på varför det nu plötsligt ska vara enskilda möten - vi har alltid gått tillsammans tidigare, så har de skyldighet att upplysa mig om det?
    Jag misstänker att den andre föräldern kommer börja bråka om boendet igen, och inte helt omöjligt vill veta om skolan har något som kan styrka att barnet mår dåligt av nuvarande boendelösning....
    Du kan fråga. Risken finns att den andra föräldern har sagt att denne mår dåligt i ditt sällskap eller något liknande och då får du ändå inget svar eftersom enskilda möten beror på det och inget som har med barnet att göra.

Du kan självklart fråga läraren om hur barnet verkar må och om h*n ser någon skillnad i hur barnet mår när barnet är hos dig och när barnet är hos den andra föräldern.

• MrsKnapa

Det skolan har att berätta är till för båda vårdnadshavarna, men det som sägs till dem har dem tystnadsplikt om!

• Anonym (Undrande)

Har en löpande dialog med h*ns lärare så jag vet att h*n inte mår bättre eller sämre oavsett hos vem av hos h*n bor den veckan. De säger h*n är ett glatt, tryggt och harmoniskt barn så jag är egentilgen inte orolig.

Det vore bara så skönt att kunna stämma en eventuell konflikt i bäcken. Vi har gått igenom så många genom åren och jag trodde det äntligen hade lugnat ner sig lite.

• Anonym (Undrande)
    MrsKnapa skrev 2012-05-07 09:09:29 följande:
    Det skolan har att berätta är till för båda vårdnadshavarna, men det som sägs till dem har dem tystnadsplikt om!
    Fast då kan man ju inte fråga vad som avhandlades på mötet, för då får de ju inte berätta om den andre förälderns frågeställningar... De kan ju inte ge svaren utan att "avslöja" frågorna.
  • h8him

Har barnets egen vilja förändrats kanske? I takt med att de blir äldre så lyssnar rätten mer på barnens vilja.

• Anonym (Undrande)
    h8him skrev 2012-05-07 09:12:58 följande:
    Har barnets egen vilja förändrats kanske? I takt med att de blir äldre så lyssnar rätten mer på barnens vilja.
    Tror inte det. Har svårt att tro att h*n vill flytta ifrån sina syskon och husdjur och förälder. Men visst - man vet ju aldrig. H*n är 7 år så det är klart hon kan ha en egen vilja. Den andra förälderns vilja har varit glasklar från början - hela boendet, umgänge hemma där. Rätten skakade på huvudet och gav vv för att det uppenbart låg i barnets bästa. Och jag har inte märkt att barnet mår dåligt av det. Hon trivs bra hos oss båda, men den andra föräldern mår väldigt dåligt av lösningen och är väldigt ensam när inte barnet är där. Barnet är den andre förälderns enda sociala kontakt.

Jag får se - jag lär ju bli varse vad som händer så småningom.
  • hymafr

Min erfarenhet är att skolan bara berättar det de VILL berätta.

Det finns alltså ingen som helst garanti att du får reda på någonting alls om vad de pratat med den andra föräldern om. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Undrande) skrev 2012-05-07 09:21:31 följande:
    Tror inte det. Har svårt att tro att h*n vill flytta ifrån sina syskon och husdjur och förälder. Men visst - man vet ju aldrig. H*n är 7 år så det är klart hon kan ha en egen vilja. Den andra förälderns vilja har varit glasklar från början - hela boendet, umgänge hemma där. Rätten skakade på huvudet och gav vv för att det uppenbart låg i barnets bästa. Och jag har inte märkt att barnet mår dåligt av det. Hon trivs bra hos oss båda, men den andra föräldern mår väldigt dåligt av lösningen och är väldigt ensam när inte barnet är där. Barnet är den andre förälderns enda sociala kontakt.

Det är alltså en hon *ler*. Orkade inte hålla på med asterisker längre....
  • h8him
    Anonym (Undrande) skrev 2012-05-07 09:21:31 följande:

Om det inte är för stora bråk mellan er föräldrar osv så borde vv kunna vara bäst eftersom barnet då får stor tillgång till er båda. Det är tråkigt när barn blir så mycket för en förälder att barnets rättigheter och behov förbises till förmån för förälderns egen vilja och behov. Det låter verkligen inte sunt att ha barnet i ett hem där den enda sociala kontakten är föräldern.

