• kinder

Du som har barn av båda könen, har din pojke varit tidigare/ aktivare motoriskt?

Sägs ju ofta att det är så, att killar är tidigare motorisk och mer aktiva, och flickor tidigare på det språkliga planet. Nyfiken på hur hur ni föräldrar som har barn av båda könen upplevt det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som har barn av båda könen, har din pojke varit tidigare/ aktivare motoriskt?
  • Rumpelstiltskin

Nej, dottern har varit tidigare med det motoriska och sonen med talet.

• Turboplingen

Min son är mycket tidigare med allt än vad dottern är. Galnare, aktivare, pratar mer, äter mer vilket bidrar också till betydligt mer sår och skador än vad dottern hade

• kinder

Min dotter var väl varken tidig eller sen med det motoriska, minns att hon alltid var väldigt försiktig. Ramlade sällan och slog sig till exempel. Sonen är än så länge bara fem månader men jag upplever redan honom som aktivare än vad syrran var. Vill gärna vara i rörelse. Kryper nog snart.

• Jespis

Dottern gick inte tidigare, men springer snabbare och klättrar högre än sina bröder. Hon rör sig till musik och är rörligare på alla sätt. Dessutom är hon den första av våra barn som inte kastar "tjejkast" om hon får en boll i händerna.

• Ragnar

Sonen gick ungefär en månad tidigare än sin syster. Annars är flickan mycket tidigare motoriskt och aktivare än pojken. Hon är en riktig vilde medans hennes bror är väldigt lugn och försiktig. När det gäller talet har de varit ungefär lika.

• tina14

Skulle velat svara nja....när det gäller grovmotorik och aktivitet har sonen varit snabbare, han satt inte still 2sek innan han var 4 kändes det som, och började gå, klättra tidigare, han var även något snabbare med talet. Dottern forstod och kunde förmedla sig tidigare (men med kroppsspråk), fin motoriskt var hon också snabbare, började pärla halsband när hon var knappt två (sonen då 4,5 fixade inte samma pärlor)....så de har varit snabba motoriskt båda två men den ena när det gäller grovmotorik och den andra när det gäller finmorotrik. 

• milli79

Sonen var tidig på att krypa o ställa sig upp men nu när han är drygt 2,5år kan han hela alfabetet både stora o små men inte cykla på en 3hjuling... o han var väldigt tidig med att prata.

Hans syster är nu 16mån och pratar en hel del men inte lika mycket som sonen kunde vid den åldern. Dottern är mycket tidigare med att klättra, klä av/på sig (typ det lättaste).

• Ajkje

Både ock
    Son ett följde det "normala"
    Son två var tidig och gick tidigt men var sen med talet
    Dottern pratade tidigt men var sen med att lära sig gå.

• Kjellgren

Dottern var mer motoriskt aktiv, klättrade i träd, hjulade etc etc. Hon var också tidig i talet men inte som sonen som vid 2 års ålder pratade som en 4-5åring (vilket inte enbart var positivt för honom eftersom han ju mentalt fortfarande var 2 fast många behandlade honom som äldre).

Så min erfarenhet är tvärtom, när de var små. Nu är de stora och sonen idrottar mer och dottern är mer verbal men det tog nog en 15 år innan det blev så. 

• Sally

Har 2 pojkar. Motoriken utvecklades tidigt och språk sent i min ena son, precis tvärtom i min andra son...

• koalabjörn

Denna tråd ligger under ADOPTION och det verkar som att du inte har eller har tänkt adoptera (?) 

Så du bör nog ta och be Moderator att flytta tråden till en lämpligare rubrik.

Glad

• smulan5

Dottern har varit tidigare än sonen på det mesta men å andra sidan så har hon varit tidig över lag med det mesta också.

• Törnrosa

Första sonen var mycket tidig i talet, men sen motoriskt, andra sonen var tidig motoriskt, och normal i talet. Dottern är normal både i tal och motoriskt.

• Maria 79

Pojken var lite sen motoriskt, började åla vid 8,5 mån, gick strax efter året, kröp aldrig. Pratade rent tidigt, före 2 års ålder.
    Dottern kröp vid 6 mån och fort gick det. Gick vid 11 mån men har precis nyligen börjat prata, men inte helt rent än, hon är 2 år och 8 mån

• Kalinka

Dottern lite tidigare med det motoriska, ffa grovmotoriskt, kröp, gick och sprang tidigt. Sonen (lillebror) lite (men inte mycket) senare. Sonen klart tidigare med talet, än vad storasyster var.

Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Bläckfisken

Alla ni som svarat:

Har ni alla ADOPTERADE barn?

Det är väl det som TS vill jämföra med eftersom hon lagt denna tråd under rubriken just adoption!?

Glad

• kinder

Oops, fel av mig! Kan den flyttas månne?

Svar på tråden Du som har barn av båda könen, har din pojke varit tidigare/ aktivare motoriskt?