• mrseklund

Svårt få Gastric Sleeve-operation?

Hej ni förre detta tjockisar! Flört

Ja jag vänder mig till er som äntligen blivit av med sin övervikt med Gastric Sleeve eller Gastric bypass.

Jag vill genomgå en sådan operation för jag ser ingen annan utväg. Jag har varit överviktig i hela mitt liv och har jojobantat lika länge. Jag är matmissbrukare och hetsäter mig nog till döds en vacker dag...om jag inte deppar ihop totalt.

Om jag ska gå till en privat klinik så kostar det en massa pengar så jag undrar hur hårda är landstinget på att bevilja dessa operationer? Vad är "kraven"?
    Jag tror att man måste ha BMI över 35...vad mer? Jag ligger mellan 30-35 i BMI.
    Hur går man till väga för att få hjälp?

mvh en tjockis...som kämpat länge nog....

• Svar på tråden Svårt få Gastric Sleeve-operation?
  • Mary Jo

Har du matmissbruk bör du ta itu med det först. Det går ju att vänja tarmfickan vid ganska mycket mat igen. Så sök hjälp för dina ätstörningar först. 

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • mrseklund

Ja jag har en läkartid den 23/5. Ska be om remiss till någon överviktsklinik då. Ska ta itu med den biten också men nu ville jag veta om operationen...

Någon annan?

• Mary Jo

Vad vill du veta? Fråga på!

• mrseklund

Kriterierna för att få en operation...

Privata kliniker, de som tar betalt, ger även eftervård och samtal (terapi), alltså hela paketet men det är dyrt.
    Är det möjligt att få en operation från landstinget om man har BMI under 35 om man har andra skäl?

• mrseklund

Mary jo...har du själv gjort en sådan operation?

• Mary Jo

Ja,jag är opererad sedan drygt 1 år. 
    En gastric bypass har jag gjort.

Nja vissa landsting har ju bmi gräns på 40 också. Under 35 kan man ibland få om man kanske har vissa led och knävärk,kanske fybromylagi som skulle bli bättre av att  tappa övervikten.

• JennieL

Jag vill genomgå en sådan operation för jag ser ingen annan utväg. Jag har varit överviktig i hela mitt liv och har jojobantat lika länge. Jag är matmissbrukare och hetsäter mig nog till döds en vacker dag...om jag inte deppar ihop totalt.

Varför skulle ditt missbrukarproblem försvinna efter en operation? (inget illa frågat utan undrar bara hur du resonerar) 
Svar på tråden Svårt få Gastric Sleeve-operation?