Hoppas det löser sig smidigt!
  • Anonym (Undrande)
    h8him skrev 2012-05-07 09:24:53 följande:
    Om det inte är för stora bråk mellan er föräldrar osv så borde vv kunna vara bäst eftersom barnet då får stor tillgång till er båda. Det är tråkigt när barn blir så mycket för en förälder att barnets rättigheter och behov förbises till förmån för förälderns egen vilja och behov. Det låter verkligen inte sunt att ha barnet i ett hem där den enda sociala kontakten är föräldern.

Hoppas det löser sig smidigt!
    Det är inte bråk, men det är inte heller vänskapligt. Det har varit bråk, vilket gör att vi har all kommunikation som rör dottern per mail i dagsläget. När vi tog det muntligt blev det bara massor av missförstånd hela tiden.

Den andre föräldern anser inte att jag ger tillräcklig insyn i dotterns vardag hos mig, men för det första så talar hon med vår dotter flera gånger i veckan och förhör sig då om vad som har hänt, och är det något som påverkar dottern (till exempel sorgen efter vår bortgångna hund) så berättar jag självklart det för den andre föräldern. All praktisk information utbyter vi förstås också. Och är det akut så finns sms. Så information går fram. Kanske inte in i minsta detalj om vad vi ätit till middag eller vilka vänner vi hälsat på, men i stora drag. Det dottern själv vill berätta.

Ja, jag hoppas det är nån liten skitsak som inte drar igång en till rättsprocess bara....
  • Anonym (MMM)

TS: Jag vet inte om det stämmer, men jag får för mig att du är pappan.

Kanske din dotter nu kommit i en ålder då hon vill vara lite mer hos mamma - helt enkelt för att de båda två är av samma kön och i alla fall för tillfället har mer gemensamt?  

Givetvis är det alldeles utmärkt med två engagerade föräldrar, men jag ber dig - och alla andra - att tänka på att ju äldre barnet blir desto mer behov av umgänge med föräldern av samma kön kan önskas från barnet. Obs att detta inte alltid är fallet, men huvudsaken är att man inte låser sig vid att man absolut måste ha vv hela tiden, utan kan lyssna på barnet och ändra om det behövs. En ändring behöver ju inte vara en ändring tillbaka till varannan helg. Det kan ju röra sig om en eller två extra dagar per vecka. Det kan också vara så att barnet under en period vill vara mer hos mamman för att sedan en period vara mer hos pappan. Min uppmaning är alltså: VAR LYHÖRDA!   

Ett tips för er som har barn som kommit upp i skolåldern: Försök hitta ett gemensamt fritidsintresse. Då kan ni umgås med barnet även på den andra förälderns dagar (under förutsättning att den andra föräldern inte delar samma intresse).  Eller tänk er t ex en fotbollsträning. Även om båda föräldrarna är intresserade av fotboll så är det inte så troligt att inte båda föräldrarna är välkomna på både träningar och matcher. 

• h8him
    Anonym (Undrande) skrev 2012-05-07 09:33:03 följande:
    Det är inte bråk, men det är inte heller vänskapligt. Det har varit bråk, vilket gör att vi har all kommunikation som rör dottern per mail i dagsläget. När vi tog det muntligt blev det bara massor av missförstånd hela tiden.

Den andre föräldern anser inte att jag ger tillräcklig insyn i dotterns vardag hos mig, men för det första så talar hon med vår dotter flera gånger i veckan och förhör sig då om vad som har hänt, och är det något som påverkar dottern (till exempel sorgen efter vår bortgångna hund) så berättar jag självklart det för den andre föräldern. All praktisk information utbyter vi förstås också. Och är det akut så finns sms. Så information går fram. Kanske inte in i minsta detalj om vad vi ätit till middag eller vilka vänner vi hälsat på, men i stora drag. Det dottern själv vill berätta.

Ja, jag hoppas det är nån liten skitsak som inte drar igång en till rättsprocess bara....
    Det är en bra lösning att ha det mesta via mail/sms om man har svårt att kommunicera. Det låter lite som om den andra föräldern har ett visst kontrollbehov då denne vill att du ska berätta allt som har med barnet att göra.

