Det är inte bara ovanligt nu för tiden, det är omöjligt
Man får alltså bara ha ett efternamn, det andra namnet är mellannamn och kan inte ärvas eller föras vidare till nästa generation.
Anna Andersson och Per Persson gifter sig. Anna heter nu Anna Andersson Persson och Per heter Per Andersson Persson. Deras barn kan bara ha Persson som efternamn och Andersson kan aldrig ärvas vidare till nästa led såvida inte deras barn medvetet i vuxen ålder ändrar namn till ett släktnamn (Andersson i det här fallet) och tar bort Persson.
I TS fall kommer barnet automatiskt få hennes efternamn om man inte bestämmer något annat. I familjen kommer man alltså ha två olika efternamn. Det efternamn barnet får kommer att kunna ärvas vidare i nästa släktled, det andra tar stopp.
När vi gifte oss tog vi båda mitt efternamn, vi heter nu samma hela familjen. Min man har en bror som har tre barn och som bär makens släkts efternamn. I min familj finns inga andra barn i sonens generation, så han är ensam i sin generation att bära vårt släktnamn. Det var avgörande för mig, jag hade aldrig accepterat något annat. Mitt villkor för namnfrågan var att vi antingen tar mitt namn allihopa eller att vi behåller våra ursprungliga namn.