Baka en tårtbotten i en 31 cm form?!
Har en form på 31 cm i diameter, någon som provat göra så stora tårtbottnar?
Hur många ägg tror ni behövs?
Är skitskraj att den kommer att bli bränd eller aldrig blir genomgräddad :-S
Har en form på 31 cm i diameter, någon som provat göra så stora tårtbottnar?
Hur många ägg tror ni behövs?
Är skitskraj att den kommer att bli bränd eller aldrig blir genomgräddad :-S
ingen som har nån idé?
Jag gjorde en 37,5 cm i diameter i lördags. Även en 32,5 cm. Du kan få mitt recept på
Botten om du vill.
12 ägg
9 dl socker vispa tillsammans med ägg pösigt
Sikta i
9 dl vetemjöl
6 tsk (2 msk) bakpulver
Vänd i!!!! Inte vispa!
Koka upp 18 msk mjölk eller vatten och tillsätt detta i smeten. Vänd i.
Fetta formen och fäst upp bakplåts papper runt om kanterna en bit ca 20 cm kanske över kanten. Detta för att bottnen ska kunna växa ordentligt och du ska få en fin botten. (blir rätt hög, men då kan du skära bort överdel och botten.)
Kör absolut längst ner i ugnen på 175 grader. I ca 50 min öppna absolut inte ugnen första 30 min! Om den börjar få för mkt färg efter 30 min, lägg ett ark folie ovanpå. Lycka till! Glöm ej att använda provsticka eller tandpetare för att kolla att den är klar! Låt den sedan svalna i formen en stund och gör den gärna dagen innan! Förvara då i plastpåse/ kasse!
åh tack!!
Oj, jösses. Låter som så mycket ägg. Tror verkligen inte det behövs. Jag bakar i ganska olika storlekar, och så kör jag på med det gamla vanliga sockerkaksreceptet. Jag tycker det är gott med sockerkaks-tårtbotten. Och nog fasen kan den vara nästan 30 cm i diameter näst intill? Har inte mätt. Men om jag tar en pajform tex.
Jag skulle på sin höjd dubbla ett recept, för en 30 cm tror jag. Alltså runt 4 ägg. Men det är jag det.
4 ägg på 30 cm är mitt förslag som sagt. Mätte min form och den var 27 cm. Men det är klart, då blir det ju en så där låg tårta. Ska de inte vara ganska låga dock? Fast det är ju svårt att skära av den på mitten om den är för låg.
Ja, ja, jag gör väl inte efter regelboken heller förstås?
Jo kanske låter bra med 4 ägg i ett sockerkaks recept, detta använder jag på jobbet och har använts inom min familj i evigheter. Det är inte speciellt mkt ägg då bottnarna blir höga och fina, porösa och fluffiga. Receptet är tripplat dessutom. Hon får väl testa båda och välja den hon föredrar.
Jag har ett gammalt recept från min mormors mor som också är perfekt till tårtbotten.
Det ska vara massor av ägg och absolut inget fett i en tårtbotten.
Jag brukar använda ett glas som rymmer ca 3 dl till min stora sockerkaksform
ett glas ägg
ett glas socker
vispas vitt o poröst
ett halvt glas potatismjöl
ett halvt glas vetemjöl
ca 1,5 tsk bakpulver per glas.
blandas NOGA och vänds ner i smeten.
Gräddas i 175° C i ca 45-55 min i nedre delen av ugnen.
Bakas med fördel dagen innan.
Mjo har gjort en del tårtor i mina dar närmare 200 kanske. Använder mig av detta varje gång. Men alla har ju sina recept! Inget fel med det. Delade bara med mig av mitt. Ska faktiskt testa att göra på sockerkaks smet någon gång! Alltid bra att vidga sina vyer! :)