Kan du kanske föreslå överlämningsmail, om ni inte har det redan idag? Då skriver den som har haft barnet hos sig en snabb sammanfattning om hur veckan har varit. Alla lite större händelser kan man informera om för husfridens skull. Informera om hur det har gått i skolan, läxor, ev. festligheter/utflykter ni varit på, hur barnet har mått under veckan. Det tar inte många minuter men kan göra en stor skillnad för den andra förälderns oförmåga att släppa kontrollen.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (MMM) skrev 2012-05-07 09:34:26 följande:
    TS: Jag vet inte om det stämmer, men jag får för mig att du är pappan.

Kanske din dotter nu kommit i en ålder då hon vill vara lite mer hos mamma - helt enkelt för att de båda två är av samma kön och i alla fall för tillfället har mer gemensamt?  

Givetvis är det alldeles utmärkt med två engagerade föräldrar, men jag ber dig - och alla andra - att tänka på att ju äldre barnet blir desto mer behov av umgänge med föräldern av samma kön kan önskas från barnet. Obs att detta inte alltid är fallet, men huvudsaken är att man inte låser sig vid att man absolut måste ha vv hela tiden, utan kan lyssna på barnet och ändra om det behövs. En ändring behöver ju inte vara en ändring tillbaka till varannan helg. Det kan ju röra sig om en eller två extra dagar per vecka. Det kan också vara så att barnet under en period vill vara mer hos mamman för att sedan en period vara mer hos pappan. Min uppmaning är alltså: VAR LYHÖRDA!   

Ett tips för er som har barn som kommit upp i skolåldern: Försök hitta ett gemensamt fritidsintresse. Då kan ni umgås med barnet även på den andra förälderns dagar (under förutsättning att den andra föräldern inte delar samma intresse).  Eller tänk er t ex en fotbollsträning. Även om båda föräldrarna är intresserade av fotboll så är det inte så troligt att inte båda föräldrarna är välkomna på både träningar och matcher. 
    Jag är inte låst vid att ha vv för saken skull. Det har varit en önskan från vår dotter sen tidig ålder att få bo lika mycket med mig som med mamman, ja jag är pappa. Visst kan det vara så att hon vill bo mer hos sin mamma, och det räknar jag med att hon eventuellt kommer vilja göra när hon blir äldre. Och inget jag tänker sätta mig emot.

Det som oroar mig nu är att hon är väldigt utlämnad till att vara mammans enda kontakt när hon är hos mamman. Som jag skrev så är hon mammans enda sociala kontakt, och dottern säger saker som att "jag och NN lekte hemma hos oss så mamma inte behöver vara ensam", så jag är inte så säker på att det är dottern (om nu så är fallet) som vill bo heltid hos mamman...

Barnets största intresse har hon de veckor hon är hos mig. Mamman tycker att det är för långt att köra för att komma och titta på sina veckor, så dottern är bara med varannan vecka för jag får inte hämta henne på mammans veckor heller.
  • ventilera mera

De här instruktionerna har vi när det gäller skilda föräldrar med gemensam vårdnad men som vill ha separata samtal: Vi ska inte berätta för den andra föräldern vad den första säger till oss om denne inte vill det, men vi får berätta allt som VI säger om barnet till respektive förälder.
    Detta informerar vi alltid föräldrarna om i början av samtalet.

Alltså, om det blev luddigt däruppe: Föräldern får välja om info som H*N ger eller frågor som ställs är ok att föra vidare till förälder nr2 och tvärtom, men all info om barnet har båda föräldrarna rätt att höra.

• Anonym (Undrande)
    ventilera mera skrev 2012-05-07 09:58:36 följande:
    De här instruktionerna har vi när det gäller skilda föräldrar med gemensam vårdnad men som vill ha separata samtal: Vi ska inte berätta för den andra föräldern vad den första säger till oss om denne inte vill det, men vi får berätta allt som VI säger om barnet till respektive förälder.
    Detta informerar vi alltid föräldrarna om i början av samtalet.

Alltså, om det blev luddigt däruppe: Föräldern får välja om info som H*N ger eller frågor som ställs är ok att föra vidare till förälder nr2 och tvärtom, men all info om barnet har båda föräldrarna rätt att höra.
    Tack. Då vet jag.
  • MrsKnapa

Ta upp allt detta med skolan ang din oro, och hur dem tycker du ska göra alt hjälpa dig!!

Svar på tråden Enskilt utvecklingssamtal i skolan