• Elisabeth 505

Avboka resa vid risk för vattkoppor?

Är det någon som vet om det är giltigt skäl att avboka en charterresa p.g.a. att ens barn riskerar att få vattkoppor under resan? I stort sett hela dagisgruppen har nu vattkoppor och med hänsyn till inkubationstiden på 11-16 dagar är det troligt att vår dotter får vattkoppor precis innan avresa eller under vistelsen på Gran Canaria. Vi har avbeställningsskydd och undrar bara om någon med liknande erfarenhet vet om det krävs att sjukdomen har brutit ut för att man ska få ett läkarintyg och därmed giltigt skäl att avboka resan?

• Svar på tråden Avboka resa vid risk för vattkoppor?
  • Dixie

tror tyvärr inte du kan avboka med hänvisning till att dottern kan få vattkoppor.......

vattkoppor är inte alltid så smittsamt, så det är ju inte säkert dottern får det - det gick på mina barns dagis flera gånger utan att mina barn fick det, och när deras kusiner hade vattkoppor var vi hos dem för att mina barn skulle bli smittade.... men bara det ena barnet blev smittat då, lillasyster fick det 14 dagar senare.............

• skogsvitter

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att avboka en resa bara för att ett barn kanske kommer få vattkoppor. Många barn blir inte ens märkbart påverkade i allmäntillståndet, hon kanske lika gärna får en vattkoppa och mår alldeles utmärkt under tiden, om hon nu ens har blivit smittad vilket som sagt inte alls är säkert.

Vi har samma erfarenhet som ovan att dottern inte blev smittad på förskolan trots att det i omgångar på avdelningarna under lång tid, vi umgicks med kompisar till henne som hade vattkoppor osv men det dröjde flera månader innan hon faktiskt blev smittad.

• Malawi

Det är väl inte alltid man får flyga med vattkoppor så jag förstår din oro om det skulle bryta ut när ni är där nere. Kan ju vara bra att kolla upp sånt innan och vad er försäkring täcker.

• Elisabeth 505

Självklart är det så att det inte är säkert att hon blir smittad och att det kanske inte blir så farligt. Men å andra sidan skulle det vara väldigt trist om hon blev sjuk där nere - dels eftersom man inte kan bada i poolen, vara med i barnklubben, vistas i restaurangerna osv. av hänsyn till andra, dels eftersom jag läst om fall där man nekats plats på planet hem om man bär på smittan. Vi har försäkring som täcker detta, men jag har jobb hemma som väntar så det skulle ställa till det ganska mycket. Jag får vela vidare i denna fråga och leta prickar på dottern. Tack för era svar och synpunkter!

• Ellaria
    skogsvitter skrev 2012-05-07 13:13:32 följande:
    Jag skulle aldrig ens komma på tanken att avboka en resa bara för att ett barn kanske kommer få vattkoppor. Många barn blir inte ens märkbart påverkade i allmäntillståndet, hon kanske lika gärna får en vattkoppa och mår alldeles utmärkt under tiden, om hon nu ens har blivit smittad vilket som sagt inte alls är säkert.

Vi har samma erfarenhet som ovan att dottern inte blev smittad på förskolan trots att det i omgångar på avdelningarna under lång tid, vi umgicks med kompisar till henne som hade vattkoppor osv men det dröjde flera månader innan hon faktiskt blev smittad.
    Uhm... Nej, dottern kanske inte blir så påverkad men stackars VARENDA annan människa på planet som utsätts för smittan. För gamla kan vattenkoppor vara jättefarligt.
    You know nothing, Jon Snow
  • pigglet

Jag gissar faktiskt att ni kan få avboka resan. Med vattkoppor får man visst inte stiga på ett flygplan, har jag hört.

• Dixie
    pigglet skrev 2012-05-07 15:17:51 följande:
    Jag gissar faktiskt att ni kan få avboka resan. Med vattkoppor får man visst inte stiga på ett flygplan, har jag hört.
    jo - om dottern har vattkoppor måste de ju omboka - då får de inte flyga, men jag tror inte man kan omboka för att det finns en risk att hon får vattkoppor. 
  • mia maria

Med vattkoppor får ni inte flyga - dock tror jag inte heller att ni får avboka resan utan läkarintyg!?
    Ring resebolaget o fråga vad som gäller, det är mitt tips!

Själv har jag bara avbokat när sonen faktiskt hade vattkoppor, o då var vi ju tvungna att skaffa ett läkarintyg för att få tillbaka våra pengar för resan.

• mandelblomma
    Ellaria skrev 2012-05-07 15:14:03 följande:
    Uhm... Nej, dottern kanske inte blir så påverkad men stackars VARENDA annan människa på planet som utsätts för smittan. För gamla kan vattenkoppor vara jättefarligt.
    Nu har ju iofs de flesta äldre haft vattkoppor.

TS jag skulle se till att ni har en bra försäkring och helt enkelt avvakta.
  • kiara

Hej....tänkte bara tillägga att min stora dotter haft vattkoppor nyss och jag pratade med sjukvården om inkubationstid och den var enligt sköterskan 10-21 dagar.

Svar på tråden Avboka resa vid risk för vattkoppor?